استفاده از نیروی جوان در کشور، عامل مهم  رونق تولید و خودکفایی ملی است

دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران گفت: درک صحیح از استفاده نیروی جوان در کشور، عاملی مهم رونق تولید و خودکفایی در زمینه تولید بسیاری از محصولات وارداتی به شمار می رود و اشتغالزایی مناسبی‌ را برای این نسل به همراه خواهد داشت.

سید محمد حسینی دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره تاثیر جوان‌گرایی در توسعه و رونق تولید در کشور گفت: در دوران پیروزی انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و پس از آن، بار عمده کشور بر دوش جوانان بود. امروز نیز در امور مختلف و در صنایع گوناگون، جوانان به حلبحران‌های کشور کمک می کنند، به عنوان مثال در جریان سیل اخیر، نقش جوانان موثر و تعیین کننده بود.

وی افزود: با توجه به تحولات سریعی که در دنیا رخ می‌دهد، جوانان خود را با پیشرفت‌ها وفق می‌‌دهند، در همین زمینه باید از توان و خلاقیت و ابتکار جوانان استفاده شود. دوران جوانی، دوران آرمان گرایی و ظلم ستیزی است؛ جوان‌گرایی به معنای کنار گذاشتن افراد پیشکسوت نیست اما باید میدان حضور مناسب برای بروز استعداهای جوانان فراهم شود. رمز تداوم انقلاب ما حضور مداوم و درصحنه جوانان بوده است.

دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران در ادامه خاطر نشان کرد: شرایط امروز در کشور توجه بیشتر به جوانان را می‌طلبد و مقام معظم رهبری نیز در برخی از انتصابات خود از جمله ریاست نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها جوانگرایی را مد نظر قرار دادند. عملکرد ایشان در توجه به جوانان، باید الگویی برای دولت باشد تا از حضور جوان بهتر استفاده کنند.

حسینی یادآور شد: سرمایه انسانی هر کشور از مهم‌ترین عوامل پیشرفت و توسعه محسوب می‌شود و با توجه به هرم سنی در ایران، باید بیشترین توجه و تمرکز ما در راستای اعتلای ایران به قشر جوان جامعه باشد. در بیانیه گام دوم انقلاب که توسط مقام معظم رهبری ارائه شد، اگر چه عموم جامعه مخاطب ایشان بود اما بر نقش بی‌بدیل جوانان تاکید داشتند؛ در پیشرفت‌های علمی و فناوری نیز شاهد حضور ویژه جوان بوده‌ایم.

وی تاکید کرد: آنچه مسلم است، پیشرفت‌های هسته‌ای که بعد از انقلاب داشتیم و حضور جوانان دانشمند در این علم، یکی از عوامل توسعه انرژی هسته‌ای در کشور بوده است. حضور پررنگ جوانان نخبه ایرانی در تمام سطوح امری آشکار است که از جمله آن می توان به ایفای نقش موثر در توسعه صنایع مختلف کشور و ایجاد شرکت‌های دانش بنیان در توسعه صنعت و اقتصاد کشور اشاره کرد.

دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران متذکر شد: درک صحیح از استفاده نیروی جوان در کشور، عاملی مهم در رونق تولید و خودکفایی در تولید بسیاری از محصولات وارداتی است که اشتغالزایی مناسب برای نسل جوان را نیز به همراه دارد.

حسینی درباره تاثیر حضور نسل جوان در راس مسئولان آموزش عالی کشور خاطر نشان کرد: حضور جوانان در کنار پیشکسوتان آموزش عالی منجر به ارائه راهکارهای نوین در جهت مدیریت دانشگاه‌‌ها برای حرکت در مسیر پیشرفت جامعه خواهد شد. بعد از انقلاب با تکیه بر نسل جوان، گام‌‌‌‌های بلندی در راستای اعتلای ایران اسلامی برداشته شد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: کسب رتبه پانزدم علمی ایران در جهان، مرهون تلاش‌های بی‌وقفه استادان جوان در کنار پیشکسوتان علوم مختلف است. نتیجه اعتماد به جوانان برای حضور در پروژه‌های علمی و تحقیقاتی مشهود است که دستاوردی بزرگ برای کشور ما در عرصه‌های بین‌المللی محسوب می‌‌شود.

خبرنگار: ندا فراهانی

انتهای پیام/

کد خبر: 1002495

وب گردی

وب گردی