چگونه مغز خود را تغییر دهیم؟

دانشمندان با استفاده از روشی موفق شدند به مغز آموزش دهند تا بتواند میزانی از اثرات نامطلوب ایجاد شده بر اثر برخی بیماری‌ها را از بین ببرد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، محققان اعلام کردند که آموزش نوروفیدبک (در حالی که شرکت کنندگان تکالیف حرکتی کاملا تصادفی را انجام می دهند) الگوهای مغز مرتبط با موتور حرکتی را تقویت می‌کند.

یافته ها ممکن است به توانبخشی بیمارانی که دچار سکته قلبی و اختلالات دیگر شده اند کمک کند.

نتایج نشان می دهد که کمتر از یک ساعت تمرین مغز با نوروفیدبک منجر به تقویت ارتباط عصبی و ارتباطات مغز می شود. این یافته تحقیق جدید انجام شده در موسسه تحقیقات و آموزش D’Or است که در Neuroimage منتشر شد.
به گفته نویسندگان، این مطالعه راه را برای بهینه سازی و توسعه رویکردهای درمانی در برابر سکته مغزی و پارکینسون هموار می‌کند.

«تئو مارینس» دانشمند زیست پزشکی این موسسه اعلام کرد که مغز توانایی شگفت انگیزی برای خودسازگاری دارد؛ اما ما مطمئن نبودیم که این تغییرات به سرعت رخ دهد؛ درک این که چگونه می توانیم در سیم کشی و عملکرد مغز تأثیر بگذاریم، کلیدی برای درمان اختلالات عصبی است.

نوروفیدبک به عنوان یک روش امیدوار کننده برای تنظیم مناطق مغزی ناتوان موثر مرتبط با اختلالات مانند درد مزمن و افسردگی در نظر گرفته شده است. با استفاده از این تکنیک، تجهیزات تشدید کننده مغناطیسی به افراد کمک می‌کند تا به فعالیت مغز خود در زمان واقعی دست پیدا کرده و به سرعت آن را کنترل کنند.

سی و شش فرد سالم در این مطالعه شرکت کردند که هدف آن افزایش فعالیت مناطق مغزی درگیر در حرکات دست است. از شرکت کنندگان خواسته شد که به جای حرکت دست در حالت استراحت به آن حرکت فکر کنند. 19 نفر از آن‌ها آموزش واقعی مغز را دریافت کردند و 17 نفر باقی مانده با روش «placebo neurofeedback»، برای مقاصد مقابله آموزش دیدند. شبکه‌های عصبی این افراد، بلافاصله قبل و بعد از تمرین مغز که حدود 30 دقیقه طول کشید، به منظور بررسی تاثیر نوروفیدبک بر ارتباطات مغز، اسکن شدند.

نتایج نشان می دهد که «corpus callosum» پل بزرگ مغزی که نیمکره راست و چپ را متصل می کند، در ادامه این مطالعه یکپارچگی را افزایش داد و شبکه عصبی کنترل حرکات بدن را تقویت کرد.

به همین ترتیب، آموزش تاثیر مثبتی روی حالت پیش فرض شبکه مغزی (که پس از اختلالات سکته مغزی، پارکینسون و افسردگی ایجاد شده) می گذارد.

این تحقیقات نشان داد که نوروفیدبک می‌تواند یک ابزار قدرتمند برای ایجاد تغییرات مغزی با سرعت بالا باشد.


انتهای پیام/

کد خبر: 1002356

وب گردی

وب گردی