ستادهای بحران باید کمیته ارتباط رسانه داشته باشد

یک پیشکسوت مطبوعات بر لزوم تشکیل کمیته ارتباط رسانه در ستاد بحران خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نشست تخصصی «نقش رسانه در مدیریت بحران» در دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها برگزار شد.
در این نشست زهرا کشوری، روزنامه نگار، هوشنگ اعلم، پیشکسوت مطبوعات، داریوش جهان بین، مدیرکل پژوهش و بررسی های خبری سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی، اکبر نصراللهی، رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی و حمید ضیایی پرور، مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها حضور داشتند.

رضا ساکی، خبرنگار حاضر در لرستان و زهرا رفیعی، خبرنگار اعزامی روزنامه همشهری به خوزستان، به صورت تلفنی به ارائه نکاتی در خصوص وضعیت این شهرها پرداختند.

رضا ساکی، خبرنگار حاضر در لرستان گفت: در جریان بحران اخیر، به مدت ۳ روز در پلدختر اینترنت، آنتن و جاده وجود نداشته است. به صورتی که هیچ خبری به پلدختر منتقل نمی شد و هیچ خبری نیز از آن بیرون نمی آمد.

وی افزود: چندین روز از سیل لرستان می گذرد و هنوز هم برخی از رسانه ها به لرستان می آیند و اخبار غلط را منتشر می‌کنند. در این قبیل مسائل باید به خبرنگاران بومی که اقلیم را به خوبی می شناسند اعتماد کرد و نباید از رسانه های وابسته به احزاب این انتظار را داشته باشیم که اخبار را به درستی منتقل کنند.

ساکی خاطرنشان کرد: در جریان بحران سیل لرستان، توئیتر، اینستاگرام و رسانه های محلی بودند که اخبار را به صورت جامع و کامل منتشر کردند و در این میان، رسانه های رسمی نقش کمتری داشتند.

در این نشست هوشنگ اعلم، پیشکسوت مطبوعات گفت: خبرنگار کسی است که شغل خود را جدی می گیرد و به آن عشق و علاقه دارد و به همین دلیل، اصول و قواعد آن را یاد می گیرد. خبرنگاری یک تخصص والا است؛ چراکه هر کسی می‌تواند امر اطلاع رسانی را انجام دهد، اما همه افراد نمی توانند خبرنگار باشند.

وی ضمن اشاره به اینکه در ایام وقوع سیل تمامی روزنامه های کشور تعطیل بودند، گفت: نمایشگاه مطبوعات و یا نمایشگاه کتاب که برگزار می شود، مسئولان نمایشگاه به صورت روزامه بولتن تولید می کنند که بازدید کنندگان از نمایشگاه، از آخرین اخبار آنجا مطلع شوند؛ آیا ستاد بحران ما نمی تواند در هنگام سیل چنین اقدامی را انجام دهد.

اعلم ادامه داد: رابطه بین رسانه ها و مسئولان قطع شده است؛ به شکلی که وقتی خبرنگاران به سراغ ستاد بحران می‌روند، به چشم مزاحم به آن ها نگاه می شود. در صورتی که خبرنگاران می توانند بیشترین کمک را به مسئولان برسانند.

وی خاطر نشان کرد: به عقیده من، ستادهای بحران باید زیر نظر بالاترین مقام آن ستاد، کمیته ای به نام کمیته ارتباط با رسانه ها داشته باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1002444

وب گردی

وب گردی