تبدیل عجیب بخار آب به یخ

دانشمندان دستگاهی ابداع کردند که به وسیله آن می توان آب جوش را بدون مصرف انرژی، به یخ تبدیل کرد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، فیزیکدانان ادعا می‌کنند یک دستگاه آزمایشی ابداع کرده‌اند که قابلیت تبدیل آب جوشان به یخ بدون استفاده از انرژی اضافی را دارد. البته طبق ادعای آنان در این روش، هیچیک از قوانین ترمودینامیک زیر پا گذاشته نمی‌شود.

هر چند این ابداع عجیب به نظر می‌رسد اما محققان دانشگاه زوریخ ادعا می‌کنند می‌توان بدون دور زدن هیچیک از قوانین بنیادین به این نتیجه دست یافت.

طبق قانون دوم ترمودینامیک، گرما از شی گرم‌تر به شی خنک‌تر انتقال می‌یابد؛ اما برعکس این روند ممکن نیست. به هر حال دانشمندان با کمک دستگاهی به نام « المنت Peltier » برای نخستین بار نشان دادند می‌توان دمای یک شی را بدون هیچ گونه انرژی به پایین‌تر از دمای اتاق رساند.

المنت Peltier در یخچال‌های کوچک اتاق‌های هتل به کار می‌رود. این نوع المنت‌ها در حقیقت اجزایی هستند که جریان الکتریکی را به تمایزهای دمایی تبدیل می‌کنند. در مرحله بعد، این دستگاه ها یک جریان گرمایی ایجاد می‌کنند که از گرما به سمت سرما و برعکس حرکت می‌کند.

«آندریاس شیلینگ» مدیر این پروژه پژوهشی می‌گوید: در نگاه نخست به نظر می‌رسد این آزمایش یک جادوی عجیب است و تا حدودی دانش شهودی انسان از جریان گرما را به چالش می‌کشد اما از لحاظ فرضیه‌ای، این دستگاه آزمایشی می‌تواند آب جوشان را بدون استفاده از هیچ گونه انرژی به یخ تبدیل کند.

به هرحال محققان در آزمایش از «مدار نوسان ساز گرمایی» (thermal oscillating circuit) استفاده کردند تا به طور موقت جریان گرما را از شی سردتر منتقل کنند.

شیلینگ و همکارانش با استفاده از یک تکه فلز مسی داغ با دمای بیش از ۱۰۰ درجه سانتیگراد و المنت مذکور توانستند آن را به ۲ درجه سانتیگراد پایین‌تر از دمای اتاق برسانند.

به گفته این محقق، یک دستگاه تخصصی‌تر قابلیت تأثیرگذاری بیشتری دارد و از لحاظ علمی یک المنت ایده آلPeltier می‌تواند به دمای کمتر از ۴۷- درجه سانتیگراد برسد.

شیلینگ در این باره افزود: با فناوری بسیار ساده‌ای می‌توان دمای مقادیر انبوهی از مواد داغ جامد، مایع یا گازی را به دمای پایین‌تر از اتاق رساند و در این مسیر به هیچ نوع انرژی نیاز نیست.

با هماهنگ سازی جریان نوسانی می‌توان سیستمی ساخت که بدون مصرف انرژی اضافی دمای مواد را خنک می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1002863

وب گردی

وب گردی