دانشگاه آزاد اسلامی در دوره تحولی قرار دارد/برای همکاری با اتاق های بازرگانی آماده ایم/ اتاق بازرگانی و دانشگاه آزاد باید به هم متصل شوند تا در توسعه هوشمند منطقه‌ای تأثیرگذار باشند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این دانشگاه بر بستر زیست‌بوم واقعی، می‌خواهد با اتاق بازرگانی همکاری داشته باشد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی که در سفری دو روزه به منظور شرکت در چهارمین نشست شورای دانشگاه آزاد اسلامی به استان اصفهان سفر کرده، عصر روز چهارشنبه ۲۸ فروردین ماه با حضور در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان، با رئیس و اعضای هیأت نمایندگان این اتاق دیدار و گفت‌وگو کرد.

دکتر طهرانچی در ابتدای این جلسه با تبریک ولادت حضرت علی اکبر(ع) و ولادت امام زمان(عج)، اظهار داشت: خوشحالم در سالی که مزین به شعار «رونق تولید» است، در خدمت دوستان اتاق بازرگانی هستم. دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاهی است که متعلق به مردم است و ریالی بودجه دولتی دریافت نمی‌کند و مردم این دانشگاه را ساخته‌اند تا برای توسعه نقش ایفا کند.

رویکرد دانشگاه آزاد اسلامی بسترسازی اشتغال دانش بنیان است

وی با بیان اینکه در دوره تحولی دانشگاه آزاد اسلامی قرار داریم، خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی یک شبکه دانشگاهی و اجتماعی مبتنی بر توسعه شهری است که بیش از 400 واحد و مرکز دانشگاهی و 700 مدرسه در کشور دارد و همه این مدارس، مراکز و واحدها یک شبکه در تعلیم و تربیت و حرکت‌های اجتماعی می‌سازند که ان‌شاءالله به نحو احسن بتوانیم از آن استفاده کنیم. دانشگاه آزاد اسلامی می‌خواهد تا سال 1404 انتخاب اول داوطلبان شود، بنابراین رویکرد ما بسترسازی اشتغال دانش بنیان است، چرا که ایرانیان افراد باهوشی هستند و نسبت به آینده جوانان خود حساس هستند و اگر بدانند ما هم این حساسیت را درک کرده ایم و برای اشتغال و آینده جوانان برنامه داریم، شعار دانشگاه آزاد اسلامی در سال 1404 محقق خواهد شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه رویکرد دیگر این دانشگاه، توسعه هوشمند منطقه‌ای است، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی با توسعه شهری گره خورده و این موضوع برای ما بسیار مهم است که برای اقتصاد شهری مؤثر واقع شویم.

دکتر طهرانچی با اشاره به فرهنگ تمدنی ایران در حوزه صناعت، تصریح کرد: جریان دانش جریانی است که از گذشته وجود داشته و اکنون نیز وجود دارد، اما دانشگاه سه بعد دیگر نیز دارد که فناوری یکی از آنهاست که در فرهنگ تمدنی به آن صناعت گفته می‌شد و موضوعی است که پژوهش کاربردی نیست، بلکه بکارگیری دانش برای حل مسئله در محیط واقعی است. رویکرد اقتصادی و اجتماعی، ابعاد دیگر دانشگاه هستند.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دانش کاربردی یک بحث است و بکارگیری دانش برای حل مسئله بحثی دیگر، خاطرنشان کرد: در گذشته علم‌المسئله و در کنار آن صناعت داشتیم. به عنوان نمونه اصفهان در دوره دوم تمدنی در زمان شیخ بها در بکارگیری دانش، مشرف بر صناعتی بود که در لبه دانش قرار داشت.

وی با اشاره به ورود دانشگاه به ایران، گفت: وقتی ما دانشگاه را وارد کردیم، نسبت به فناوری حساسیت داشتیم و مفهوم دوم دانشگاه که فناوری است، مورد غفلت قرار گرفت و این‌گونه شد که فناوری به کارخانه تبدیل شد و از دانشگاه جدا ماند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه تحصیل، مهارت جدید، صنایع جدید و انتقال فناوری یک چرخه تنگاتنگ است که با هم کار می‌کند، خاطرنشان کرد: صنعتگران ما در گذشته صنعت غرب را دیدند، اما آن را مانند گل مصنوعی وارد کردند. کارخانه را آوردیم، اما جذب فناوری نداشتیم.

دانشگاه آزاد اسلامی بر بستر زیست‌بوم واقعی می‌خواهد با اتاق بازرگانی همکاری داشته باشد

دکتر طهرانچی ادامه داد: امروز نشست مبارکی است برای اینکه اتاق بازرگانی و دانشگاه آزاد اسلامی به این بلوغ رسیده‌اند که باید به هم وصل شوند تا بتوانند در توسعه هوشمند منطقه‌ای تأثیرگذار باشند. در اتاق بازرگانی، صنعتگران و صادرکنندگان بزرگ گرد هم هستند و اگر بتوانیم حلقه علم و اقتصاد را به یکدیگر پیوند بزنیم، می‌توانیم مؤلفه‌های اقتصاد کشور را شکل دهیم و برای دانشگاه افتخار است که بتواند در شکل‌گیری این حرکت نقش‌آفرین باشد، بنابراین دانشگاه آزاد اسلامی بر بستر زیست‌بوم واقعی می‌خواهد با اتاق بازرگانی همکاری داشته باشد.

