کیفیت هوای تهران در فروردین ۹۸ رکورد ۱۰ ساله را شکست

سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام کرد: در فروردین‌ماه امسال هوای تهران ۲۱ روز پاک و ۱۰ روز سالم بوده که این عدد طی ۱۰ سال اخیر در هیچ ماهی تکرار نشده است.

به گزارش ایسکانیوز، حسین شهیدزاده سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این باره گفت: بارش‌های مکرر بهاری طی هفته‌های اخیر موجب شده پوشش گیاهی بیابان‌های اطراف تهران افزایش یابد و همین گیاهان مثل سدی در برابر گردوغبار عمل کرده‌اند. در ۶ ماه نخست هر سال معمولاً گرد و غبار آلاینده مؤثر هواست که به شکل ذرات معلق خود را نشان می‌دهد اما پوشش گیاهی اطراف پایتخت موجب شده سدی در برابر افزایش گرد و غبار پدید آید.

شهیدزاده درباره دومین عامل بهبود کیفیت هوای فروردین ۹۸ گفت: معاینه فنی در قالب طرح کاهش از پاییز ۹۷ برای همه خودروهای تهران یک الزام شده تا خودروهای دودزا و فرسوده از چرخه تردد خارج شوند. همچنین معاینه فنی برتر که امتیازی برای تردد ارزان‌تر در طرح‌های ترافیکی شهر است، سطحی از استاندارد آلایندگی بالاتر را برای خودروها در نظر گرفته که این عامل نیز اثر مهمی بر کاهش آلاینده‌های تهران داشته است.

همچنین پیش بینی‌های انجام شده در شرکت کنترل کیفیت هوا نشان دهنده کاهش میزان ناپایداری جوی در صبحگاه امروز شنبه بوده که همراه با افزایش تردد خودروها طی برخی ساعات شرایط برای تجمع آلاینده‌ها فراهم خواهد شد. هرچند این وضعیت جوی پابرجا نخواهد بود و با برقراری شرایط جوی نسبتاً ناپایدار در طول روز، به تدریج بر سرعت وزش باد افزوده شده و برای برخی ساعات وزش باد شدید (با بزرگی بالاتر از ۸ متربرثانیه) از سمت نواحی غربی - شمال غربی و بارش پراکنده باران انتظار می‌رود.

رفته رفته در شبانگاه از میزان ناپایداری جوی کاسته خواهد شد و با تداوم این شرایط تا صبحگاه روز یکشنبه، طی برخی ساعات افزایش موقتی در غلظت آلاینده‌ها مشاهده خواهد شد. هرچند با تغییر شرایط جوی در طول روز و وزش باد (با بزرگی بالاتر از ۵ متربرثانیه) طی برخی ساعات، وضعیت کیفیت هوای پایتخت در شرایط بهتری قرار خواهد گرفت. همچنین تا روز آینده دما روند افزایشی خواهد داشت.

بر طبق نتایج پیش بینی کیفیت هوا، ناپایداری‌های جوی حاکم در آخرین روز از فروردین ۹۸ سبب برقراری شرایط مطلوب کیفیت هوا در بیشتر مناطق شهر تهران خواهد شد و تنها وزش باد شدید طی برخی ساعات افزایش موقتی غلظت ذرات معلق را به دنبال خواهد داشت. از این رو، انتظار می‌رود با وجود افزایش موقتی غلظت آلاینده‌ها طی برخی ساعات روز یکشنبه، وضعیت کیفیت هوای پایتخت همچنان در شرایط مساعد قرار داشته باشد.

مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 1002763

وب گردی

وب گردی