روند تولید داروهای گیاهی دامی در مسیر رشد قرار گرفت

ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری با ایجاد ساختاری مناسب تولید داروهای گیاهی دامی و صدور مجوزها در این حوزه را تسریع کرده است.

به گزارش گروه علم‌و‌فناوری ایسکانیوز، یکی از مهم‌ترین اهداف سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی در حوزه دامپزشکی کسب سهم 20 درصدی ارزش بازار داروی حوزه دامپزشکی توسط محصولات تایید شده مبتنی بر داروهای گیاهی و محصولات طبیعی است. در همین راستا یکی از برنامه های منسجم ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان داوریی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری حمایت از پیشران جریان حوزه دامپزشکی کشور به سمت محصولات تابعه از گیاهان دارویی است.

بنابراین در چند سال اخیر با توجه به رویکرد ویژه صنعت گیاهان دارویی و طب سنتی شرکت های فناور این حوزه در کنار رشد و توسعه داروها و فرآورده های گیاهی بخشی از فعالیت و برنامه های تحقیق و توسعه خود را به حوزه دامپزشکی کشور سوق داده اند. در ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان داوریی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری نیز با تشکیل کارگروه دامپزشکی و پیگیری مصوباتی همچون برگزاری دوره های آموزش مسئولان فنی شرکت های تولید کننده و وارد کننده داروهای گیاهی دامپزشکی، ارائه پیش نویس دوره دکترای تخصصی دامپزشکی سنتی و مکمل و ابلاغ دستورالعمل مستقل تولید داروهای گیاهی دامپزشکی در سازمان دامپزشکی اقداماتی در این زمینه انجام شده است.

پس با این اقدام و ایجاد ساختار اداری مناسب در سازمان دامپزشکی روند تولید داروهای گیاهی دامی و صدور مجوزها تسریع شده و به 5 مورد رسیده است. همچنین در حال حاضر تعداد 15 شرکت به تولید و تجاری‌سازی داروهای این حوزه می پردازند که از این میان تعداد 4 شرکت در لیست شرکت های دانش بنیان قرار دارند.

بنابراین ستاد تولید محصولات فناورانه در حوزه داروهای دامپزشکی را مورد حمایت قرار داده که در این زمینه می توان به تولید محصولاتی همچون تولید داروی گیاهی ضد آنفلوانزای مرغی، تولید خوراک ماهی با استفاده از فضولات دامی و ضایعات گیاهی، تجاری‌سازی 4 قلم داروی گیاهی جدید در ارتباط با آبزیان پرورشی کشور و تولید صنعتی کرم گیاهی «کالی هرب» جهت پیشگیری و درمان بیماری‌های دامی اشاره کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1002368

وب گردی

وب گردی