دانشمندان توانستند از فسیل 42 هزار ساله نمونه خون بگیرند

دانشمندان توانستند از فسیل 42 هزار ساله یک کره اسب نمونه خون بگیرند

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، دانشمندان توانستند در منطقه «یاکوتستان» در سیبری از فسیل 42 هزار ساله یک کره اسب نمونه خون بگیرند.

اکنون دانشمندان در حال برنامه ریزی برای استخراج سلول های زنده از این نمونه خون و شبیه سازی نژاد منقرض شده این اسب هستند.

بر اساس گزارش سایت « Gizmodo»، بدن این کره اسب که سال گذشته در منطقه «باتاکایی» و در داخل گودالی کشف شده بود بدلیل منجمد شدن بسیار خوب حفظ شده است. این کره اسب به گونه «لنا» که نسل آنها منقرض شده است تعلق دارد.

این کره اسب در حالیکه ارگان های داخلی، موهای قهوه ای و دم آن حفظ شده بود یافته شد.

محققان دانشگاه فدرال روسیه و موسسه تحقیقات بیوتکنولوژی « Sooam» کره، در تلاش هستند تا با همکاری یکدیگر سلول های زنده را از نمونه خون گرفته شده از این فسیل استخراج کنند.

بر اساس گزارش « Siberian Times» محققان توانسته اند نمونه خون ذکر شده را از رگ های قلب این کره اسب بگیرند ولی امکان رشد سلول های زنده در این نمونه هنوز مشخص نیست.

«سیمون گریگوریف» مدیر موزه «ماموت» در «یاکوتستان» به خبرگزار ی روسی «تاس» اعلام کرد، تخمین زده می شود کره اسب هنگام مرگ سه ماهه بوده و بدلیل منجمد شدن تمامی بدن حیوان سالم حفظ شده است و این کره اسب سالمترین نمونه ای است که از عصر یخبندان تا کنون کشف شده و توانسته ایم از آن نمونه خون بگیریم.