مطالبات بانوان نخبه کشور از وزارت علوم و مسئولان آموزش عالی/  از فرار مغزها جلوگیری کنید!

در آیین اختتامیه دومین جشنواره ملی«زن و علم» از جمعی بانوان نخبه کشور که دارای مدارج بالایی علمی بودند تقدیر به عمل آمد؛ اما این بانوان خواسته ها و دغدغه های زیادی را از مسئولان آموزش عالی کشور داشتند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، صبح امروز آیین اختتامیه دومین جشنواره ملی «زن و علم» در تالار علامه امینی دانشگاه تهران با حضور جمعی از نخبگان و چهره های برتر علمی و پژوهشی کشور برگزار شد.

در ابتدای این جشنواره محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران به سخنرانی پرداخت و بر اهمیت جایگاه زنان پس انقلاب اسلامی و همچنین افزایش تعداد بانوان دانشجو در دانشگاه تهران تاکید کرد.

سپس معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان در خصوص پیشرفت های غیر قابل تصور زنان در دوران انقلاب و افزایش تعداد بانوان در هیات علمی دانشگاه های کشور تاکید داشت؛ وی همچنین اعلام کرد که نزدیک به یک چهارم زنان ایرانی دارای تحصیلات دانشگاهی هستند و لذا نقش آن ها در ارتقاء کیفیت آموزش عالی کشور از اهمیت بالایی برخور دار است.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور نیز جزء میهمانان ویژه این جشنواره بود که پس از معصومه ابتکار در جایگاه سخنرانی حضور پیدا کرد؛ جهانگیری مریم میرزاخانی را یکی از چهره های برجسته علم ایران قلمداد کرد و لزوم توجه به نخبگان و دانشمندان را امری ضروری دانست.

در ادامه این جشنواره از بانوان نخبه و چهره های برتر علمی که در جشنواره های مختلف کشور صاحب عنوان بوده اند تقدیر به عمل آمد؛ این بانوان در حوزه های مختلف پژوهشی از جمله شیمی، علوم زیستی، روانشناسی و... مقالات و تحقیقات گوناگونی را به ثبت رسانده بودند.

خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز نیز با برخی از بانوان برگزیده این جشنواره به گفت و گو پرداخت تا ضمن معرفی اقدامات آن ها در حوزه پژوهشی، دغدغه ها و خواسته های خود را از وزارت علوم و مسئولان آموزش عالی کشور بیان کنند.

در ادامه مشروح این گفت و گو از نظر می گذرد:

حضور بانوان در پست های اجرایی مورد توجه بیشتری قرار بگیرد

«مهتاب میرمحسنی» استادیار دانشکده مهندسی برق دانشگاه شریف درباره اقدامات پژوهشی و علمی خود گفت: اقدامات علمی که در حوزه صنعت برق انجام دادیم موجب شد که امروز در جشنواره ملی «علم و زن» مورد تقدیر واقع شویم؛ ما مستندات اقدامات خودمان را برای وزارت علوم ارسال کردیم و به دلیل امتیازات علمی که در پژوهش هایمان داشتیم، توانستیم نظر کارشناسان وزارت علوم را جلب کنیم.

وی درباره انتظارات خود از مسئولان آموزش عالی و وزارت علوم چنین گفت: مهم ترین موضوع این است که جایگاه بانوان در مناصبی که قدرت تصمیم گیری و تصمیم سازی دارند مورد توجه بیشتری قرار بگیرد؛ امروز درصد قابل توجهی از اعضای هیات علمی دانشگاه های کشور را بانوان تشکیل می دهند اما تا وقتی که بانوان در پست های اجرایی قرار نگیرند، دغدغه های اصلی آن ها مورد توجه قرار نخواهد گرفت.

میرمحسنی تصریح کرد: همانطوری که بانوان در کارهای علمی موفق هستند، در پست های اجرایی نیز می توانند عملکرد موفقیت آمیزی داشته باشند.

