استفاده از ظرفیت‌های موقوفه در توسعه  فناوری

مدیر کل دفتر تامین مالی و سرمایه‌گذاری معاونت توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی، از توسعه همکاری ها بین معاونت علمی و فناوری و سازمان اوقاف و امور خیریه با هدف افزایش نفوذ فناوری در ظرفیت های موقوفه کشور خبر داد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، محمد مرفوع مدیر کل دفتر تامین مالی و سرمایه‌گذاری معاونت توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری با اشاره به افزایش همکاری ها بین معاونت علمی و فناوری و سازمان اوقاف و امور خیریه، گفت: سال 95 نخستین مرحله همکاری ها بین معاونت علمی و فناوری و سازمان اوقاف و امور خیریه با انعقاد تفاهم نامه همکاری آغاز شد و این همکاری ها از آبان ماه سال گذشته قوت گرفت.

وی افزود: سازمان اوقاف و امور خیریه یک سازمان مذهبی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بزرگ است. بخش اعظم توان این سازمان مربوط به ساختمان ها و زمین هایی است که به صورت سنتی اداره می‌شود.

به گفته مرفوع، با افزایش همکاری بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با سازمان اوقاف و امور خیریه ضریب نفوذ فناوری در این سازمان توسعه و به افزایش کارایی اموال در اختیار این سازمان کمک می شود.

مدیر کل دفتر تامین مالی و سرمایه‌گذاری معاونت توسعه مدیریت، درباره نوع همکاری ها بین معاونت علمی و فناوری و سازمان اوقاف و امور خیریه، عنوان کرد: مرکز فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری و ستادهایی از قبیل ستاد توسعه زیست فناوری، ستاد نانوتکنولوژی، سلول های بنیادی، گیاهان دارویی و صندوق های پژوهش و فناوری به شکل های مختلفی با این سازمان همکاری می کنند.

وی درباره میزان همکاری ستادهای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با سازمان اوقاف و امور خیریه، گفت: تاکنون 17 طرح توسط صندوق توسعه فناوری نوین مورد ارزیابی قرار گرفته که از این تعداد، 13 طرح برای سرمایه گذاری مصوبه دریافت کرده است. همچنین 10 طرح نیز توسط صندوق حمایت از سرمایه گذاری زیست فناوری به اوقاف برای سرمایه گذاری معرفی شده است که برای تضمین بهره وری یکی از موقوفات از طریق جایگزینی کود شیمیایی با کود زیستی قرارداد منعقد شده است. همچنین سازمان اوقاف و امور خیریه در جشنواره دو سالانه گیاهان دارویی حضور داشت و مقرر شد که تعدادی از زمین های خود را به کشت گیاهان دارویی اختصاص دهد.

مرفوع، سرمایه گذاری در حوزه های مختلف از جمله موتورسیکلت های الکتریکی، سلول های بنیادی، درمان ضایعات نخاعی، ایمپلنت های پزشکی، چند قلوزایی گوسفند، لیزر و اپتیک را از دیگر پروژه های همکاری با سازمان اوقاف و امور خیریه در حوزه فناوری عنوان کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رونمایی از طراحی اوراق وقف علم و فناوری، تصریح کرد: این اوراق برای نخستین بار سال 95 در مشهد رونمایی شد که هدف از انتشار این اوراق، جمع آوری و تجمیع سرمایه های خرد افراد است تا این وجوه در حوزه های مختلف فناورانه به کار گرفته شود. همچنین تلاش می شود برای تسریع و تسهیل در فرآیند انجام این کار، دریافت مبالغ از طریق سامانه های تامین مالی و سرمایه گذاری الکترونیکی شود و در صورت امکان با دریافت مجوز از سازمان بورس، انتشار اوراق وقف در بازار سرمایه عملیاتی شود.

وی ادامه داد: در تلاش هستیم تا با همکاری بانک ها از ساختمان های در اختیار سازمان اوقاف و امور خیریه به عنوان ابزار ضمانت طرح های فناورانه و دانش بنیان استفاده کنیم.

مرفوع، با اشاره به همکاری های خوب سازمان اوقاف و امور خیریه با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تصریح کرد: امیدوار هستیم توسعه این همکاری ها نتایج خوبی برای رونق اقتصاد دانش بنیان و طرح های فناورانه داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1002991

وب گردی

وب گردی