چرا در ایران، دانشگاه مخصوص ورزش نداریم؟

مدیرکل تربیت بدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: قبلا «تربیت بدنی» مخصوصا «ورزش» را در قالب مباحث تربیتی دنبال می کردند ولی امروز در «علوم ورزشی» به علومی مانند پزشکی، مکانیک، جامعه‌شناسی و روان‌شناسی نزدیک شده ایم.

محمدحسین علیزاده در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در پاسخ به این سؤال که چرا تاکنون دانشگاهی مختص ورزش در ایران تأسیس نشده استاظهار کرد: مدل «دانشگاه ورزش»، تفکری مربوط به دهه‌های 50 و 60 میلادی است. در کشورهایی مثل آلمان، چین، روسیه، آمریکا و دو کشور از اروپای شرقی، دانشگاه های تربیت بدنی تأسیس شد ولی در ادامه چنین مدلی در دنیا دنبال نشد.

وی ادامه داد: ورزش دارای تخصص های بسیار متنوعی است و به همین خاطر در ادامه به صورت «Sports Science» دنبال شد. قبلا «تربیت بدنی» مخصوصا «ورزش» را در قالب مباحث تربیتی دنبال می کردند و در ایران نیز فارغ التحصیلان رشته تربیت بدنی در آموزش و پرورش مشغول می شدند ولی امروز در «علوم ورزشی» به علومی مانند پزشکی، مکانیک، جامعه‌شناسی و روان‌شناسی نزدیک شده ایم، به طوری که همه رشته ها می توانند در ورزش مشارکت کنند.

مدیرکل تربیت بدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: دیگر چیزی به نام «تربیت بدنی» از منظر «تربیتی» دیگر جایگاهی نداشت. در دنیا نیز دپارتمان های مختلف با توجه به نیازهای کشور، ورزش را مورد استفاده قرار می دهند یا آن را با دانشکده دیگری، ترکیب می کنند.

علیزاده با بیان این‌که نبود دانشگاه تخصصی ورزش در ایران را نقطه ضعف نمی‌داند، خاطرنشان کرد: دانشگاه های دنیا، بخش هایی مانند «علم تمرین»، «آسیب‌شناسی ورزشی» یا «روان‌شناسی» ورزشی را تعریف می کنند. ایده تأسیس دانشگاه ورزش بارها در ایران مطرح شد تا «دانشگاه تربیت بدنی» راه‌اندازی کنیم اما ضرورتی نداشت.

وی افزود: نیازی نبود همه کشور را در یک نقطه تجمیع کنیم چون نمی توانستیم چندین دانشگاه ورزش تأسیس کنیم. در نتیجه مسافرت های متعددی برای دانشجویان صورت می گرفت و اتفاق مقرون به صرفه‌ای نبود و ضرورت راه‌اندازی چنین دانشگاهی هم مورد تصویب قرار نگرفت.

مدیرکل تربیت بدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص این‌که آیا دانشکده‌های تربیت بدنی دانشگاه‌های سراسر کشور را از نظر کیفی، در سطح قابل قبولی می‌بیند یا خیر، گفت: خوشبختانه دانشکده های تربیت بدنی و علوم ورزشی هم در بخش دولتی و هم در دانشگاه آزاد اسلامی، فعالیت پویایی دارند. حتی دانشگاه های جامع علمی کاربردی و پیام نور هم دانشکده های مخصوص به ورزش را ایجاد کرده اند.

علیزاده تأکید کرد: دانشکده های ورزشی به اندازه کافی در سراسر کشور داریم و در حال تربیت نیرو هستند. وقتی در 10 سال گذشته، توسعه کمی در کشور صورت می‌گیرد، قطعا کیفیت حاصله، مطلوب ما نیست و تنها بعضی از دانشگاه های ما، کیفیت لازم را دارند.

وی با اشاره به طرح «آمایش آموزش عالی» وزارت علوم، در پایان گفت: قرار است دانشگاه های کوچک در دل دانشگاه های بزرگ ادغام شود و فکر می کنم اتفاق خوبی برای رشته تربیت بدنی هم در سراسر کشور رخ دهد. پراکندگی کنونی اصلا ضرورت ندارد چون برخی از دانشگاه های ما با وجود این‌که درها را باز گذاشته اند، اصلا دانشجویی در رشته های ورزشی ندارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1002730

وب گردی

وب گردی