هم‌‌جهت شدن فعالیت‌ها لازمه ساخت شهرالکترونیک است

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی همدان بر لزوم پرهیز از فعالیت‌های غیر هدفمند و جزیره ای در حوزه شهر الکترونیک تأکید کرد.

محمد‌مهدی شیر‌محمدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه علم‌و‌فناوری ایسکانیوز با بیان اینکه نگاه به شهر الکترونیک بیشتر شعاری است، گفت: فعالیت‌ها در حوزه سیستم‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات دارای انسجام لازم نیست و تنها در بخشی از اهداف موفق عمل کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در بیشتر شهرهای بزرگ و مهم که به آسیب هایی در مدیریت شهری برخورد کرده‌اند افزود برنامه ریزان به طور جزیره ای توانستند گوشه هایی از شهر الکترونیک را پیاده‌سازی نمایند.

این عضو هیات علمی دانشگاه ادامه داد به عنوان مثال سامانه مدیریت و کنترل ترافیک در شهر تهران یکی از نمونه های موفق پیاده سازی شهر الکترونیک در کشور است.

وی گفت: این سامانه اکنون به‌طور دقیق اطلاعات ترافیکی کلان شهر تهران را در اختیار شهروندانش می گذارد و موجب کاهش زمان سفرهای درون شهری و مزایای بسیاری برای مدیریت شهری شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی پیاده سازی سامانه الکترونیکی مدیریت شهری ۱۳۷ در همدان را هم یک نمونه موفق دیگر در شهر های الکترونیک عنوان کرد. با کمکی که این سامانه به مدیریت شهری می کند ضمن آنکه کارهای حوزه شهری دقیق و طبق زمانبندی با نظارت مناسب می تواند انجام شود منجر به افزایش رضایت مندی شهروندان می شود.

محمد مهدی شیرمحمدی با بیان اینکه پیاده سازی صحیح و اصولی شهر الکترونیک لازم است، افزود: باید میان به‌کار واداشتن یک مجموعه و نسبت دادن آن به شهر الکترونیک تفاوت قائل باشیم. برای رسیدن به مزیت سود چند برابری از شهر الکترونیک باید حوزه های مختلف و مرتبط با یک شهر الکترونیکی شوند.

این فعال حوزه شهرهای الکترونیک گفت: باید میان همه اجزای سیستم هایی که به خدمت شهر الکترونیک می آیند ارتباط منطقی و ساختاری برقرار باشد و این سیستم ها به لحاظ فنی، تکنولوژیکی و حتی فرهنگی برای پیاده سازی شهر الکترونیک مهیا و در دسترس باشند. آنچه برای پیاده سازی شهرالکترونیک باید مورد توجه باشد پیاده سازی سیستم های مورد نیاز و بومی است به‌طوری که زیر ساخت ها و اولویت های پیاده سازی دارای اهمیت ویژه باشند و با اولویت بندی این سیستم ها در کنار هم قرار گیرند.

محمد مهدی شیرمحمدی گفت: برای رسیدن به شهر الکترونیک نخستین گام طراحی مدل توسعه اطلاعاتی شهر است؛ زیرا نمی توان قابلیت ها و ظرفیت های شهر ها را با هم یکسان در نظر گرفت.

کارشناس شهرالکترونیک اظهار داشت: صرف استفاده از سامانه های هوشمند در محیط شهر نمی تواند شهر الکترونیک را بسازد و می بایست به رفع موانع و اصلاح بسیاری از ساختارهای قدیمی پرداخت. استفاده از ظرفیت خبرگان حوزه فناوری اطلاعات و انجام پژوهش های دقیق متناسب با نیاز شهرها به صورت بومی و منطقه ای است.

ایسکانیوز پیش از این در یادداشتی به روند اجرای طرح شهروند الکترونیک اشاره کرده و فرسایشی شدن عملکرد نهادها برای دست یابی به آن و لوازم رسیدن به شهروند و دولت الکترونیک را بررسی کرده است.

*حسین نوری

انتهای پیام/

کد خبر: 1002373

وب گردی

وب گردی