پایه اقتصاد دانش بنیان توسعه بخش خصوصی است

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری معتقد است، نقش شتاب دهنده‌ها در رونق تولید و بی نیازی کشور از اقلام دانش‌بنیان بسیار مهم است.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در دومین بخش از سفر یک‌روزه کاروان علم و فناوری، نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان کهگیلویه و بویراحمد شرکت کرد تار در جمع مسئولان و فناوران استانی، از لازمه‌ها و چندوچون حرکت به اقتصاد دانش‌بنیان سخن بگوید.

«خصوصی‌ها» و یک وظیفه مهم

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، در نخستین بخش سخناش، نشانه‌های اقتصاد دانش‌بنیان در بخش‌های استان را حاکی از آغاز تحول به سوی اقتصاد دانش‌بنیان دانست و ابراز کرد : نشانه های تحقق زیست بوم قابل مشاهده است اگرجه استان هنوز با مشکلات متعددی مواجه است؛ شکل گیری صندوق پژوهش و فناوری با مشارکت بخش خصوصی ضرورتی است که استان برای حمایت از نوآورانش نیاز دارد. از بخش خصوصی می خواهیم سهم خود را برای راه‌اندازی این صندوق بیاورد و اگر این صندوق ایجاد شود، علاوه بر حمایت از استارتاپ‌ها و رونق اشتغال دانش بنیان، برای بخش خصوصی نیز سودآور خواهد بود.

به گفته معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، پایه اقتصاد دانش بنیان توسعه بخش خصوصی است؛ البته بخش خصوصی که به منابع زیرزمینی و خام فروشی متکی نیست وبا حمایت کردن از کارآفرینی، کسب‌وکارهای دانش بنیان و استارتاپ‌ها به دنبال یک ماحصل ارزشمند برای خود و جامعه است.

جانشین ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در استان کهگیلویه و بویر احمد با بیان این‌که ایجاد شتاب‌دهنده موفق در توان بخش خصوصی است، گفت: حضور شتابدهنده‌های خصوصی مجالی فراهم می‌کند تا جوان خلاق و کارآفرین ایده های نوآورانه خودش را به تبلور برساند؛ فرآیند شتابدهی به کمک پارک علم و فناوری و شتابدهنده بخش خصوصی به نتیجه مطلوب می‌رسد زیرا اولویت‌ها را به درستی شناسایی می‌کند و با سرمایه‌گذاری روی هدف صحیح، نتیجه لازم را کسب می‌کند.

ستاری همچینین از نقش شتاب دهنده‌ها در رونق تولید و بی نیازی کشور از اقلام دانش‌بنیان گفت وادامه داد: اواسط سال گذشته قرارداد تولید 200 محصول دانش بنیان دارویی زیست فناوری منعقد شد؛ تا سال آینده دارویی با ارزبری بیش از یک تا دو میلیون دلار نخواهیم داشت و بیش از 98 درصد داروی کشور توسط شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی تأمین می‌شود؛ این دستاوردی ارزشمند است که با حمایت زیرساختی دولت و به مدد شتابدهنده‌های بخش خصوصی ممکن شد.

در باب اهمیت «محیط»

ریییس ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان گفت: مهم تر از همه محیطی است که باید در استان ایجاد شود خصوصا در مواردی که بوم استان پتانسیل دارد. مانند حوزه های گردشگری و به خصوص در حوزه IT. اگرچه استارتاپ های خوبی در حوزه های هوافشار یا گیاهان دارویی و .. بود اما آن چه که اقتصاد دانش بنیان استان را تقویت می کند سنخیت و هماهنگی کسب و کارها با بوم استان است. برای همراه شدن دانشگاه ها با این مسیر باید شرکت ها از دل دانشگاه و پارک ها بیرون بیایند. پارک ها میتواند نقشی محوری داشته باشد.

حمایت صرفا در مسائل مالی خلاصه نمی‌شود؛ باید یک حمایت معنوی برای حمایت فکری و نرم افزاری به راه بیفتد. بخش اعظم این حمایت ها فکری و فرهنگی است. همین که جایگاه و ارزش والای کارآفرین که ضمن به اشتغال گماردن چندین جوان ارزش افزوده خلق کرده است به‌درستی شناخته شود، جامعه به تحقق زیست بوم کارآفرینی نزدیک تر خواهد شد.

