تاثیر سهمیه رزمندگان و ایثارگران در انتخاب رشته دکتری 98

استفاده از سهمیه رزمندگان و ایثارگران در دوره روزانه آزمون دکتری (Ph.D) برای داوطلبانی که پذیرفته شده باشند، امکان استفاده مجدد از این سهمیه را در آزمون‌ سال‌های بعد از بین می‌برد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، تاثیر سهمیه رزمندگان و ایثارگران در انتخاب رشته دکتری 98، با توجه به تصویب قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران 1396-1400 در تاریخ 14 اسفند 95 توسط مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت.

ماده 90 این قانون علاوه بر ماده 70 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و اصلاحیه بعدی آن در ماده 47 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، در این آزمون اجرا و گزینش داوطلبان مقطع دکتری با سهمیه ایثارگری براساس قوانین تعیین شده‌‌ای صورت می‌‌پذیرد که به شرح زیر است:

1- بیست و پنج درصد (25%) ظرفیت هر کدرشته محل به «همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثر»، «آزادگان و همسر و فرزندان آنان»، «جانبازان 25 % و بالاتر و همسر و فرزندان آنان» اختصاص دارد. (سهمیه ایثارگران 25% ظرفیت)

2- پنج درصد (5%) ظرفیت هر کدرشته محل نیز به «جانبازان زیر 25% و همسر و فرزندان آنان»، «همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه» اختصاص دارد. (سهمیه ایثارگران 5% ظرفیت)

طبق تبصره بند الف ماده 90 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، در صورتی که سهمیه 25 درصدی ایثارگران توسط داوطلبان مشمول سهمیه فوق تکمیل نشود، خالی مانده آن، ابتدا به مشمولین سهمیه 5 درصدی ایثارگران که شرایط و حدنصاب لازم را داشته باشند، تخصیص یافته و اگر باز هم این ظرفیت خالی ماند، باقی‌مانده آن به داوطلبان سهمیه آزاد اختصاص می‌یابد.

براساس قانون مذکور حدنصاب نمره ایثارگران (اعم از ایثارگران مشمول ظرفیت 25 درصدی و یا 5 درصدی) 70 % نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد در هر کد رشته محل و حدنصاب نمره رزمندگان 80 % نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد در هر کدرشته محل است.

با توجه به مصوبه چهارمین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی مورخ 18 دی 95، آن دسته از داوطلبانی که با استفاده از سهمیه رزمندگان و ایثارگران یک بار در دوره روزانه آزمون دکتری (Ph.D) پذیرفته شده باشند، حق استفاده مجدد از سهمیه ایثارگران و رزمندگان در آزمون‌ سال‌های بعد در همان مقطع را نخواهند داشت.

براساس مصوبه چهارمین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی مورخ 19 دی 95 ، آن دسته از داوطلبان سنوات قبل که با استفاده از سهمیه‌های شاهد و ایثارگر در ردیف پذیرفته شدگان رشته‌های تحصیلی دوره‌های شبانه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، دانشگاه پیام نور، مؤسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی و یا دوره‌های پردیس خودگردان و مشترک قرار گرفته‌اند، در صورت انصراف از رشته قبولی خود فقط یک بار دیگر، مجاز به استفاده مجدد از سهمیه‌های مربوط در آزمون‌های سال‌های بعد در همان مقطع خواهند بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1002737

وب گردی

وب گردی