کارآفرینی؛ پاسخ آمادگی شغلی قرن بیست‌و‌یکم

امروزه دغدغه اشتغال یکی از مسائل ذهنی فارغ التحصیلان دانشگاهی است؛ به همین دلیل وجود ذهنیت کارآفرین در جامعه می تواند بسیاری مشکلات از جمله بیکاری و رونق تولید را حل کند.

به گزارش گروه علم‌و‌فناوری ایسکانیوز، بحث یافتن شغل یکی از موارد اساسی دغدغه‌ها بعد از فارغ التحصیلی افراد به شمار می‌رود؛ مسئله ای که ذهن دانشجو را در تمامی دوران تحصیل، به خود مشغول می کند. این واقعیت وجود دارد که مدیران در حال تغییر سیستم آموزشی هستند و همواره محدود به چاردیواری کلاس ها بوده است. از سوی دیگر مطالبات جهان همچنان در حال تکامل است و نیاز آموزش و پرورش این است که باید با دانش آموزان خارج از کتاب‌های درسی‌شان کار شود تا به گونه‌ای بتوان ذهن آنان را خلاق پرورش داد. کارآفرینی یکی از روش‌هایی است که از طریق آن می‌توان بسیاری از دغدغه های آینده را حل کرد. کارآفرینی به عنوان یک مولفه مهم آموزش و پرورش در قرن 21 دیده می‌شود.

کارآفرینی

کارآفرینی فرآیند طراحی، راه اندازی و اجرای یک کسب و کار جدید است که در ابتدا اغلب با یک کسب و کار کوچک رخ می‌دهد. افرادی که این کسب و کارها را ایجاد می‌کنند، کارآفرین می نامند. کارآفرینی ظرفیت و تمایل برای توسعه، سازماندهی و مدیریت سرمایه گذاری در کسب و کار با در نظر گرفتن خطرات آن به منظور سود بیشتر است.

کارآفرینی در ایران

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بر اساس آمار منتشر شده از شاخص جهانی کارآفرینی، رتبه کارآفرینی ایران در سال ۲۰۱۸ با افزایش ۱۳ رتبه‌ای در میان ۱۳۷ کشور جهان، به ۷۲ رسیده است. گزارش منتشر شده نشان می‌دهد رتبه کارآفرینی ایران در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا به ۱۱ رسیده که در مقایسه با سال قبل، سه رتبه بهبود یافته است.

نظرات کارشناسان

کارشناسان بر این عقیده‌اند که برای ایجاد ذهنی کارآفرین باید از سنین پایین و در دوران مدرسه روی افراد سرمایه گذاری کرد؛ اما چگونه این مهم محقق می شود؟

مدرسه بین المللی «Dwi Emas» اولین مدرسه کارآفرینی مالزی، در سیستم آموزشی خود از ابزارهایی فراتر از کتاب استفاده می‌کند. در ادامه به بررسی روش های آموزشی در این مدرسه می پردازیم.

دانش آموزان در این مدارس مهارت‌هایی می‌آموزند که علاوه بر یادگیری و درک درس‌های خود، از طریق تعامل، می‌توانند در دنیای واقعی نیز کارآمد باشند. این مدرسه فرد را با رویکردی کارآمد در دو زمینه آکادمیک و کارآفرین محور آماده می‌کند.

شخصی به نام «تام روچا» که این مدرسه را در مالزی تاسیس کرده دراین خصوص اظهار داشت که ماموریت آنها تحریک مرزهای آموزش و پرورش است و برنامه های درسی آن ها برخلاف برنامه‌های دیگر مدارس امتحان‌گرا، به دنبال رویکردهای عملی می‌باشد.

این مدرسه با برگزاری آزمون‌ مشخص می کند که افراد با عملکرد بهتر به یادگیری علاقمندتر هستند. یادگیری حتی در موارد سخت نیز برای افراد سرگرم کننده است. محققان اعلام کردند که یادگیری اطمینان از ثبت مطالب در حافظه بلند مدت افراد است.