وزارت علوم زمینه های تبدیل علم به عمل را فراهم کند

«زهرا فتحی رضایی» استادیار رفتارحرکتی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تبریز در خصوص اقدامات پژوهشی و علمی خود اظهار کرد: اقدامات پژوهشی ما در حوزه بازی کودکان در طبیعت بوده است؛ امروز در دنیا مدارسی تحت عنوان مدارس طبیعت، جنگل و مزرعه کودک در حال فعالیت هستند که تابستان سال گذشته این پروژه را برای اشتغال حدود 15 نفر اجرایی کردیم.

وی افزود: در این پروژه نزدیک به 55 کودک از فضای طبیعی در یک باغ استفاده کردند و به بازی پرداختند؛ در واقع فضایی را طراحی کردیم که کودک مورد آموزش مستقیم قرار نگیرد و بتواند به وسیله بازی سرخوشانه آموزش های لازم را ببیند چرا که تاثیر گذاری بیشتری را در تربیت کودک دارد تمامی ابعاد رشدی او را تقویت خواهد کرد .

فتحی رضایی ادامه داد: توسعه و افزایش این نوع مدارس، زمینه اشتغال برای حداقل 8هزار نفر را فراهم خواهد کرد و توامندسازی ابعاد رشدی کودکان را در پی خواهد داشت.

این استادیار دانشگاه تبریز درباره انتظارات خود از مسئولان آموزش عالی و وزارت علوم گفت: با توجه به این که وزارت علوم یکی از نهادهای اصلی برای ارتقاء جایگاه علم در کشور است، باید زمینه های تبدیل علم به عمل را فراهم کند؛ دولت باید مجوز ایجاد فضاهای علمی را بدهد تا کودکان زیر 10 سال به جای استفاده از آموزش مستقیم از راه بازی سرخوشانه مهارت های زندگی را آموزش ببینند.

نخبگان جذب هیات علمی دانشگاه های کشور شوند

«دکتر رقیه نجف زاده» عضو هیات علمی دانشگاه ارومیه درباره پروژه های علمی خود در طول دوران تحصیل گفت: من بیش از 60 مقاله علمی و پژوهشی 7 و کتاب تالیف شده در حوزه علوم زیستی و بیوتکنولوژی در طول دوران تحصیل خود داشته ام؛ همچنین 6 جایزه از بنیاد علمی نخبگان دریافت کرده ام.

وی افزود: در طول این سال ها همواره سعی کرده ام تحقیقات خودم را به صورت کاربردی پیش ببرم و تلاش کرده ام در کتاب های تالیفی، اصول علمی و کاربردی کشت و پرورش گونه های گیاهی را بیان کنم.

نجف زاده ادامه داد: در تز دکتریی که ارائه داده ام، توانستم چندین ژنوتیپ خوب آلبالو را معرفی کنم؛ در حوزه گیاهان دارویی توانستم بر روی چندین گیاه تحقیقات بسیار خوبی داشته ام که به دنبال معرفی آن ها و در نهایت به کارگیری شان در صنایع هستم.

عضو هیات علمی دانشگاه ارومیه درباره دغدغه ها و انتظارات خود از مسئولان وزارت علوم و آموزش عالی کشور اذعان داشت: دغدغه اصلی ما این است که متاسفانه وزارت علوم آن حمایتی که در شان نخبگان کشور باید باشد را از آن ها انجام نمی دهد؛ حمایت باید در عمل خودش را نشان دهد چرا که دغدغه اصلی یک نخبه این است که در هیات علمی دانشگاه های کشور جذب شود و اگر این اتفاق رخ ندهد، دچار فرار مغزها خواهیم شد.

وی تاکید کرد: نخبگان کشور نباید در مسیرهای علمی همواره با کم مهری و کم لطفی مواجه شوند.

آمار و ارقام نشان می دهد که با گذشت چهل سال پیروزی انقلاب اسلامی، جایگاه بانوان کشور در حوزه های فرهنگی، اجتماعی، علمی و پژوهشی رشد چشمگیری داشته است؛ این موضوع در چند سال اخیر سیر صعودی داشته است و بانوان کشور در زمینه های مختلف علمی و پژوهشی توانسته اند افتخارآفرینی داشته باشند. با توجه به تاثیر گذاری زنان در تربیت جامعه و نقش کلیدی آن ها در خانواده، تلاش هرچه بیشتر مسئولان آموزش عالی برای پیشرفت علمی آن ها امری بدیهی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1002913

وب گردی

وب گردی