ماجرای معوقات فرهنگیان به کجا رسید؟

تأخیر در پرداخت مطالبات فرهنگیان، موضوعی است که این روزها بر سر زبان هاست و همواره مشکلات بسیاری را برای معلمان حق التدریس، کارکنان قراردادی و سرباز معلمان به‌وجود آورده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، تاخیر در پرداخت مطالبات فرهنگیان، موضوعی است که این روزها بر سر زبان هاست و همواره مشکلات بسیاری را برای معلمان حق التدریس، کارکنان قراردادی و سرباز معلمان به وجود آورده است.

در واقع موضوع کسری بودجه آموزش و پرورش معضلی بوده که همواره وجود داشته است؛ اما غالبا در اواخر سال این مشکل چندبرابر روزهای عادی تاثیر خود را نشان می دهد و موجب اعتراض و نارضایتی بسیاری از کارکنان حق التدریسی و قراردادی این وزارتخانه نیز شده است.

در اواخر سال 97، علی الهیار ترکمن معاون سابق توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش که به تازگی به سمت معاون برنامه ‌ریزی و توسعه منابع این وزارتخانه توسط بطحایی انتخاب شده، اعلام کرده بود که وزارت آموزش و پرورش برای پرداخت حقوق کارکنان رسمی، پیمانی و قراردادی، حقوق سرباز معلمان و حق‌التدریسان آزاد هیچ مشکلی ندارد و این مطالبات به زودی و قطعا قبل از شروع سال 98 پرداخت می شود که در نهایت هم عملی نشد.

اگر ۷۹۰ میلیارد تومانی که سازمان برنامه و بودجه قرار است به آموزش و پرورش بدهد را حساب کنیم، حدود ۴ ماه خرید خدمات آموزشی،۳ ماه حق‌التدریس شاغلان، ۳ ماه اضافه کار پرسنل و تمام مطالبات سال ۹۶ صفر خواهد شد؛ ولی اگر از این مقدار کمتر پرداخت شود، روی برنامه ریزی های انجام شده تأثیر منفی گذاشته و قطعا همه مطالبات پرداخت نشده و به این ترتیب مشکلات در این زمینه بیشتر از گذشته خواهد شد.

600 میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت مطالبات فرهنگیان اختصاص یافت

محمدباقر نوبخت درخصوص علت تامین نشدن بودجه برای پرداخت مطالبات فرهنگیان اعلام کرده که تخصیص اعتبارات آموزش و پرورش در سال 97 بیش از 100 درصد بوده است؛ ولی به دلیل آن که آموزش و پرورش نتوانست با وجود دریافت 107 درصد از تخصیص‌ها، مطالبات فرهنگیان را بپردازد، سازمان برنامه و بودجه پس از تعطیلات نوروز و درهفته گذشته 600 میلیارد تومان دستور تخصیص بودجه صادر کرد تا وزارت آموزش و پرورش بتواند چنین مواردی را پرداخت کند.

یکی از معلمان حق التدریسی درس ریاضی درخواست کرده بود که با توجه به عدم پرداخت مطالبات فرهنگیان، در زمان وعده شده توسط وزیر آموزش و پرورش و معاونان وی، حداقل انتظار ما فرهنگیان، استیضاح وزیر پس از تعطیلات عید نوروز نود و هشت بود؛ زیرا وعده های متوالی و مستمر وی برای پرداخت مطالبات و اخبار متعاقب آن، فشارعصبی شدیدی را به معلمان و فرهنگیان وارد کرده است.

وی همچنین در ادامه گفته بود که بسیاری از همکاران ما بنا به وعده وی، منتظر پرداخت قبل از تعطیلات بودند، همان طور که می دانیم پرداخت بعد از تعطیلات، با عدم پرداخت آن، تفاوت چندانی ندارد. به همین دلیل، درخواست موکد داریم، هرچه سریع تر استیضاح وزیر آموزش و پرورش در یک جلسه فوق العاده، انجام شود.

اطلاعیه آموزش و پرورش درباره تاخیر در پرداخت مطالبات فرهنگیان

در اطلاعیه ای که چندی پیش روابط عمومی معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش منتشر کرده بود این گونه آمده است: متاسفانه به دلیل عدم تناسب تخصیص ابلاغی با نیازهای موجود و شناسهدار بودن بخشی از تخصیص های ابلاغی، پرداخت حق التدریس معلمان شاغل و بخشی از حق الزحمه امتحانات تا امروز میسر نشده اما رایزنی و تلاش برای استفاده از منابع قابل دسترس کماکان ادامه دارد.

همچنین در ادامه این اطلاعیه آمده است: از فرهنگیان فرهیخته درخواست می شود تاخیر ایجاد شده را در راستای مشکلات کلان حاکم بر اقتصاد عمومی کشور مورد تحلیل قرار دهند و مستحضر باشند خدمتگزاران آنان درمعاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی لحظه ای در تلاش برای تحقق منابع مورد نیاز کوتاهی نمی کنند و همانگونه که در سال ۱۳۹۷ توانستند پرداخت دو قلم هزینه ای «حق التدریس آزاد» و حقوق سرباز معلم را به روز کنند، تلاش خواهند کرد پرداخت سایر موارد به‌ویژه حقوق کارکنان خرید خدمات و حق التدریس شاغلان را نیز به روز کنند.

با توجه به اینکه معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی در احترام به خواسته فرهنگیان محترم قصد دارد در سال جاری هیچ گونه مصاحبه‌ای را در خصوص پرداخت حقوق و مطالبات پرسنلی فرهنگیان در رسانه‌ها به انجام نرساند، اخبار تکمیلی از طریق همین سایت یا سایر مجاری رسمی وزارت آموزش و پرورش به استحضار فرهنگیان محترم کشور خواهد رسید.

با این تفاسیر، می توان گفت که پرونده پرداخت مطالبات و معوقات فرهنگیان همچنان باز خواهد ماند و این موضوع نیاز به بررسی جدی تر شخص وزیر آموزش و پرورش و معاونان مربوطه وی خواهد داشت که امیدواریم به زودی محقق شود.

خبرنگار: صفر حسن زاده

انتهای پیام/

کد خبر: 1002404

وب گردی

وب گردی