آیین‌نامه اصلاحی پیشنهادی انضباطی دانشجویان تصویب شد

آیین‌نامه اصلاحی پیشنهادی انضباطی دانشجویان در جلسه شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها تصویب شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه ۳۲۵ شورای اسلامی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی شورای عالی انقلاب فرهنگی، به ریاست منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

غلامی گفت: امیدواریم در سال جدید با همکاری و همفکری اعضای شورا بتوانیم کارهای مهم‌تر و اساسی‌تر در راستای تحقق اسناد بالادستی و ارتقای جایگاه فرهنگی دانشگاه‌ها انجام دهیم.

دستور اصلی جلسه ۳۲۵ شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی؛ بحث و بررسی پیشنهادهای اصلاحی و تکمیلی آیین نامه انضباطی دانشجویان مصوبه جلسه ۳۵۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی مورخ ۱۴ شهریور ۷۴ بود.

حجت‌الاسلام شاطری دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی در این خصوص گفت: اصلاحیه پیشنهادی و تکمیلی مصوبه «آیین‌نامه انضباطی دانشجویان» از سوی معاونت فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تدوین شده است.

پس از سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین شاطری، دکتر امامی رضوی قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تشریح لزوم اصلاح این آیین‌نامه گفت: به دلیل نوع خاص ارائه خدمات در حوزه پزشکی و ملاحظات موجود در موضوع اخلاق پزشکی، آیین‌نامه انضباطی فعلی پاسخگوی نیازهای دانشگاه‌ها نیست و نقایص زیادی در این زمینه مشاهده می‌شود.

پس از سخنان دکتر امامی رضوی، دکتر فراهانی معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز گفت: در آیین‌نامه پیشنهادی تلاش شده تا در تکمیل آیین‌نامه انضباطی موجود، موضوع اخلاق حرفه‌ای مورد توجه قرار گیرد.

عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این زمینه گفت: اصل واژه «انضباطی» که سال‌هاست به کار گرفته می‌شود به نوعی تحریک کننده و حساسیت‌زاست و به جای این واژه می‌توان از واژه‌های مناسب‌تری مانند «مسئولیت اجتماعی» استفاده کرد تا از بار معنایی منفی واژه «انضباطی» کاسته شود.

وی افزود: واژه «مسئولیت اجتماعی» انطباق با فرهنگ و سنت دینی ما در اسلام دارد که در بعضی از آیات قرآن کریم بر مسئولیت انسان تاکید شده است.

عاملی گفت: نگاهی که به مسئولیت اجتماعی است به نوعی بار حقوقی دارد و اخلاق حرفه‌ای در فضای دانشگاهی نیز می‌تواند بر همین و با نگرش اسلامی تعریف شود که به طور طبیعی وزن حقوقی و حتی کیفری و جزایی پیدا می‌کند.

پس از سخنان دکتر عاملی، حجت‌الاسلام کلانتری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی نیز گفت: با توجه به گذشت بیش از دو دهه از زمان تصویب این آئین نامه، شاید اصلاح کلی آن ضروری باشد؛ چرا که در طول گذشت این سال‌ها حتی نام برخی از نهادهای مورد اشاره در این آیین‌نامه نیز تغییر یافته است.

در پایان جلسه و با رأی مثبت اعضای شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی پیشنهادهای اصلاحی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با در نظر گرفتن نظرات ارائه شده به تصویب رسید.

کد خبر: 1002881

وب گردی

وب گردی