دانشمندان خارج از کشور برای کمک اعلام آمادگی کردند/ موضوع سیل در ۱۵ کارگروه بررسی خواهد شد

رئیس دانشگاه تهران گفت: بسیاری از دانشمندان خارج از کشور در جریان سیل اخیر با ما تماس گرفته و در برای کمک اعلام آمادگی کرده اند. در ۱۵ کارگروه موضوع سیل بررسی خواهد شد

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نشست خبری تشریح برنامه ها و اهداف هیئت ویژه گزارش ملی سیلاب ها با حضور محمود نیلی احمد آبادی رئیس دانشگاه تهران صبح امروز (شنبه 31 فروردین‌ماه 98) در دانشگاه تهران برگزار شد.

احمدرضا خضری مدیر روابط عمومی دانشگاه تهران در این مراسم گفت: در پی ماموریت ویژه رئیس جمهور به دکتر نیلی مبنی بر تهیه گزارش ملی سیلاب ها، دانشگاه تهران این امر مهم را طی چند روز گذشته پیگیری و هیئت ها و کارگروه های آن نیز تعیین کرده است، این هیئت در حال حاضر مشغول به فعالیت است.

محمود نیلی احمد آبادی در این مراسم در تشریح گزارش ملی سیلاب ها گفت: بلایای طبیعی امری اجتناب ناپذیر است، به همین منظور داشتن آمادگی لازم برای مقابله با آن امری طبیعی است و می توان به وسیله علم و دانش از چنین حوادثی‌جلوگیری کرد.

وی ادامه داد: کشور ما در اسفند ماه با سیل درگیر بوده است، از طرف خودم و اعضای هیئت ویژه با عزیزانی که دچار خسارت شده اند، همدردی می کنم و امیدوارم مشکلات آنان حل شود‌. به دنبال این حوادث، رئیس جمهور هیئتی را منصوب کردند تا این موضوع را پیگیری کنند و این موضوع را به وسیله محققان دانشگاهی مورد بررسی قرار دهند.

رئیس هیئت ویژه گزارش ملی سیلاب ها گفت: روایت دقیق از آنچه رخ داده، اولین اولویت این هیئت است، به همین منظور گزارش دقیق و روشن از سیلاب های کشور تهیه و موضوع آسیب شناسی خواهد شد. در ادامه آموزه هایی که می توان از این رخداد فراگرفت را بیان و سپس راهبردها بررسی خواهد شد.

وی اظهار کرد: ما تصور می کنیم دانشگاه ها دانش بسیار خوبی در حوزه ها و جنبه های مختلف سیل کسب کرده اند، امروز این دانش می تواند در کشور مورد استفاده قرار گیرد. از اعتماد رئیس جمهور به دانشگاه ها تشکر می کنم. هدف این هیئت استفاده از همه امکانات کشور است.

نیلی احمد آبادی افزود: ما در اولین جلسه هیئت که روز چهارشنبه بعد از صدرو حکم بود، شیوه همکاری دانشگاه های منطقه را بررسی و با آن ها تماس برقرار شد تا توانمندی ها و تجارب خود را در اختیار هیئت ویژه گزارش ملی سیلاب ها قرار دهند. ما از تمامی ظرفیت های روز کشور استفاده می کنیم که مطمئن شویم اطلاعات دقیقی را جمع آوری می کنیم و از تمامی محققان، دانشمندان و تجارب جهانی نیز استفاده خواهیم کرد. بسیاری از دانشمندان خارج از کشور در جریان سیل اخیر با ما تماس گرفته و در برای کمک اعلام آمادگی کرده اند. در ۱۵ کارگروه موضوع سیل بررسی خواهد شد، باید اطمینان پیدا می کردیم که تمامی موضوع ها مورد بررسی قرار می گیرد.

وی بیان کرد: راهکارها برای عدم وقوع این حوادث از جمله مهم ترین اقدام و هدف این کارگروه ها به شما می رود. باید این گزارش در مدت 6 ماه ارائه شود اما من به ظرفیت متخصصان کشور اعتماد دارم و خوشبین هستم که بتوانیم گزارش کاملی را به مردم و ریاست جمهوری ارائه دهیم.

رئیس دانشگاه تهران گفت: در سایت دانشگاه تهران آیکونی قرار داده شد تا افرادی که دارای فیلم، اطلاعات و گزارش هستند، آن را در اختیار این هیئت ویژه گزارش ملی سیلاب ها قرار دهند. استفاده از پتانسیل شبکه های اجتماعی را نیز به کار خواهیم گرفت. در کارگروه ها متخصصانی در نظر گرفته شده که عضو کارگروه خواهند شد و با استفاده از ظرفیت های دانشگاه های مختلف این بررسی به دقت پیش خواهد رفت. بسیاری از دانشگاه های کشور برای حل مشکلات مشارکت داشتند از جمله دانشگاه تهران که در این زمینه کمیته ای از متخصصان تشکیل داد و در‌حال حاضر با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همکاری لازم را دارد.

وی اظهار کرد: دانشگاه تهران تجربه مشابهی در این زمینه را در حادثه زلزله سرپل ذهاب دارد که این دانشگاه از تمام ظرفیت خود برای رفع مشکلات این مناطق استفاده کرده و همچنان نیز برخی از متخصصان این دانشگاه در مناطق زلزله زده حضور دارند. یکی دیگر از اهداف هیئت ویژه گزارش ملی سیلاب ها این است که شرایط گذشته و آینده را بررسی کند که در این راستا کارگروه اقلیم شناسی تشکیل شد.

نیلی احمدآبادی با اشاره به هزینه های این گزارش گفت : در حال حاضر بانک اطلاعاتی مناسبی از متخصصان در حوزه سیل و سیلاب تهیه شده است و در حال انجام برآورد مالی هستیم، پس از برآورد مالی، نتایج در اختیار رئیس جمهور قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1002702

وب گردی

وب گردی