قلب فرد مرگ مغزی کمتر از یک ساعت از رشت به تهران منتقل شد

رئیس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت گفت: به دنبال مرگ مغزی زن 24 ساله ای اهل بندر انزلی، تیم‌های پیوند آماده شده و از صبح امروز عملیات آغاز و کمتر از یک ساعت قلب این فرد از رشت به تهران منتقل و یک خانم بیمار قلبی در تهران از این قلب بهره مند شد.

به گزارش ایسکانیوز، مهدی شادنوش درباره عمل جراحی پیوند قلب که صبح امروز انجام شد، افزود: عمل پیوند قلب در تهران از ساعت 11:13 صبح آغاز شده و تا غروب ادامه خواهد داشت. همچنین یک کبد و دو کلیه این فرد مرگ مغزی به سه نفر دیگر در رشت پیوند شده است.
وی ادامه داد: در عملیات امروز حدود 100 نفر نقش داشتند و باید از همه افرادی که در این عملیات تلاش کردند، تشکر کرد. نیروهای سازمان اورژانس کشور، نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، نیروی انتظامی و همکاران ما در بیمارستان‌های رازی رشت و امام خمینی (ره) رشت در این عملیات همکاری کردند.
شادنوش گفت: برای پیوند قلب از زمانی که قلب برداشته می‌شود تا زمان پیوند، فقط چهار ساعت فرصت داریم و عملیات انتقال قلب امروز زیر یک ساعت انجام شد.


تدوین پروتکل انتقال ارگان‌های پیوندی
رئیس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت گفت: عملیات زیادی مانند عملیات امروز در کشور انجام شده و در عین حال به دنبال ساماندهی مجموعه کاملی برای انتقال ارگان‌های پیوندی هستیم. دستورالعمل این کار در حال تدوین است، زیرا بسیاری از دستگاه‌های دیگر مانند ارتش، نیروی انتظامی، سازمان اورژانس و سایر گروه‌ها در این کار مشارکت دارند و به همین دلیل در حال تدوین پروتکل کاملی برای این کار هستیم و احتمالا تا شهریور 98 این پروتکل آماده می‌شود.

جزییات عملیات انتقال قلب از رشت به تهران
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در همین رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: مائده روشن سنگاچینی 24 ساله اهل و ساکن شهرستان بندرانزلی بیست و نهم فروردین بر اثر حادثه تصادف دچار مرگ مغزی شده بود که با رضایت خانواده برای اهدای عضو او اقدام شد.
طلعت کاویانی ادامه داد: با توجه به شرایط مناسب این فرد برای اهدای قلب هماهنگی‌های لازم از سوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان با اداره پیوند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام شد که در پی آن تیمی با همکاری و مشارکت اورژانس هوایی وزارت بهداشت، اداره پیوند این وزارتخانه و اداره ناجای نیروی انتظامی کشور صبح امروز یکشنبه وارد فرودگاه رشت شد و پس از انجام اقدامات درمانی لازم در بیمارستان رازی رشت قلب وی برای پیوند به بیمارستان امام خمینی (ره) تهران منتقل شد.
سیامک ریماز، رئیس بیمارستان رازی رشت نیز درباره این فرد مرگ مغزی به خبرنگار سلامت ایرنا گفت: مرگ مغزی این خانم 24 ساله در تاریخ 31 فروردین تایید و با رضایت خانواده، وی به آی سی یو بیمارستان رازی منتقل شد.
ریماز بیان کرد: ساعت 7:45 امروز صبح فرد مرگ مغزی همراه با 2 جراح قلب از بیمارستان گلسار به بیمارستان رازی رشت منتقل و ساعت 10:10 عمل جراحی برداشت قلب در بیمارستان رازی انجام شد. تیم برداشت ارگان نیز ساعت 10:35 از رشت به سمت تهران پرواز کردند.
هر فرد مرگ مغزی در صورتی که خانواده او خیلی زود برای اهدای عضو رضایت دهند، می‌تواند جان حداقل 8 تا 53 نفر را نجات دهد. بر اساس آمارها، هر 10 دقیقه یک نفر به فهرست انتظار برای پیوند عضو اضافه می‌شود و هر دو ساعت یک نفر به خاطر نرسیدن عضو پیوندی جان خود را از دست می‌دهد. کلیه‌‌ها، قلب، کبد، پانکراس، روده، ریه‌ها، استخوان، مغز استخوان و برخی بافت‌های بدن از جمله پوست و همچنین قرنیه چشم، تاندون، غضروف و دریچه قلب از پیوندهای متداول است.
گفتنی است، قانون پیوند اعضا، فروردین 1379 در مجلس شورای اسلامی به‌ تصویب رسید و بر اساس این قانون، اعضای بیماران فوت ‌شده یا بیمارانی که مرگ‌ مغزی آنان آشکار و مسلم شده را می‌‌توان به ‌شرط وصیت یا موافقت ولی‌ دم برای پیوند ‌به بیمارانی که ادامه حیات‌شان به پیوند عضو بستگی دارد، استفاده کرد.

ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1002839

وب گردی

وب گردی