رقابت‌های فضایی و گشایش افق‌های جدید در برابر انسان

فضا حدود 70 سال گذشته عرصه رقابت فعال میان کشورهای مختلف بوده است تا بتوانند علاوه بر نشان دادن قدرت فناوری خود هر چه سریعتر به اسرار این پهنه بی پایان دست یابند. کشورهای آمریکا و شوروی سابق از پیشتازان قدم نهادن انسان در فضا بودند که اخیراً چین نیز به آنها ملحق شده است.

به گزارش گروه علم‌و‌فناوری ایسکانیوز، انسان ها از آغاز اولین سفر فضایی در نیمه دوم قرن گذشته میلادی تاکنون همچنان به رقابت برای انجام سفرهای فضایی و کشف مسائل بیشتری از آن ادامه داده اند تا این رقابت در برابر آنها افق هایی جدید در عالمی دیگر بگشاید که هنوز سرشار از اسرار و پیچیدگی های خود است. « یوری گاگارین »، فضانورد شوروی سابق توانست لقب اولین انسانی را به خود اختصاص دهد که در مدار زمین قرار گرفته و به فضا رفت، این عملیات 58 سال پیش در 12 آوریل 1961 به وسیله فضاپیمای وستوک 1 انجام شد. این سفر فضایی سبب شد تا روز 12 آوریل هر ساله به عنوان روز جهانی سفر انسان به فضا گرامی داشته شود.

تمایل به سیطره بر فضا

تمایل انسان به سلطه گری و دستیابی به قدرت و اظهار آن اصلی ترین دلیل رقابت بشر برای رفتن به فضاست. دوران پس از جنگ جهانی دوم (1939-1945) شاهد رقابت شدید آمریکا و اتحاد جماهیر شوری (1991-1922) برای رفتن به فضا بود. این دو کشور از آن زمان تاکنون دو قدرت اول جهان در این عرصه به شمار می روند و هر کدام از آنها برای پرتاب ماهواره به مدارهای پایینی زمین تلاش می کنند.

ماهواره ها

ماهواره ها آغاز رقابت انسان های برای صعود به فضا بوده اند. اتحاد جماهیر شوروی در این رقابت گوی سبقت را ربوده و در 4 اکتبر 1957 از پرتاب اولین ماهواره خود به فضا با نام « اسپوتنیک 1 » خبر داد. آمریکا تنها 4 ماه بعد یعنی در 31 ژانویه 1958 با پرتاب « ماهواره اکسپلورر 1 » به مدار زمین به این اقدام شوروی پاسخ داد.

پرواز انسان به فضا

مرحله دوم در رقابت های فضایی پس از پرتاب ماهواره ها به فضا، حضور انسان در فضا به وسیله فضاپیماها بود. آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی تلاش های زیادی برای طراحی و ساخت کپسول های فضایی با ظرفیت یک نفر و پرتاب آن به فضا انجام دادند. در این عرصه نیز بار دیگر شوروی سابق توانست زودتر از رقیب خود یک کپسول طراحی کند که قادر بود انسانی را به فضا منتقل نماید. 12 آوریل 1961 یوری گاگارین، فضانورد روسی توانست در کپسول فضایی « وستوک 1 » برای نخستین مرتبه، یک بار به طور کامل و موفقیت آمیز به دور مدار زمین گردش نماید. وستوک 1 آغاز مرحله سفرهای انسان به فضا و گاگارین به عنوان اولین انسان صعود کننده به فضا را به ثبت رسانید. اتحاد جماهیر شوروی همچنان به اعزام فضانوران خود از طریق کپسول های وستوک ادامه داد تا جایی که این کشور تا سال 1963 توانست 5 فضانورد به فضا اعزام کند. « والنتینا ترشکوا » اولین فضانورد زن اهل شوروی بود که توانست به وسیله « وستوک 6 » در 16 ژوئن 1963 پا به عرصه فضا بگذارد اما آمریکا که در سوی دیگر این رقابت قرار داشت نیز توانست در همان سال ها دو فضانورد خود را به مدارهای پایینی زمین اعزام کرده و با 4 فضانورد دیگر سفرهای فضایی دیگری انجام دهد.

صعود به ماه

تلاش های اتحاد جماهیر شوروی از ابتدای دهه 60 قرن گذشته میلادی برای ساخت کپسول های یک نفره یا بیشتر در 9 مارس 1965 منجر به اعزام الکسی لئونوف به فضا و راهپیمایی فضایی توسط وی گردید و عنوان اولین انسانی که در فضای راهپیمایی کرد را از آن خود نمود. « جان اف کندی »، رئیس جمهور آمریکا در 12 سپتامبر 1962 در یک سخنرانی اعلام کرد هدف گذاری آینده کشورش در رقابت های فضایی صعود به کره ماه بوده و متعهد شد در 10 سال آینده فضانورد به آنجا اعزام نماید. آمریکا موفق شد فضاپیمای « آپولو » با ظرفیت سه نفر را بسازد و در دسامبر 1968 « آپولو 8 » توانست 10 بار گردش موفقیت آمیز در مدار کره ماه داشته باشد. فضانوردان آمریکایی توانستند در 21 ژوئیه 1969 به وسیله « آپولو 11 » بر سطح کره ماه فرود آیند و « نیل آرمسترانگ » اولین فضانورد این گروه و اولین انسانی بود که بر کره ماه قدم نهاد.

چین سومین قدرت فضایی

در کنار آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی، چین سومین و تنها قدرتی است که به رقابت های اعزام انسان به فضا وارد شده است. کشور چین برای اولین بار در سال 1967 اعزام انسان به فضا را در دستور کار خود قرار داد. چین پس از آزمایشات زیاد و ناکامی که برای ساخت فضاپیما انجام داد، در نهایت توانست « یانگ لیوی » را به عنوان اولین فضانورد چینی در 15 اکتبر 2003 به وسیله فضاپیمای « شنژو 5 » به فضا اعزام نماید.

نکته جالب در مورد اعزام انسان به فضا این که اخیرا اکثر کشورهای دنیا درصدد فرستادن نماینده ای از خود به دنیای لایتناهی هستند و در این راه گام هایی را نیز برداشته‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1003017

وب گردی

وب گردی