کارایی  شبکه های برق افزایش  می یابد

محققان کشور طرحی پژوهشی را انجام دادند تا به عنوان ابزاری قدرتمند و قابل اتکا شرکت‌های توزیع برق را در زمینه تصمیم‌گیری برای نصب و به کارگیری کلیدهای مانور کنترل از راه دور یاری رساند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، تأمین انرژی الکتریکی مورد نیاز مشترکان با کمترین هزینه و سطح قابل قبولی از قابلیت اطمینان هدف اصلی بهره برداران و برنامه ریزان سیستم های قدرت است. صنعت برق برای دستیابی به این اهداف با موانعی همچون فرسودگی شبکه موجود، بار در حال رشد و محدودیت بودجه برای تقویت و توسعه شبکه مواجه است.

این شرایط، صنعت برق را ملزم به یافتن راهی برای بهره گیری هر چه بهتر از شبکه و تجهیزات موجود کرده است. بدین ترتیب محققان این حوزه مفهوم شبکه هوشمند را به منظور افزایش کارایی شبکه های برق پیشنهاد دادند.

اما به چه شبکه ای هوشمند گفته می شود. این شبکه ها با فناوری های پیشرفته برای مدیریت سیستم به صورت قابل اطمینان و کم هزینه تجهیز می شوند. اتوماسیون شبکه توزیع یکی از فناوری های مورد توجه در مفهوم شبکه هوشمند است. در یک سیستم اتوماسیون توزیع، تجهیزات مختلفی نظیر کلیدهای مانور کنترل از راه دور برای افزایش کنترل پذیری شبکه و در نتیجه تغییر سریع تر شرایط بهره برداری با توجه به وضعیت حاکم بر سیستم مورد توجه قرار می گیرد.

اگر چه بهره گیری از کلیدهای مانور کنترل از راه دور مزایای بسیاری دارد اما مستلزم سرمایه گذاری گزافی است. بنابراین بهینه سازی تعداد و محل نصب این کلیدها با توجه به سود حاصل از به کارگیری آن ها و هزینه سرمایه گذاری مورد نیاز از اهمیت بالایی برخوردار است.

بنابراین محققان کشور طرحی با عنوان «بهینه سازی تعداد و محل نصب کلیدهای با قابلیت کنترل از راه دور در شبکه های توزیع برق با لحاظ ریسک مالی ناشی از عدم قطعیت در عواید حاصله» را مطرح کردند که توسط صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی برای حمایت تصویب شد.

این طرح پژوهشی در گام نخست به ارائه مدلی ریاضی برای بهینه سازی تعداد و محل نصب کلیدهای مانور کنترل از راه دور در شبکه های توزیع با لحاظ هزینه سرمایه گذاری مورد نیاز و سود مالی حاصل از به کارگیری آن ها پرداخت. سپس مدل ارائه شده برای لحاظ رفتار شرکت های توزیع خصوصی و محدودیت ها و اولویت های مالی آن ها توسعه داده شد. مدل توسعه یافته قادر به لحاظ ریسک مالی ناشی از عدم قطعیت ها در عواید حاصله از به کارگیری کلیدهای قابل کنترل از راه دور است. این عدم قطعیت ها نیز ناشی از رفتار تصادفی رویدادها در سطح شبکه توزیع است.

مدل تصمیم گیری حاصل از این پژوهش می تواند به عنوان ابزاری قدرتمند و قابل اتکا شرکت های توزیع برق را در خصوص تصمیم گیری برای نصب و به کارگیری کلیدهای مانور کنترل از راه دور یاری رساند. همچنین، روش ارائه شده در این طرح پژوهشی شرکت های برق را قادر به دستیابی حداکثری به منافع حاصل از پیاده سازی اتوماسیون توزیع و نصب کلیدهای کنترل از راه دور می کند که موجب افزایش و بهبود کارایی شبکه می شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1002868

وب گردی

وب گردی