پارلمان عراق 20 آوریل با حضور تهران و ریاض نشست برگزار می‌کند

یک روزنامه انگلیسی اعلام کرد که قرار است 20 آوریل پارلمان عراق نشستی برگزار کند که رؤسای پارلمان شش کشور منطقه از جمله ایران و سعودی در آن حضور خواهد داشت.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز،منابع خبری اعلام کردند که عراق امیدوار است بتواند تنش بین جمهوری اسلامی ایران، آمریکا و عربستان سعودی را کاهش دهد.

روزنامه الکترونیکی «ایندپندنت عربی» به نقل از یک مسئول عراقی گزارش داد که «عراق امیدوار است تلاشهایش برای از بین بردن تنش بین واشنگتن و تهران مثمر ثمر باشد».

ایندیپندنت به نقل از «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق نیز اعلام کرد که بغداد نشستی را برگزار خواهد کرد که رؤسای پارلمان شش کشور منطقه در آن حضور خواهد داشت.

نمایندگان پارلمان عراق گفته‌اند که «با دعوت الحلبوسی، ایران، عربستان، ترکیه، اردن و کویت در این نشست حضور خواهند داشت».

قرار است این نشست 20 آوریل جاری با شعار «عراق... ثبات و توسعه» برگزار شود.

به گزارش این روزنامه، رئیس پارلمان عراق در جریان نشست مذکور تلاش خواهد کرد که «دیدگاه عراق در خصوص امکان همکاری بین کشورهای منطقه بر اساس منافع» را مطرح کند و این مسئله در راستای تلاش برای کاهش تنش در منطقه است.

عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق اخیرا به تهران سفر کرد؛ سفری که رسانه‌ها در تحلیل آن اعلام کردند که وی بین ایران و عربستان میانجی‌گری خواهد کرد.

عبدالمهدی در بدو ورود به تهران گفت که عراق تمایل دارد به جنگ و اختلاف در منطقه پایان دهد و در جریان نشست خبری با «حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که بغداد در راستای تقویت صلح در منطقه فعالیت می‌کند.

وی تصریح کرد که عراق و ایران قصد دارند در برابر هر تهدیدی که دو کشور را هدف قرار دهد، مقابله کنند و گفت که قصد دارد سفرهای مهمی به سایر کشورهای جهان داشته باشد.

«سعران الاعاجیبی» نماینده ائتلاف «سائرون» هم گفت که پارلمان عراق حامی تلاش‌های دولت برای باز کردن مسیر همکاری و گفت‌وگو با کشورهای منطقه است.

الاعاجیبی با بیان اینکه عراق، جایگاه مهمی در خاورمیانه دارد و به یک حکومت تأثیرگذار بدل شده است، ابراز امیدواری کرد که بغداد نقش مهمی در پایان دادن به بحران‌های منطقه به ویژه بین تهران و ریاض ایفا کند.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1002551

وب گردی

وب گردی