دانشگاه جوار صنعت؛ مدل ایده‌آل دانشگاه آزاد اسلامی است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در مرکز دهق این قابلیت وجود دارد که بتوانیم مدل دانشگاه جوار صنعت را محقق کنیم؛ زیرا دانشگاه جوار صنعت، مدل ایده‌آل دانشگاه آزاد اسلامی است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی که به منظور حضور در چهارمین نشست شورای دانشگاه آزاد اسلامی در سفری دو روزه به استان اصفهان سفر کرده، صبح امروز از دانشگاه آزاد اسلامی مرکز دهق (مهردشت) بازدید کرد.

دکتر طهرانچی در این بازدید که به همراه دکتر بیژن رنجبر قائم مقام رئیس دانشگاه، دکتر آقامیری سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران، دکتر احمد آذین رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان و دکتر سعید آزادیان دستیار ویژه رئیس دانشگاه انجام شد، از بخش‌های مختلف مرکز دانشگاهی دهق بازدید کرد و با حضور در یکی از کلاس‌های درس با دانشجویان به گفت‌وگو پرداخت.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی درباره علت انتخاب این مرکز دانشگاهی برای بازدید، گفت: گزارش‌هایی به بنده رسید که رئیس این مرکز دانشگاهی، فردی صنعتگر، دانشگاهی و خیّر است و دانشگاه آزاد اسلامی مرکز دهق یک دانشگاه جوار صنعت است.

دکتر طهرانچی ادامه داد: این قابلیت در مرکز دهق وجود دارد که بتوانیم فرضیه دانشگاه جوار صنعت را محقق کنیم، بنابراین این مرکز دانشگاهی را مانند یک مرکز آموزشی عمومی نمی‌بینیم، بلکه دانشگاه ویژه جوار صنعت است که در کنار شهری قرار گرفته که 80 درصد صنعت آن مربوط به حوزه نساجی است و باید کاری کنیم که این دانشگاه را به اقتصاد شهر وصل کنیم.

وی با بیان اینکه آموزش‌های علمی که در این مرکز دانشگاهی ارائه می‌شود باید متناسب با صنعت نساجی و صنایع مورد نیاز دهق باشد، گفت: این مرکز دانشگاهی یک مدل ایده‌آل برای ماست و اینکه تاکنون دانشگاه توجه ویژه‌ای به این مرکز نداشته، جای تأسف دارد. به همین دلیل بنده در سفر استانی خود به اصفهان، به دانشگاه آزاد اسلامی مرکز دهق آمدم تا بتوانیم برای توسعه و تقویت این دانشگاه و تحقق شعار «توسعه هوشمند منطقه‌ای» برنامه‌ریزی کنیم.

دکتر طهرانچی تأکید کرد: برنامه ما این است که در این مرکز دانشگاهی علاوه بر ارائه رشته‌های مورد نیاز صنعت نساجی، در دوره‌های کاردانی و کارشناسی و حتی رشته‌های مقاطع تحصیلات تکمیلی و دکترای تخصصی را فعال کنیم تا بتوانیم به توسعه فعالیت‌های صنعتی کمک کرده باشیم و ارتقای صنعت نساجی را از این مرکز رقم بزنیم.

باید متناسب با نیازهای هر منطقه، رشته‌های متنوع و شناور دایر شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: برای تحقق این موضوع، باید متناسب با نیازهای هر منطقه، رشته‌های متنوع و شناور را دایر کنیم. به عنوان نمونه در یک دوره حسابدار تربیت می‌کنیم و در یک دوره مهندسان صنایع و نساجی. دانشگاه آزاد اسلامی مرکز دهق باید با یک مدل جدید اداره شود. باید روی این مدل بیشتر کار کرده و آن را تقویت و تبلیغ کنیم تا این مرکز به یکی از مراکز دانشگاهی ایده‌آل تبدیل شود.

دکتر طهرانچی در ادامه بازدید از دانشگاه آزاد اسلامی مرکز دهق، در شهرک صنعتی دهق به یکی از کارخانجات پیشرفته و مطرح کشور در صنعت نساجی رفت و از بخش‌های مختلف این کارخانه بازدید کرد.

دانشگاه‌های جوار صنعت الگوی مناسبی برای توسعه هوشمند منطقه ای است

وی در حاشیه این بازدید، اظهار داشت: برای بنده افتخار است که در سالی که از سوی مقام معظم رهبری «رونق تولید» نام گرفته، در جمع صنعتگران دهق حضور یابم و از پیشرفت های صنعت نساجی در این کارخانه بازدید کنم. دانشگاه آزاد اسلامی از فعالیت دانشگاه‌های جوار صنعت تمام‌قد حمایت می‌کند و ما این مدل را الگوی مناسبی برای توسعه هوشمند منطقه می‌دانیم و رئیس این کارخانه که ریاست دانشگاه آزاد اسلامی مرکز دهق را نیز برعهده دارد، نمونه مطلوب ماست، چرا که موفقیت در حوزه صنعت را در کنار نگاه علمی و فعالیت‌های خیرانه به همراه یکدیگر داراست.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از برنامه‌ریزی برای ایجاد سرای نوآوری نساجی در شهر دهق خبر داد و گفت: تلاش داریم با راه‌اندازی سرای نوآوری نساجی در این شهر، دهق را به قطب نوآوری نساجی در کشور تبدیل کنیم. برای تحقق این هدف، به مدرسه عالی مهارت نساجی نیز نیاز داریم تا بتوانیم علاوه بر آموزش مهارت‌های تخصصی حوزه نساجی، نخبگان این صنعت هم برای دوره‌های تخصصی به این مرکز مراجعه کنند.

دکتر طهرانچی در ادامه تأکید کرد: باید رشته‌هایی که صنعت نساجی به آن نیاز دارد، به صورت طراحی شغل‌محور ایجاد کنیم و رشته‌های مختلف مانند مدیریت مالی، حسابداری، شیمی، مهندسی صنایع و... با محوریت نساجی ارائه شود و مبنای فعالیت‌های آموزشی، نیاز صنایع باشد تا به دانشجویان تخصص‌های بدون کاربرد آموزش داده نشود. این مدلی است که ان‌شاءالله در دهق اجرایی خواهیم کرد.

وی در ادامه، از کلینیک تخصصی امام سجاد (ع) شهر دهق بازدید کرد و بر تعامل دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) در بخش‌های دندان‌پزشکی با این کلینیک تخصصی، تأکید کرد.

شهر دهق دارای 12هزار نفر جمعیت و با نرخ بیکاری صفر، اولین شهر بدون بیکار و بدون جرم کشور است. دانشگاه آزاد اسلامی مرکز دهق در سال 1391 در زمینی به مساحت 50 هکتار با 3 هزار و 800 متر زیربنا توسط دکتر ملااحمدی تأسیس شد و از سال 1394 اقدام به پذیرش دانشجو کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1002520

وب گردی

وب گردی