نخستین دانشجوی دکتری برق دانشگاه‌ آزاد اسلامی شبستر فارغ‌التحصیل شد

نخستین دانشجوی دکتری تخصصی رشته برق گرایش قدرت دانشگاه آزاد اسلامی شبستر با دفاع از رساله خود فارغ‌التحصیل شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایسکانیوز از شبستر، حبیب فرهام نخستین دانشجوی دکتری تخصصی رشته برق گرایش قدرت دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر با دفاع از رساله خود با عنوان «تأمین انرژی مصرف­کنندگان بزرگ با درنظر گرفتن عدم قطعیت قیمت بازار برق با استفاده از روش بهینه­ سازی بازه­ای» فارغ‌التحصیل شد.

در این رساله، یک چارچوب بهینه­سازی جدید برای عملکرد بهینه مصرف­کننده بزرگ انرژی تحت برنامه زمان استفاده از برنامه­ های پاسخگویی بار ارائه شده است که در آن قیمت بازار به عنوان پارامتر عدم قطعیت در نظر گرفته شده است.

برای مدل­سازی عدم قطعیت مورد نظر روش بهینه­ سازی بازه­ای معرفی شده و مورد استفاده قرار گرفته است در نتیجه مساله تک هدفه تبدیل به مساله دو هدفه شده که در آن هزینه­های میانگین و انحراف از میانگین به عنوان توابع هدف در نظر شده ­اند.

مینیمم کردن هزینه انحراف از میانگین در کنار مینیمم کردن هزینه میانگین باعث می­ شود تا بهره ­برداری مصرف­ کننده بزرگ در برابر عدم قطعیت قیمت بازار مقاوم باشد. از روش­های ضرایب وزنی و روش محدودیت اپسیلون برای حل این مسئله دو هدفه استفاده شده که روش ماکسمین فازی برای انتخاب جواب مصالحه بین دو هدف به ­کار رفته است.

با استفاده از روش معرفی شده هزینه انحراف از میانگین مصرف کننده بزرگ به مقدار 87 درصد کاهش پیدا کرد که نشانه مقاوم شدن در برابر عدم قطعیت قیمت بازار و کاهش هزینه در بدترین شرایط عدم قطعیت قیمت بازار است.

استفاده از برنامه TOU برنامه پاسخگویی بار موجب کاهش بیشتر هزینه ها شد. همچنین مصرف کننده بزرگ دارای منابع تولید پراکنده شامل سیستم فتوولتائیک، توربین بادی و میکروتوربین می­باشد که طبق مطالعه انجام شده بهره برداری بیشتر از منابع تجدید پذیر موجب کاهش بیشتر هزیته ها و افزایش مقاومت در برابر عدم قطعیت قیمت بازار شده است.

در انجام این رساله لیلا محمدیان و حسن علی­پور استادیار گروه برق دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر به‌عنوان استاد راهنما و جابر پولادی استادیار گروه برق دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر به‌عنوان استاد مشاور، حبیب فرهام را همراهی کردند.

داوری این رساله را طاهر عابدین زاده استادیار واحد شبستر، داریوش نظرپور دانشیار دانشگاه ارومیه و شهرام مجتهدزاده استادیار دانشگاه آزاد اسلامی آذرشهر بر عهده داشتند.

چهار مقاله مستخرج از رساله در مجلات و کنفرانس­های ذیل ارائه و چاپ شده است.

کد خبر: 1002899

وب گردی

وب گردی