پساب کارخانه‌های نساجی سم‌زدایی شد

صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از محققانی که تحقیقات در زمینه حذف آلاینده‌ها از پساب کارخانه‌های نساجی را با موفقیت انجام داده اند، پشتیبانی می کند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، نفس طبیعت به شماره افتاده است. با چشمانمان شاهد مرگ تدریجی محیط زیست هستیم. اما همچنان پساب کارخانه ها را در طبیعت رها می کنیم و آسیب هایی دیگری که خودخواهانه به آن وارد می کنیم.

پساب های بیمارستانی و کارخانه ها یکی از خطرات برای محیط زیست هستند. این پساب ها مواد سمی را با خود حمل می کنند که بی ملاحظه در طبیعت رها می شوند. در این راستا با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری طرحی پژوهشی با عنوان «تهیه ترکیبات پلی‌اکسومتالات جهت حذف رنگ‌های آلاینده موجود در آب در دمای محیط و شرایط بسیار ملایم» انجام شد.

بنابراین تحقیقات با هدف حذف آلاینده های موجود در آب آغاز شد. البته در این تحقیق حذف رنگ های موجود در پساب کارخانه و نساجی ها بیشتر مد نظر قرار داشت. بنابراین چند کاتالیست به پساب ها اضافه شد و آزمایش های بعدی نشان داد که رنگ ها با افزودن این کاتالیست ها به یون های معدنی غیر سمی تجزیه شدند.

ترکیبات اکسیدهای فلزی بر پایه فلز مولیبدن دارای ساختار جدید برای پیمودن مسیر تحقیقات به کار برده شد که توانستند پیوندهای دوگانه نیتروژن را بشکنند.

اما نکته مهم انجام پژوهش این است که در حال حاضر رنگ های سنتزی (به ویژه رنگ های آزو) در بیشتر صنایع به مصرف می رسند. این رنگ ها به سادگی تجزیه نمی شوند و از عوامل عمده آلودگی آب محسوب می شوند. انجام این طرح و تهیه کاتالیزورهای مناسب برای تصفیه کامل پساب ها در شرایط ملایم از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این پژوهش در تولید دانش کاربردی برای تصفیه آب و به ویژه پساب های کارخانجات نساجی، صنایع غذایی، دارویی و آرایشی مورد استفاده قرار می گیرند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1002499

وب گردی

وب گردی