جزئیات فعالیت «هیئت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها»/ از تشکیل کارگروه‌ تا همکاری با بنیاد مسکن

در جریان وقوع سیل اخیر، 27 فروردین ماه سال جاری محمود نیلی احمد آبادی رئیس دانشگاه تهران،‌ با حکم رئیس جمهور رئیس «هیئت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها» شد و مأموریت گرفت ظرف مدت 6 ماه گزارش ملی این رخداد را ارائه کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، هیئت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها متشکل از 19 چهره دانشگاهی کشور از دانشگاه‌هایی مانند صنعتی شریف، دانشگاه آزاد، علامه طباطبایی، شهید بهشتی و سایر دانشگاه‌های مطرح کشور تشکیل شد،‌ همچنین یک عضو اتاق بازرگانی ایران در این هیئت حضور دارد.

هیئت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها با دستور رئیس جمهور ماموریت گرفت با استفاده از دانش دانشگاهیان و تجارب ملی و جهانی به بررسی کارشناسانه موضوع سیل اخیر بپردازد. از جمله اولین اقدامات این هیئت می‌توان به بررسی وقوع سیل و جوانب آن اشاره کرد. هیئت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ در گام دوم، آسیب‌شناسی های لازم از سیل اخیر را انجام خواهد داد تا مشخص شود چه عواملی منجر به وارد شدن خسارت جانی و مالی به مردم شده است؛ در ادامه راهبردهای لازم نیز برای وقوع این سیلاب توسط این هیئت ارائه خواهد شد.

تشکیل جلسه بلافاصله پس از صدور حکم

اولین جلسه هیئت ویژه بررسی سیلاب‌ها روز چهارشنبه 27 فروردین ماه یعنی همان صدور حکم، تشکیل شد که در این جلسه، شیوه همکاری دانشگاهیان بررسی و با دانشگاه‌های مناطق سیل زده نیز ارتباط برقرار شد،‌ همچنین دانشمندان ایرانی مقیم خارج از کشور، آمادگی خود را در راستای کمک کردن به کارگروه‌های این هیئت اعلام کردند.

در حال حاضر کارگروه‌های تخصصی این هیئت متشکل از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های کشور، متخصصان و صاحب‌ نظران تشکیل شده است. در حال حاضر این کارگروه‌ها، مشغول بررسی راهکارهای عدم تکرار حوادث این چنینی هستند.

همکاری با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی

هیئت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها با بنیاد مسکن نیز مذاکراتی داشته است تا امکانات لازم در حوزه‌های مختلف از جمله اجتماعی، روانشناسی، فنی و غیره به سیل‌زدگان ارائه شود.

جزئیات کارگروه‌های هیئت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها

در نشست خبری امروز، رئیس هیئت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها اعلام کرد که این هیئت از 15 کارگروه تشکیل شده است؛ اما پیش‌تر گزارشی مبنی بر اقدامات این هیئت منتشر شده و در آن اعلام شده بود که هیئت ویژه یک کارگروه دارد و 13 عرصه را بررسی می کند.

از جمله عرصه های این کارگروه می توان به هواشناسی و اقلیم‌شناسی؛ هیدرولوژی، سازه‌های آبی و مدیریت منابع آب؛ مدیریت بحران؛ مدیریت ریسک و بیمه؛ امداد و نجات؛ شهرسازی و معماری؛ اجتماعی و فرهنگی؛ حقوقی؛ زیرساخت‌ها؛ محیط زیست؛ کسب و کارها؛ میراث فرهنگی و درس‌آموخته‌های تمدنی اشاره کرد.

در عرصه هواشناسی و اقلیم شناسی، ریزش‌های جوی اخیر کشور؛ پیش بینی های هشدارهای سازمان هواشناسی، علت بارش‌ها و غیره مورد بررسی قرار خواهد گرفت. همچنین در عرصه هیدرولوژی، سازه‌های آبی و مدیریت منابع آب، نحوه اطلاع‌رسانی درباره سیلاب و ساختار آن در وزارت نیرو و نحوه تبدیل آن به اقدامات مدیریتی؛ عملکرد سازمان‌های مسئول در زمینه مدیریت منابع آب و سازه‌های آبی؛ نقش سدها و سازه‌های آبی در تشدید یا مدیریت و تعدیل سیلاب و غیره بررسی می‌شود.

