نقش موثر رسانه در جهت دهی افکار عمومی

رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی گفت: باید از طریق هنر و رسانه، به افکار درهم ریخته مردم زاویه دهیم و نگذاریم افرادی که صلاحیت ندارد، کنترل‌ ذهن مردم را به دست بگیرند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، وحید یامین پور نویسنده و پژوهشگر صبح امروز در سی امین دوره همایش سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان تحت عنوان《جوان پیشرو در مسیر تمدن سازی》 که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات برگزار شد، اظهار کرد: مردم به علت ضعف قوه عاقله، تصمیم هایشان مبتنی بر قوه خیال است؛ این قوه تحت تاثیر احساسات و عواطف قرار دارد.

وی افزود: ابزار هنر و رسانه یکی از اثر گذار ترین ابزار بر قوه خیال هستند؛ یک فیلم، شعر، اثر موسیقیایی مخلوق عالم خیال هنرمند هستند و لذا مخاطب به صورت ناخودآگاه به منبع الهامات هنرمند تقرب پیدا خواهد کرد.

یامین پور ادامه داد: عموم مردم متاثر از عالم خیال کنش گری خواهند کرد؛ در واقع کنش گری مردم بر اساس دوست داشتن یا دوست نداشتن است و بر اساس عقلانیت و منطق نیست؛ به همین دلیل می شود از طریق هنر و رسانه کنش گری های مردم را مدیریت کرد و به افکار آن ها جهت داد.

این نویسنده و پژوهشگر تصریح کرد: هنگامی که یک رمان می خوانیم یا یک فیلم نگاه می کنیم، پس از دیدن و خواندن آن ها، دیگر آن آدم قبلی نیستیم چرا که از آن اثر هنری تاثیر گرفته ایم.

وی گفت: ادبیات نمایشی و سینما بزرگترین مولفه هایی هستند که تاثیر گذاری زیادی بر جهت دهی افکار دارند؛ متاسفانه نظام سرمایه داری به وسیله ابزار رسانه ارزش گذاری های انسان و زشت و زیبا را کاملا تغییر داده اند.

یامین پور با اشاره ظهور پدیده سلبریتی ها در جامعه خاطرنشان کرد: متاسفانه سلبریتی ها تبدیل به خداوندگار برخی از مردم جامعه شده اند؛ البته که این موضوع در کشور ما تبدیل به بحران نشده اما در برخی کشورهای غربی پدیده سلبریتی گرایی به بحران تبدیل شده است. مردم سلبریتی ها در ذهن خود به یک بت تبدیل کرده اند و این بت را می پرستند.

نویسنده کتاب نخل و نارنج اذعان داشت: حال در این نظام آشفته رسانه باید به دنبال حفظ ارزش ها باشیم؛ ما باید از طریق هنر و رسانه به افکار بهم ریخته مردم زاویه دهیم و نگذاریم اشخاصی که صلاحیت ندارند، کنترل ذهن مردم را بر عهده بگیرند.

وی درباره کتاب نخل و نارنج بیان کرد: این کتاب تلاشی برای دست کاری قوه خیال مخاطب بود که در برخی موارد حتی موجب اشک ریختن آن خواهد شد؛ البته هر گونه هنری نوع اثری گذاری شان بر قوه خیال مخاطب متفاوت است.

یامین پور با اشاره به اهمیت ادبیات داستانی تاکید کرد: ادبیات داستانی از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا که ایجاد شکل و صورت دهی را در اختیار مخاطب قرار می دهد و به همین منظور اثر گذاری عمیق تری دارد؛ این اثرگذاری بسیار پایدار است و خیلی دیر فراموش خواهد شد. به همین دلیل تلاش برای پیشبرد ادبیات داستانی امری ضروری محسوب می شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1002638

وب گردی

وب گردی