«لیم» فارغ التحصیل دانشگاه ملی سنگاپور (NUS) اظهار داشت که یادگیری مسئله را سرگرم کننده و موثر می کند؛ زیرا به افراد کمک می‌کند تا اطلاعات را از درس‌های خود به خاطر بسپارند. همچنین می توان از تکنیک‌های حافظه برای افرادی که نیاز به حفظ حقایق دارند، استفاده کرد. تمرکز این مدرسه روی استفاده از انواع تکنیک‌های حافظه بوده و در موضوعات با محتوای سنگین تمرکز بر مفاهیم خواهد بود.

بنیانگذار این مدرسه معتقد است که در بسیاری از مدارس، به ویژه در آسیا، انتظار دارند که دانش آموزان مانند بزرگسالان رفتار کنند، در صورتی که کودک باید با دوستان خود نیز سرگرم باشد.

یکی از فعالیت‌هایی که می‌توان برای یادگیری انجام داد حضور دانش آموزان در محیط اطراف مدرسه است تا به‌جای استفاده از کتاب یا پاک کن در محیط به یادگیری بپردازند؛ به این شیوه یادگیری، استفاده از طبیعت(محیط بیرون) می گویند. در واقع دانش آموزان چیزی را یاد می‌گیرند که از طریق راهی خاص برایشان سرگرم کننده باشد.

لیم و تام که 60 سال تجربه تدریس ترکیبی دارند، اعلام کردند که تکنیک های آموزش از راه دیدار و تجربه (kinaesthetic) بسیار موثرتر هستند.

لیم افزود: «یادگیری فعال می‌تواند منجر به بهبود حافظه و یادگیری شود و بررسی دانش آموزان فارغ التحصیل این مدرسه نشان می دهد که بسیاری از موارد درسی خود را به یاد می‌آورند.»

کارآفرینی یک ذهنیت بوده و ذهنیت آموزگاران نسبت به کارآفرینان متفاوت است. با همکاری این دو می توان برنامه کارآفرینی مناسب حال دانش آموز تنظیم کرد.

نتیجه‌گیری

با توجه به موارد مطرح شده و مشکلات موجود در مورد مسئله اشتغال افراد بحث کارآفرینی به صورت پررنگی خود را نشان داده است.

با توجه به نام گذاری امسال توسط مقام معظم رهبری با عنوان «رونق تولید» اهمیت مسئله کارآفرینی در کشور که به دنبال آن تولید نیز رونق می‌گیرد، پر‌رنگتر می‌شود.

با بررسی هایی که انجام شد می‌توان راهکارهایی را برای داشتن افرادی کارآفرین ارائه داد:

تجارب متخصصانی که در این زمینه فعالیت داشته‌اند نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری روی دانش آموز از سال های ابتدایی تحصیل، ذهن آن ها را به گونه ای پرورش می دهد که بتوانند در آینده به صورت فرد کارآفرین فکر و عمل کنند.

در این راستا مدارس باید از ابزارهایی فراتر از کتاب بهره ببرند و در واقع به جای داشتن رویکرد امتحان گرا، رویکردی عملی اتخاذ کنند.

توجه به مسئله کارآفرینی مدارس از اهمیت بالایی برخوردار است. می‌توان مدارسی با این رویکرد تاسیس کرد و در آن در کنار وجود معلمان از کارآفرینان و تجارب آن‌ها برای انتقال به دانش آموزان بهره برد.

محیط یادگیری نیز در خلاقیت و نحوه تفکر و پرورش ذهن بسیار اهمیت دارد، بنابراین نباید از تکنیک‌های آموزش از راه دیدار و تجربه غافل بود.

*مژگان الیکائی

انتهای پیام/

کد خبر: 1002927

وب گردی

وب گردی