ربات کنترل و پایش شبکه برق بومی‌سازی می شود

طرح بومی‌سازی ربات کنترل و پایش تاسیسات زیرسطحی شبکه برق، با استفاده از توان شرکت های داخلی در قالب یک قرارداد پژوهشی با شرکت برق منطقه‌ای تهران اجرایی شد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، « احمد عسگری » مدیرکل اداره‌ کل سرمایه‌گذاری و بومی‌سازی فناوری پارک فناوری پردیس معاونت علمی و فناوری با بیان این که ربات کنترل و پایش تاسیسات زیرسطحی شبکه برق در کشور بومی‌سازی شد، گفت: مهم ترین ماموریت پارک فناوری پردیس در جایگاه یک‌ نهاد تسهیل‌گر فرآیند تجاری‌سازی، رفع نیاز صنایع دولتی با بهره‌مندی از توان شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور بوده و به‌ مثابه‌ حلقه‌ واسط صنعت و شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور عملی کند.

عسگری با اشاره به همکاری میان شرکت برق منطقه‌ای تهران و پارک فناوری پردیس در راستای بومی‌سازی نیازهای فناورانه این صنعت، تصریح کرد: این پروژه برحسب شناسایی نیاز شرکت برق منطقه‌ای تهران در راستای پایش معضلاتی چون خوردگی و افزایش دما در تاسیسات زیرسطحی انتقال فشارقوی برق که تا پیش ‌از این توسط نیروی انسانی صورت می گرفت، آغاز شد.

وی افزود: پس از بازدید از شرکت‌های مستقر در پارک فناوری پردیس و طرح مساله، شرکت ایده کاوان پردیس توانست با ارائه‌ طرحی مناسب، بومی‌سازی ربات کنترل و پایش تاسیسات زیرسطحی شبکه‌ برق را در قالب یک قرارداد پژوهشی با شرکت منطقه‌ای برق تهران آغاز کند.

مدیرکل اداره‌ کل سرمایه‌گذاری و بومی‌سازی فناوری پارک فناوری پردیس معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین، خاطرنشان کرد: دانش طراحی و ساخت این ربات تاکنون در اختیار کشورهایی چون ژاپن، اتریش و چین بود و این کشورها به دلیل تحریم‌ها از ارائه آن به ایران خودداری می‌کردند.

وی ادامه داد: با امضای قرارداد این سیستم، بومی‌سازی دانش ربات در پارک فناوری پردیس شکل‌گرفت و باعث حذف هزینه‌های گزاف مربوط به نیروی انسانی و تعبیه‌ سنسورهای متعدد در تاسیسات زیرسطحی انتقال فشارقوی برق شد.

عسگری، با بیان اینکه بخشی از این فناوری پیش ‌از این در شرکت آب و فاضلاب تهران با کاربرد پایش لوله‌های فاضلاب به بهره‌برداری رسیده است، به برخی از ویژگی‌های ربات کنترل و پایش تأسیسات زیرسطحی شبکه‌ی برق اشاره کرد و گفت: «پیمایش با سرعت شش کیلومتر بر ساعت»، «تصویربرداری آنلاین به‌صورت پیوسته»، «تصویر یابی حرارتی برای عیب‌یابی» و «کشف نقاط با حرارت بالا»، «قابلیت پردازش تصاویر به‌صورت هوشمند» و همچنین «قابلیت ایجاد گزارش بازرسی با توجه به سنسورهای محیطی و حرارتی و رطوبتی نصب‌شده در این ربات» از جمله ویژگی های این سیستم است.

اداره کل سرمایه‌گذاری و بومی‌سازی فناوری، ازجمله واحدهای پارک فناوری پردیس است که سابقه‌ای 7 ساله در خدمت‌رسانی به شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان مستقر در پارک فناوری پردیس درزمینه‌ بومی‌سازی فناوری و توسعه بازار محصولات دانش‌بنیان در صنایع دولتی، سرمایه‌گذاری و تأمین مالی، مناقصات و همچنین مدیریت قراردادهای پژوهشی و تجاری‌سازی دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1002878

وب گردی

وب گردی