چرا سازمان حمایت از مصرف کننده از شورای شهر شکایت کرد؟

رئیس شورای شهر تهران  با اشاره به افزایش قیمت بلیت مترو در سال گذشته که مصوبه دولت را نداشت، گفت: سازمان حمایت از مصرف کننده به این دلیل از ما شکایت کرده است.

به گزارش ایسکانیوز،محسن هاشمی در یکصد و سی و ششمین جلسه شورای شهر تهران که امروز (سه‌شنبه ۲۷ فروردین ماه) برگزار شد، با اشاره به تأکیدهای پیروز حناچی شهردار تهران در جلسه شورای معاونان مبنی بر اینکه تذکرات اعضای شورا باید با دقت پاسخ داده شود، اما شاخص مناسبی برای پاسخگویی تعریف نشده است و مجلس باید این شاخصه‌ها را تعریف کند، در جمع خبرنگاران گفت: تکلیف تذکرات بر آیین‌نامه و قانون روشن است که در ماده ۸۳ قانون قید شده است، اما در دوره‌های گذشته تذکرات به نوعی از ریز نظرات تبدیل شده است که این موارد باید تبدیل به نطق شوند و به صورت مکتوب به شهردار ارائه شوند، اما به دلیل حضور خبرنگاران در صحن شورا، چون اعضا می‌خواهند نظراتشان بازتاب داشته باشد، آن‌ها را به صورت تذکر مطرح می‌کنند.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه در این وضعیت تاکنون مشکلی ایجاد نشده است، گفت: اگر طبق آیین‌نامه عمل کنیم نباید این تعداد تذکر در صحن شورا داده شود و باید برخی از آن‌ها به صورت کتبی به رئیس داده شود تا رئیس شورا آن را به شهردار منتقل کند و پاسخ او را دریافت کند و پاسخ را به او ارائه دهد که در نهایت اگر عضو از پاسخ قانع شد عبور می‌کنیم و اگر قانع نشد در صحن سوال مطرح می‌شود و اگر صحن قانع نشد، موضوع می‌تواند با ۷ رأی تبدیل به استیضاح شود و من امیدوارم که بتوانیم طبق آیین‌نامه عمل کنیم.

هاشمی در خصوص علت مطرح نشدن لایحه کرایه حمل و نقل عمومی در شورا گفت: سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده بخشنامه‌ای صادر کرده که به موجب آن نباید به خاطر تورم موجود هیچ نرخی افزایش یابد، مگر اینکه دولت و فرمانداری موافق باشد و اکنون شهرداری بحث‌هایی دارد که آیا شهرداری هم می‌تواند نرخ‌ها را افزایش دهد یا خیر؟ چنانچه سال گذشته ما نرخ مترو را افزایش دادیم و سازمان حمایت از مصرف کننده نیز این موضوع را به تعزیرات ارجاع داد و اکنون در تعزیرات پرونده داریم که چرا بدون مجوز دولت نرخ‌ها را افزایش دادیم.

رئیس شورای شهر افزود: چون این بحث در شهرداری مطرح است، لذا ما نسبت به افزایش قیمت‌ها در سطح شهر محافظه کارانه عمل می‌کنیم تا تکلیفمان با دولت برای افزایش نرخ‌ها روشن شود.

وی گفت: شهردار تهران باید این موضوع را در هیأت دولت مطرح کند تا تکلیف آن در دولت روشن شود و من فکر می‌کنم که آقای حناچی باید روشن کند که سازمان حمایت و تعزیرات نسبت به تصمیمات شورا و شهرداری نباید اقدام قضایی کند و اگر این کار انجام نشود تاکسیرانان خودشان قیمت‌ها را افزایش می‌دهند و این موجب بی نظمی در شهر می‌شود.

رئیس شورای شهر تهران در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا بر خلاف قانون نمایشگاه کتاب که نمایشگاهی پر مخاطب است در مصلی برگزار می‌شود، گفت: وقتی نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب برگزار شد، تعداد مخاطبانش کم شد، لذا مسئولان مصلی هم اصرار دارند که نمایشگاه‌های فرهنگی هم در مصلی برگزار شود و از این جهت نمایشگاه در مصلی برگزار می‌شود.

او در پاسخ به سوال دیگر باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه اگر چنین تصمیمی گرفته‌اید، چرا مصوبه را ملغی نمی‌کنید؟ گفت: آن مصوبه در مورد اماکنی است که در نزدیکی محل برگزاری نمایشگاه ایستگاه مترو نباشند، در حالی که در مصلی ۲ ایستگاه مترو وجود دارد.

هاشمی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه هیچ کجای این مصوبه نامی از مترو برده نشده است، گفت: منظور این مصوبه همین موضوع بود.

رئیس شورای شهر تهران گریزی هم به املاک مدیرانی زد که علی‌رغم به پایان آمدن مهلت سکونتشان در املاک شهرداری تهران همچنان در آن‌ها ساکن هستند، گفت: شهرداری باید از روش‌های قانونی استفاده کند و بدون توسل به زور املاک شهرداری را برگرداند.

او در خصوص درخواست‌هایی که از رئیس جمهور برای کمک به تکمیل خطوط مترو کرده بود، گفت: وعده‌های رئیس جمهور به صورت لفظی دنبال می‌شود، اما به صورت عملی اتفاقی رخ نداده است.

باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

کد خبر: 1002388

وب گردی

وب گردی