«مانع» خیانت بزرگ

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان این که امکانات و بسترهای در اختیار دستگاه‌ها متعلق به مردم است و باید در راستای حمایت از آنان اشتغال آفرینی و رونق تولید هزینه شود، عنوان کرد: تلاش می کنیم تا امکانات و اختیارات استان در اختیار زیست بوم قرار گیرد.

به گفته ستاری، در شرایط فعلی ، مانع تراشی برای کارآفرین و پایین کشیدن کرکره این کسب و کارها خیانتی نابخشودنی در حق کشور است؛ ماندگاری کارآفرینان و جوانان نوآور در استان و بقای این کسب و کارها به نگاه و رویکرد فرهنگی جامعه به این کسب و کارها بستگی دارد.

ستاری تأکید کرد: باید نوع نگرش اقتصاد نفتی را که بر مدار ایجاد مانع برای کسب و کار دانش بنیان است تغییر دهیم. باید قوانین مزاحم را کنار بگذاریم . در کشوی میز اجرا کننده قانون قوانین خوب و بد وجود دارد مهم این است تلاش کنیم با بیرون آوردن قوانین خوب و سازگار با کارآفرینی، راه را برای کارآفرین هموار کنیم و دست نوآوری را باز بگذاریم.

رییس بنیاد ملی نخبگان با بیان این که رشد تعداد شرکت ها، فروش و تعداد اشتغالی که به ارمغان آورده نشان می دهد آینده و سعادت کشور در این حوزه خلاصه می‌شود، اظهار کرد: روزهای نخست تصور نمی کردیم که این تعداد شرکت با درآمدهای درخور توجه تکانی جدی در اقتصاد و اشتغال ایجاد کند، اما امروز این راه را باور داریم چراکه آینده روشنی برای کشور به کمک زیست بوم کارآفرینی و نوآوری متصور است.

«حمایت» با تمام توان

ستاری بر حمایت همه‌جانبه‌اش از زیست بوم کارآفرین و نوآوری تأکید کرد و گفت: اجرای بندهای قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان با بیش از 130 خدمت و خط حمایتی شرکت‌های خلاق قدمی در همین راستا است. بیش از 5هزار نفر در سراسر کشور از همین معافیت سربازی بهره می جوید و این استان کمترین بهره را از این تسهیلات برده است. استان باید آینده خود را در این راه ببیند، جوانان و نوآوری‌هایشان را با آغوش باز بپذیرد زیرا همین جوان‌ها و خلاقیت‌هایشان روزهای خوش و آینده کشور را می‌سازند.

ستاری، با اشاره به معافیت‌های گمرکی، مالیاتی و سربازی، پیگیری های حقوقی و قضایی این شرکت‌ها با مشارکت استان‌ را یکی دیگر از خطوط حمایتی معاونت علمی و فناروی از این کسب و کارها دانست و گفت: تلاش می کنیم مشکلات این شرکت‌ها با کمک بخش های استان حل و فصل می شود؛ معاونت علمی وفناوری نیز در این فرآیند همراه این کسب و کارهاست و در هر کمکی که از معاونت علمی و فناوری برای فعالان این کسب و کارها بر بیاید مضایقه نمی کنم.

ارزش آفرینی راهی است که در اقتصاد دانش بنیان به دنبال آن هستم و امیدواریم با همکاری فرهنگی و عملی تمامی بخش های استان شاهد شرکت های جدید و جوان هایی باشیم که با خلاقیت و اعتماد به نفس، ایده ها خود را تحقق می بخشند.

بدرقه کاروان کمک‌های مردمی

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در ادامه سفر به استان کهگیلویه و بویر احمد، سیل کمک‌های مردمی این استان به سیل زدگان را بدرقه کرد.

کاروان کمکهای مردمی برای همبستگی با هموطنان آسیب دیده از سیل در قالب ٣٧ کامیون شامل اقلام خوراکی، بهداشتی، پوشاک و اقلام ضروری به استانهای لرستان و خوزستان اعزام شد.

ستاری، این که استان در سیل ضربه دیده است اما با نوع دوستی و هم بستگی به دیگر استان ها کمک می کند، روح بلند و ههم دلی ایرانی است. این اتفاق که استانی که با محرومیت هایی مواجه است بی دریغ به همنوعانش کمک می کند، ارزشمند است.

جادارد از همه بخش هایی که از روزهای نخست حضور داشتند و حل مشکلات مردم و کمک رسانی را پیگیری می کردند قدردانی کنم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1002366

وب گردی

وب گردی