همه‌چیز درباره پژو 301 / فرانسوی با بخت شوم

از اواسط سال 96 قرار بود مجموعه مشترک ایران‌خودرو و پژو موسوم به ایکاپ اقدام به عرضه یک سدان متوسط شهری به اسم Peugeot 301 کند. خودرویی که در ابتدا قیمت 95 میلیون تومانی‌اش سروصدای بسیاری به راه انداخت ولی مدتی بعد با افزایش قیمت دلار، همان قیمت نیز تبدیل به رؤیا شد. این خودرو اکنون قیمتی بیش از 200 میلیون تومان دارد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، در ابتدا قرار بود پژو 301 توسط کارخانه مشترک ایران خودرو و پژو یعنی ایکاپ به تولید برسد و جایگزین برخی خودروهای قدیمی در ایران شود اما این وعده محقق نشد و 301 به‌صورت وارداتی و در تعداد محدودی به بازار کشورمان عرضه شد. پژو 301 در سال 2017 یک فیس‌لیفت را تجربه کرد که وارد بازار کشورمان نشد و همان مدل 2016 در داخل ایران قابل خریداری است.

پژو ۳۰۱ خودرویی است که در کلاس سدان‌های کامپکت قرار می‌گیرد. گروه خودروسازی پژو سیتروئن از این خودرو در نمایشگاه خودرو پاریس ۲۰۱۲ و در کنار برادر دوقلوی آن، سیتروئن C-Elysée رونمایی کرد. پژو ۳۰۱ با هدف عرضه در بازارهای نوظهور طراحی شده است؛ بنابراین این خودرو در کشورهای اروپای غربی، شامل فرانسه و انگلستان در دسترس نیست.

مشخصات فنی

برای 301 دو مدل موتور بنزینی در نظر گرفته شده که اولی 1.2 لیتر حجم و 72 اسب قدرت داشته و دومی 1.6 لیتر و 115 اسب قدرت دارد. این موتور 4 سیلندر 16 سوپاپه نسبت به موتور TU5JP4 که در محصولات فعلی ایران خودرو استفاده می‌شود کاملاً برتری دارد. گیربکس 4 سرعته اتوماتیک نیز ظاهراً تفاوت محسوسی با گیربکس اتوماتیک مورداستفاده در سری فعلی محصولات ایران خودرو ندارد. شتاب صفر تا صد پژو 301 در حدود 12.5 ثانیه اندازه‌گیری شده است که اندکی از مدل‌های 206 موجود در کشور بهتر است، همچنین مصرف سوخت نیز با توجه به استفاده از کولر در حدود 9.5 لیتر در یک‌صد کیلومتر اعلام شده که در حد و اندازه 206 های موجود در کشور است.

طراحی

طراحی نمای خارجی این مدل چندان گیرا نیست و خطوط و شکست زیادی بر روی آن دیده نمی‌شود؛ مانند سایر خودروهای ساخت داخل، این یکی هم چندان جذاب به نظر نمی‌رسد. چراغ‌های جلو، بسیار ساده و بی هیجان طراحی شده است. سپر جلو، آن‌طور که باید خودنمایی نمی‌کند و تنها چند انحنای نرم بر روی آن به چشم می‌خورد. این ظاهر بی‌پیرایه، ما را به یاد مدل‌های اصیل رنو می‌اندازد که سادگی در آن‌ها موج می‌زند. این پژو، خودروهایی چون لوگان را به چالش دعوت می‌کند و از رقبای اصلی او در این کلاس به شمار می‌رود. نبرد بین دو کمپانی کهنه‌کار فرانسوی در ایران، صحنهٔ جالب و مهیجی را به تصویر خواهد کشید.

طراحی داشبورد اگرچه مانند برخی مدل‌های دیگر مثل 508 پویایی بالایی ندارد، ولی بسیار زیبا و مدرن بوده و مهم‌تر از همه، ارگونومی خوبی دارد. یکی دیگر از نقاط قوت کابین پژو 301، فضای جادار آن است که از این جهت به‌هیچ‌وجه برای سرنشینان آزاردهنده نخواهد بود. با توجه به فاصله محوری بسیار مناسب پژو 301، فضای پا برای سرنشین‌های عقب نیز بسیار خوب بوده به‌طوری‌که حتی سرنشینان بلندقد نیز برای نشستن در ردیف دوم مشکلی نخواهند داشت. کنسول مرکزی طراحی زیبا و بروزی داشته و حس و حال مدرنی را برای کابین فراهم کرده است.

آپشن‌ها و تجهیزات

چراغ‌های هالوژن با سامانه روشنایی در روز و امکان تنظیم برقی از داخل - چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب - چراغ‌های سقفی عقب - چراغ داخل صندوق - آینه‌های جانبی برقی مجهز به گرم‌کن - آینه‌های بغل و دستگیره‌ها همرنگ بدنه (به‌جز بخش پایینی آینه‌ها) - سیستم هشدار هوشمند - 3 کمربند ایمنی عقب 3 نقطه‌ای - 2 سوییچ ریموت‌دار با دکمه سوم برای باز کردن صندوق - ایزوفیکس (محل نصب صندلی کودک) - سنسورهای پارک عقب صوتی با نمایشگر - رینگ آلومینیومی 15 اینچ - رینگ یدکی فولادی 15 اینچ - صندلی‌های راننده و سرنشین جلو با امکان تنظیم ارتفاع - روکش صندلی نیمه چرمی - صندلی عقب تاشو - کروز کنترل و محدودکننده سرعت - صفحه کیلومتر با طراحی ارگونومیک - زیرسیگاری و فندک - دکمه‌فشاری برقی برای درب صندوق بر روی داشبورد.

در جدول زیر می‌توانید مشخصات نسخه‌های مختلف پژو ۳۰۱ را با هم مقایسه کنید.

مشخصات

1.2L Pure Tech

1.6L VTi 115

حجم موتور (سی‌سی)

۱۱۹۹

۱۵۸۷

تعداد سیلندر

۳- خطی

۴- خطی

قدرت موتور (اسب بخار)

۸۲

۱۱۳

نهایت سرعت (کیلومتر بر ساعت)

۱۶۹

۱۸۸

شتاب صفر تا ۱۰۰ (کیلومتر بر ساعت)

۱۲.۹

۱۰.۸

جعبه‌دنده

۵ سرعته دستی

۵ سرعته دستی/ ۶ سرعته اتوماتیک

مصرف سوخت شهری (لیتر در ۱۰۰ کیلومتر)

۶.۰

۱۰

مصرف سوخت خارج شهر (لیتر در ۱۰۰ کیلومتر)

۴.۳

۵.۶

مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در ۱۰۰ کیلومتر)

۴.۹

۷.۳

کد خبر: 1002439

وب گردی

وب گردی