آنچه داوطلبان باید از آزمون دکتری بدانند/ نحوه پذیرش دانشجو چگونه است؟

آزمون ورودی دوره دکتری (نیمه متمرکز Ph.D) سال 98 با 163 هزار و 321 داوطلب حاضر در جلسه، اوایل اسفندماه سال گذشته برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، ثبت نام آزمون ورودی دوره دکتری (نیمه متمرکز Ph.D) سال ۱۳۹۸ برای پذیرش در دوره‌های روزانه، نوبت دوم، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام نور، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و پردیس خودگردان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی بعدازظهر سه شنبه 6 آذر 1397 آغاز شد.

هر داوطلب ‌براساس ‌علاقه ‌تنها می‌توانست در یک کدرشته‌ امتحانی ثبت‌نام‌ و در آزمون مربوط شرکت‌ کند. مبلغ خریداری کارت اعتباری ثبت‌نام 60 هزار و پانصد تومان بود. براساس قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور پذیرش دانشجو در دوره دکتری و دستیاری رشته های گروه دامپزشکی، شامل 2 مرحله معرفی اولیه داوطلبان و پذیرش نهایی آنان است که هر یک از مراحل مطابق با شیوه‌نامه اجرایی آزمون انجام گرفت.

این آزمون در تاریخ سوم اسفند 97 با 163 هزار و 321 داوطلب حاضر در جلسه برگزار شد که از این تعداد 150 هزار و 535 مجاز به انتخاب رشته شدند. نتایج اولیه آزمون ورودی دوره دکتری (نیمه متمرکز Ph.D) سال 1398 در بعدازظهر امروز 27 فروردین 98 منتشر خواهد شد و بر اساس آن داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته شده اند می توانند براساس این کارنامه نسبت به انتخاب رشته اقدام کنند.

در نهایت داوطلبان براساس کدرشته محل های انتخابی و حدنصاب نمره آزمون متمرکز، با توجه به سهمیه داوطلب به کدرشته محل های حائز حدنصاب معرفی خواهند شد.

براساس قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور، شیوه پذیرش «آموزشی -پژوهشی» شامل آزمون متمرکز باسهم 50 درصد، سوابق باسهم 20 درصد و مصاحبه باسهم 30 درصد است. پذیرش براساس شیوه «پژوهش محور» نیز شامل آزمون متمرکز باسهم 30 درصد، سوابق با سهم 20 درصد، مصاحبه باسهم 30 درصد و تهیه طرح با سهم 20 درصد صورت خواهد گرفت.

نمره مصاحبه شامل ارزیابی سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری و مصاحبه علمی و سنجش عملی است و براساس شیوه نامه ابلاغی که از سوی سازمان سنجش آموزش کشور به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی ارسال می شود، صورت خواهد گرفت. دانشگاه ها برای کلیه افراد معرفی شده، نمره ای مطابق با شیوه‌نامه مذکور تعیین و برای گزینش نهایی به این سازمان ارسال می کنند.

دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی می توانند با توجه به نمرات داوطلبان و نظر گروه های آموزشی، حدنصاب (مرحله دوم) برای داوطلبان را تعیین و به سازمان سنجش ارسال کنند. دانشگاه ها مجاز به برگزاری آزمون کتبی و شفاهی نیز از داوطلبان معرفی شده برای مرحله دوم بوده و نمره آن در مقدار نمره مصاحبه علمی و سنجش عملی لحاظ خواهد شد.

لازم به ذکر است سهمیه های رزمندگان و ایثارگران و مربیان مطابق ضوابط مندرج در صفحه 5 دفترچه راهنما اعمال شده است. داوطلبان واجد شرایط برای پذیرش در دوره دکتری نیز می توانند براساس آیین نامه هاو مصوبات مربوط شورای هدایت استعدادهای درخشان وزارت علوم تحقیقات و فناوری اقدام کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1002351

وب گردی

وب گردی