پایان ماجراجویی های رانندگی

شرکت آمریکایی تولید تراشه کوالکوم به دنبال تولید نوع جدیدی از فناوری است که در آینده به وسیله آن و با کنترل اتومبیل و راه ها با یک سامانه جامع به عدم رعایت قوانین ترافیکی پایان دهد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، تعقیب خودروها در فیلم های سینمایی یکی از جذابترین صحنه ها محسوب می شود اما احتمالاً تراشه های کوالکوم که در آینده در خودروها و خیابان ها کار گذاشته می شوند به این گونه صحنه ها و تعقیب و گریزها پایان می دهد.

کارشناسان شرکت کوالکوم از ساخت تراشه هایی پرده برداشتند که در آینده خودروها را به طور دائم به زیر ساخت های راه متصل کرده که از جمله کارآیی آن کنترل اتومبیل ها خواهد بود.

با فناوری جدید این امکان وجود دارد که در صورت عدم صلاحیت شما برای رانندگی خودرو به صورت خودکار و علیرغم میل شما در نزدیک ترین پارکینگ متوقف شود.

ویژگی های این تکنولوژی جدید به نحوی است که شرایط لازم برای کنترل خودرو بدون دخالت راننده را فراهم می کند و می توان از راه دور کارهایی مانند حرکت منظم و خودکار در خیابان ها و جاده ها و کنترل سامانه ترمز خودکار را انجام داد.

اگر چه این ویژگی ها هم اکنون محدود کننده به نظر می رسد اما با اجرایی شدن آن در آینده خودروهای هوشمند به سامانه ترافیک متصل شده به طوری که عملاً از قدرت لازم برای مخالفت با قوانین عبور و مرور برخوردار نیستند.

تراشه های کوالکوم در خودروها و خیابان ها

این شرکت فناورانه آمریکایی با ده ها سازنده خودرو در حال همکاری برای طراحی و ساخت تراشه های ویژه ای است که اتومبیل ها را به اطلاعات راه ها، سامانه ترافیک و نهادهای مجری قانون متصل می نماید.

نیکل دوگال معاون بخش تولید شرکت کوالکوم در گفتگو با خبرنگاران در کنفرانس هوش مصنوعی که در شهر سانفرانسیسکو برگزار گردید به تشریح چگونگی عملکرد چنین سامانه هایی پرداخت. وی گفت: در آینده واحدهایی هوشمند در کنار خیابان ها و بزرگ راه ها ایجاد خواهند شد که معمولاً در روشنایی معابر نصب شده تا به کنترل عبور و مرور در راه ها بپردازند.

وی افزود: در نسل آینده اتومبیل ها و راه ها شما دوربین ها و شاید رادارهایی در خودروی خود داشته باشید که می توانند حرکت شما در راه ها را کنترل نمایند.

دوگال ادامه داد: این سامانه پس از گذشت تنها یک کیلومتر از مسافت طی شده قادر است تغییرات ایجاد شده غیر قانونی توسط رانندگان را تشخیص دهد و پس از ثبت خودکار اطلاعات مربوطه در پایگاه های داده پلیس، دستورات لازم برای مجازات رانندگان مختلف صادر خواهد شد.

این مقام مسئول در شرکت آمریکایی کوالکوم با اشاره به اینکه چین حرکت خود در این مسیر را آغاز کرده و امیدوار است آمریکا در این مسیر حرکت نکند چگونگی استفاده از سامانه های کنترل سرعت را توضیح داد که منجر به کاهش خودکار سرعت اتومبیل ها می شود.

وی گفت: شما هم اکنون از قدرت لازم برای کنترل خودروی خود و تصمیم گیری در مورد نحوه عملکرد آن برخوردار هستید، اما اگر در صورت لزوم به دلیل شلوغی یک خیابان لازم باشد حداکثر سرعت کاهش یابد این کار از طریق زیر ساخت های مربوطه در این سامانه امکان پذیر است و حتی در نهایت این امکان وجود دارد که از راننده به دلیل انجام اقدامات غیر قانونی، از کنترل خودرو بازداشته شده و اتومبیل متوقف شود.

دوگال ادامه داد: اتومبیل شما حتی قادر است موقعیت شما را در حال عدم اتصال به مکان یاب جهانی و با استفاده از دوربین های نصب شده در آن مشخص نماید، در واقع فناوری هوش مصنوعی می تواند با استفاده از بخش هایی از تصاویر منطقه ای که خودرو در آن است و دوربین ها از آن تصویر برداری کرده اند نسبت به موقعیت شما اطلاع یابد.

در بخش دیگری از اظهارات دوگال آمده است: هنگامی که در یک منطقه جغرافیایی مانند سانفرانسیسکو هستید و احتمالاً تحت پوشش سامانه مکان یاب جهانی نبوده و نیازمند این باشید که از مکان خود اطلاع یابید می توانید با استفاده از اطلاعات جمع آوری شده توسط دوربین ها از این مساله مطلع شوید.

اتصال تلفن به پلیس ترافیک

حتی اگر اتومبیل شما هوشمند نیز نباشد می توانید با تلفن همراه خودروی خود را ردیابی کنید.

راجیش رانکال مسئول بخش تحقیقات و توسعه هوش مصنوعی در شرکت کوالکوم در این رابطه گفت: تصور کنید وارد اتومبیل خود شده و تلفن همراهی دارید که بسیاری از حسگرها را داشته باشد، شما با همین تلفن همراه می توانید از سرعت خود اطلاع یافته و صدای موتور اتومبیل خود یا صدای های اطراف و خاموش شدن موتور آن را بشنوید.

وی افزود: شما با استفاده از هوش مصنوعی می توانید از انواع صداهای موجود در خودرو و سرعت خود مطلع شوید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1002621

وب گردی

وب گردی