وی با اشاره به تغییر رویکرد صنایع موفق در جهان، گفت: در گذشته 85 درصد سرمایه صنایع، سرمایه آشکار بود و تنها 15درصد از آن به دانش اختصاص داشت، اما اکنون 15درصد سرمایه مربوط به ماشین‌آلات و منابع مالی است و 85 درصد آن مربوط به سرمایه نهان و دانش است، چرا که صنایع موفق معتقدند که این سرمایه دانش و تحقیقات فرصت نخستین بودن به آنها می‌دهد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه ما نیازمند کاربردی کردن آموزش‌ها هستیم، تصریح کرد: تاکنون دانشگاه‌ها به نیاز بازار توجه نداشتند. امروز به محض ورود به اصفهان، به دانشگاه آزاد اسلامی مرکز دهق رفتم، چرا که رویکرد این دانشگاه مطلوب ماست و می‌خواهیم دانشگاه آزاد اسلامی یک دانشگاه در جوار صنعت باشد، بنابراین برای پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها فکر کردیم و روشی طراحی کردیم که اکنون آماده اجراست.

دکتر طهرانچی افزود: در این مدل، 80 هزار پایان‌نامه کارشناسی ارشد و 10هزار رساله دکتری که به صورت سالانه در دانشگاه آزاد اسلامی تهیه می‌شود، به چالش‌های ملی خواهند پرداخت که تاکنون 10 چالش ملی را شناسایی و احصاء کردیم و در سفرهای استانی در حال شناسایی چالش‌های دیگر هستیم و تلاش داریم این چالش‌ها را به نظام موضوعات تبدیل کنیم. با توجه به اهمیت این موضوع، از مهرماه امسال همه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی موظفند پایان‌نامه و رساله‌های خود را از سامانه پایش انتخاب کنند که تاکنون6 هزار و 800 نظام موضوعات احصاء شده و تا پایان اردیبهشت این عدد به 10هزار موضوع خواهد رسید و ظرفیت پژوهشی برای صد هزار نفر فعال می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه دانشجو باید بداند اگر تحقیق خوب ارائه دهد، این تحقیق خریدار خواهد داشت، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی زیرساخت این کار را فراهم کرده و مقدمات آن آغاز شده، اما حلقه بعدی این چرخه، صنعتگران و بازرگانان هستند که باید این چرخه را تکمیل کنند.

وی افزود: اتاق بازرگانی اصفهان می‌تواند دو یا سه موضوع برای نظام موضوعات مورد نیاز خود در حوزه صنعت سنگ، نساجی و... بنویسد. به این ترتیب سالی 500 تحقیق در مورد یک موضوع نوشته می‌شود و در اختیار صنایع استان قرار می‌گیرد.
هرچقدر آموزش دانشگاه به اشتغال نزدیک‌تر شود، دانشجو‌پذیری آن بیشتر می‌شود.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه راه‌اندازی سرای نوآوری در هر استان، رویکرد دیگر دانشگاه آزاد اسلامی در کاربردی کردن آموزش و پژوهش است، خاطرنشان کرد: این سراها ترکیبی از محیط جدید تخصصی بازار و تیمچه‌های قدیمی است که فضایی برای تعامل بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان ارتباط منسجم ایجاد کند. در سرای نوآوری، مرکز رشد، پارک علم و فناوری، شتاب‌دهنده، سرمایه‌گذار، مدرسه خلاقیت و... وجود خواهد داشت.

وی افزود: آمادگی داریم در همه شهرها مراکز R&D را به دانشگاه ببریم، چرا که هرچقدر آموزش ما به اشتغال نزدیک‌تر شود، دانشجو‌پذیری ما بیشتر می‌شود. آموزش کاربردی برای ما اهمیت زیادی دارد.

راه اندازی مدرسه عالی مهارت بازار سرمایه در آینده ای نزدیک

دکتر طهرانچی با اشاره به راه‌اندازی مدارس عالی مهارت در دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: مدارس عالی مهارت یکی از رویکردهای جدید دانشگاه آزاد اسلامی در کاربردی کردن آموزش است. تاکنون مدرسه عالی مهارت حقوق که مدل شبیه‌سازی شده یک مجتمع قضایی است، در واحد تهران جنوب راه‌اندازی شده و به زودی مدارس عالی مهارت پویانمایی و بازار سرمایه راه‌اندازی می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خطاب به رئیس و اعضای هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان، گفت: شما هم درباره نیاز خود اعلام کنید که به چه مهارتی در استان نیاز دارید و پیشنهاد خود را برای راه‌اندازی مدرسه عالی مهارت اصفهان ارائه کنید.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درخصوص ارتقای مرتبه علمی اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی براساس ارائه مقالات، تصریح کرد: بیش از 90درصد پژوهش‌ها مربوط به تحصیلات تکمیلی است، اما بنا داریم به هر دانشجوی دکتری که بتواند حل مسئله کند، مدرک ارائه کنیم.

دکتر طهرانچی در پایان خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی یک مجموعه بهم پیوسته است که می‌تواند خود را با تغییرات منطبق کند، چرا که دماسنج این دانشگاه به نیاز مردم وصل است و در این دانشگاه مدیران سریع‌تر می‌توانند نیاز مردم یا ناکارآمدی آموزش عالی را درک کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1002591

وب گردی

وب گردی