ساخت ۱۰ هزار خانه برای سیل‌زدگان تا پایان سال/ مرمت 20 هزار خانه تا پایان شهریور

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: تا پایان تابستان ۲۰ هزار خانه نیازمند تعمیر در مناطق سیل‌زده را مرمت می‌کنیم و تا پایان سال هم ۱۰ هزار خانه می‌سازیم.

به گزارش ایسکانیوز، پرویز فتاح رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه شهر تهران در خصوص اقدامات کمیته امداد در کمک‌رسانی به سیل‌زدگان، گفت: در اسفند ماه سال ۹۷ گزارشی دادیم که خوشبختانه به همه تعهداتمان عمل کردیم و از اینکه مردم ۳۵ درصد بیشتر از سال ۹۶ به ما کمک کردند، متشکریم.

وی افزود: از ابتدای وقوع سیل در کشور در استان‌های مختلف آماده‌باش کامل داشتیم و مرخصی‌ها لغو شد و به صورت شبانه‌روزی در خدمت مردم بودیم و از همه امدادگران هم تشکر می‌کنم که با تمام تلاش‌شان کاری سخت را ادامه دادند.

فتاح با اشاره به این مطلب که ما ابتدا به شناسایی خسارات وارده پرداختیم و بعد بسته‌های خدماتی و غذایی را ارائه کردیم، گفت: ۳۰ هزار خانواده تحت پوشش ما در استان‌های مختلف آسیب دیدند.

رئیس کمیته امداد گفت: ۱۰ هزار واحد مسکونی باید از نو ساخته شود و ۲۰ هزار واحد هم باید تعمیر شود.

وی با اشاره به این مطلب که از روز ۵ فروردین اعلام کردیم برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی آماده‌ایم و سعی کردیم اول هلال احمر کار خودش را انجام دهد بعد ما ورود کنیم، گفت: تا دیروز ۱۲۰ میلیارد تومان از طریق کمیته امداد جمع‌آوری شد که ۴۱ میلیارد کمک‌های نقدی و ۷۹ میلیارد هم کمک غیرنقدی بوده است.

فتاح گفت: صمیمانه از مقام معظم رهبری تشکر می‌کنم که ایشان ۴ میلیارد تومان در ۴ مرحله به ما کمک کردند و ما هم تلاش کردیم تمام خریدهایی که انجام دادیم، خرید کالای ایرانی باشد تا به تولید ملی در کشور کمک کرده باشیم.

رئیس کمیته امداد از ستاد اجرایی فرمان امام(ره) هم بابت ارائه ۳ هزار بسته لوازم خانگی تا این لحظه تشکر کرد و گفت: بنیاد مستضعفان هم تاکنون ۲ هزار تخته فرش ماشینی به ما داده است.

وی افزود: افزایش اعتماد عمومی مردم را شاهدیم و کار اصلی ما از این به بعد ساخت و تعمیر خانه‌های تخریب شده خواهد بود.

فتاح با اشاره به این مطلب که برای احداث ۱۰ هزار خانه، ۶۰۰ میلیارد هزینه نیاز است و تعمیرات ۲۰ هزار خانه هم ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه نیاز دارد، گفت: ما برای جبران آسیب‌های وارد شده به مشاغل هم ۲۰۰ میلیارد بودجه نیاز داریم که در کل برای این کارها هزار میلیارد تومان نیاز داریم.

رئیس کمیته امداد با اشاره به این مطلب که ۲۳ میلیارد تومان مستمری دو برابری بین خانوارها تقسیم شده است، گفت: ۳۶ هزار سهمیه جدید به استان‌ها دادیم تا بتوانند افراد نیازمند را به چرخه کمیته بیاورند.

وی همچنین به خرید ۱۰ هزار تخته پتو و ۲ هزار تخته فرش اشاره کرد و گفت: یک کار خوبی که ما در گذشته انجام دادیم این بود که همه خانواده‌های تحت پوشش ما در کشور بیمه حوادث شده‌اند و غرامت بیمه را برای این خانواده‌ها خواهیم گرفت.

فتاح از ارائه ۵۰ میلیارد ریال وام از طریق صندوق قرض الحسنه امداد خبر داد و گفت: رهبر معظم انقلاب گفتند باید همه خسارت‌های وارد شده از سیل جبران شود و ما این موضوع را آویزه گوشمان کرده‌ایم و این فرمایش مقام معظم رهبری را اقدام خواهیم کرد و تمام وسایل منزل برای جامعه هدف کمیته امداد جبران خواهد شد.

