لزوم استفاده از نخبگان در سیاست‌گذاری‌ها برای عبور از بحران علمی

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت، گفت: استفاده از نخبگان در سیاست‌گذاری کشور و حوزه آموزش عالی باعث آرامش فکری و عبور از دوران بحران علمی می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اجلاس سراسری کارگروه های تخصصی برنامه‌ریزی و گسترش وزارت علوم با حضور مسئولان حوزه آموزش عالی در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.

جعفر توفیقی رئیس پژوهشگاه صنعت نفت در این نشست گفت: طی۴۰ سال گذشته، درگیر حضور در دوران شتاب سیاست‌گذاری‌ها بودیم.

وی افزود: شتاب در تصمیم گیری به این معناست که جلسات متمرکز و تصمیمات مهمی اتخاذ می شود؛ اما سیاست پژوهش شکل نمی گیرد. بخشی از این کمبود مربوط به سیستم کمی آموزش عالی است. برای تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری در این حوزه دچار شتاب هستیم که این امر منجر به سیاست‌های با ثبات نخواهد شد.

این عضو هیات علمی گفت: سیاست ها به دلیل آنکه براساس دانش عمیق نیستند، منجر می شود به صورت دوره ای تغییر پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه این شتاب باعث بروز برخی مشکلات خواهد شد، گفت: در چنین شرایطی رجوع و تقاضا برای دانش شکل نگرفته و اجتماعات علمی و اندیشه ورزی نیز تشکیل نخواهدشد،‌ همچنین تفکر انتقادی و رجوع به انجمن علمی نیز صورت نمی‌گیرد برای اینکه در دوران شتاب تصمیم گیری هستیم.
توفیقی عنوان کرد: تصمیمات شتاب زده در دورات سیاست‌گذاری باعث ایجاد اتمسفر عدم استفاده از نخبگان و دچار روزمرگی شدن آن ها خواهد شد.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت گفت: بسیاری از دانشگاه‌های کشور، ماموریت و چشم انداز خود را تغییر دادند که حاصل ورود به عصر تامل به رجوع و ثبات در سیاست گذاری است.

وی اذعان کرد: ما در حوزه تولید دانش نو و جدید دنباله رو هستیم؛ اما در ترسیم آینده های جدید و روشن لازم است پیشگام باشیم.
توفیقی در خصوص ابتکار رجوع به جامعه نخبگانی گفت: استفاده از نخبگان در سیاست‌گذاری کشور و حوزه آموزش عالی باعث آرامش فکری و عبور از دوران بحران علمی می شود. در حال حاضر آموزش عالی باید با آرامش، به سطح بالاتری از علم و دانش برسد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1002477

وب گردی

وب گردی