در عرصه مدیریت بحران ساختار، رویه‌ها، بودجه نیروی انسانی، اختیارات و وظایف ستاد مدیریت بحران کشور؛ تصمیمات نادرست در مدیریت بحران سیلاب؛ اصلاحاتی در ساختار ستاد و نظام مدیریت بحران کشور برای بهبود و ارتقای مدیریت بحران سیلاب و غیره مورد بررسی خواهد گرفت. همچنین در عرصه امداد و نجات، کاستی‌های عملیات امداد و نجات؛ فرماندهی عملیات امداد و نجات؛ وضعیت آمادگی کشور برای عملیات امداد و نجات و غیره بررسی می شود.

از جمله موارد مورد بررسی در عرصه حقوقی می توان به چگونگی تخطی از ضوابط حقوقی در عرصه‌های مختلف؛ اصلاحات ضروری برای تقویت نظام حقوقی و قانونی کشور در افزایش ظرفیت مدیریت سیلاب و غیره می‌توان اشاره کرد. همچنین عرصه محیط زیست شامل بررسی نقش متغییرهای محیط زیستی در سیلاب، آثار منفی و مثبت سیلاب‌ها بر محیط زیست و طبیعت ایران و غیره است.

عرصه مدیریت ریسک و بیمه شامل مواردی مانند ضعف و قوت های صنعت بیمه کشور در زمینه سیلاب؛ اصلاحات مدیریت ریسک و بیمه کشور و غیره می شود. عرصه زیرساخت‌ها کمیت زیرساخت‌های تخریب شده بر اثر سیلاب؛ تاب‌آوری زیرساخت‌های کشور؛ اصلاحات ضروری برای ارتقای کیفیت و تاب‌آوری زیرساخت‌های کشور در مقابل سیلاب و غیره بررسی می‌شود.

در عرصه شهرسازی و معماری شیوه توسعه سکونتگاه‌های شهری و روستایی؛ عدم رعایت استانداردهای شهرسازی تاب‌آور مقابل سیلاب؛ عمده‌ترین تخلفات صورت گرفته در توسعه سکونتگاه‌ها که منجر به وقوع سیل می‌شود و غیره مورد بررسی خواهد گرفت. عرصه اجتماعی، شامل آموزش‌های مربوط به ارتقای تاب‌آوری در برابر سیلاب؛ کارکردهای دستگاه‌های مسئول آموزش و ارتقای فرهنگ عمومی ایمنی؛ عملکرد رسانه‌ها و اطلاع‌رسانی در بحران و غیره است.

از جمله موارد مورد بررسی در عرصه کشاورزی و منابع طبیعی می توان به انداره کمیت ارضی و منابع تحت تاثیر سیلاب؛ بررسی میزان خسارت‌ها؛ اصلاحات و اقدامات افزایش تاب‌آوری کشاورزی و منابع طبیعی در مقابل سیلاب و غیره اشاره کرد. همچنین در عرصه کسب و کارها؛ میزان خسارت کسب و کارها از سیلاب؛ اثرات کوتاه مدت و بلند مدت سیلاب بر اقتصاد کسب و کارها بررسی می‌شود. عرصه میراث فرهنگی و درس آموخته‌های تمدنی شامل بررسی میزان خسارات سیلاب بر میراث فرهنگی؛ اصلاحات ضروری برای افزایش تاب‌آوری سکونتگاه‌ها براساس درس‌آموخته‌های ناشی از ارزیابی میراث فرهنگی و بافت‌های تاریخی می شود.

گفتنی است گزارش نهایی بررسی سیلاب‌های اخیر کشور طی ۶ ماه آینده آماده و به رئیس جمهور و مردم ارائه خواهد شد. همچنین رسانه ها در جریان جزئیات پیشرفت این گزارش قرار خواهند گرفت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1002725

وب گردی

وب گردی