رئیس کمیته امداد گفت: قول می‌دهیم تا پایان تابستان ۲۰ هزار واحد مسکونی نیازمند تعمیر آماده سکونت شود و تا پایان سال همه ۱۰ هزار واحد خانه نیازمند ساخت، مجدد ساخته و به جامعه هدف تحویل داده شود.

وی با اشاره به این مطلب که جامعه هدفمان نگران نباشند و صبر کنند تا وظیفه‌مان را سریع انجام دهیم، گفت: ۵۴۰۰ واحد در زلزله کرمانشاه از بین رفت که ما تعهد کرده بودیم که بسازیم و ساختیم و تا پایان سال گذشته همه را تحویل دادیم.

فتاح گفت: خواهش و انتظارمان این است که وام بلاعوض دولت هرچه سریع‌تر محقق شود زیرا بنده از همه پرس‌وجو کردم و مطلع شدم هنوز هیچکس این وام را نگرفته است و حتی بلاعوض هم نشده است.

رئیس کمیته امداد گفت: ما امانتدار مردم هستیم و هزینه‌کرد تمام امانت مردم را گزارش می‌دهیم و به دست مردم می‌رسانیم.

وی به وقوع سیل در خوزستان اشاره کرد و گفت: در خوزستان وضعیت‌مان کمی متفاوت‌تر و دشوار است؛ البته به نظر بنده که وزیر نیرو بوده‌ام می شد از این حادثه خوزستان پیشگیری شود حتما پیش‌بینی‌ها مشکل داشته است اما امیدواریم در ادامه این مسیر جلوی سایر خسارت‌ها گرفته شود.

فتاح گفت: در خوزستان ما وسایل سرمایشی می‌خواهیم در آنجا به علوفه دام نیاز داریم و این در حالی است که نیازها فرق دارد.

رئیس کمیته امداد گفت: ۵ هزار طرح اشتغالزایی ما خسارت دیده است که همه اینها را جبران می‌کنیم؛ همه وام‌هایی که گرفته شده را استمهال دادیم و به همه این عزیزان تا ۵ میلیون تومان وام بلاعوض می‌دهیم.

وی گفت: در این شرایط که همه غصه دار هستیم برخی جاهلان در داخل، نمک به زخم ما می‌پاشند و به کمیته امداد هجمه وارد می‌کنند در حالی که خدا دست این افراد را رو می‌کند و مردم خواهند فهمید این هجمه‌ها واقعی نبوده است.

فتاح ادامه داد: حزب اللهی‌ها کار را در مناطق سیل زده به دست گرفته‌اند و مثل زمان جنگ فریاد تکبیر سر می‌دهند و من به سیل‌زدگان می‌گویم شما متانت به خرج دادید و به ما درس صبر دادید.

رئیس کمیته امداد گفت: ما از دولت و مجلس تقاضا می‌کنیم که حمایت‌شان را زودتر عملی کنند؛ البته ما شاهد حماقت دشمنان هم بودیم که در برهه‌ای که سپاه دارد به مردم کمک می‌کند، آمدند و آن را تروریست خطاب کردند و باعث شدند تا مردم به سپاه بیشتر نزدیک شوند و این همدلی‌ها بیشتر شد.

وی به موضوع کمک‌های غربی‌ها اشاره کرد و گفت: حتی یک دلار و یورو نگذاشتند به هلال احمر و امداد کمک برسد آن وقت اتحادیه اروپا می‌گوید ۱.۵ میلیون یورو می‌خواهیم به شما کمک کنیم که این وعده‌شان هم محقق نشد و آن وقت یک هنرپیشه زن می‌رود در اتحادیه اروپا به او ۴۰ میلیون یورو می‌دهند آن هم برای یک کار نامشخص.

فتاح گفت: سیل البته یک نعمت هم بود باعث شد تا رودخانه‌ها و سدها و دریاچه ها پر شود هرچند که عدم لایروبی و ساخت و ساز در حاشیه رودخانه‌ها باعث شد تا وقوع خسارت‌هایی را شاهد باشیم.

رئیس کمیته امداد افزود: نظام ما به واسطه حوادث و اتفاقات گوناگون بیمه شده است و مردم کنار این انقلاب و نظام ایستاده‌اند و دشمنان هیچ کاری نمی‌توانند بکنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1002667

وب گردی

وب گردی