صدور بیش از دو هزار وششصد مجوز تولید داروی گیاهی

تعداد مجوزهای تولید داروهای گیاهی و فرآورده های طبیعی صادر شده از سوی سازمان غذا و دارو از سال 1377 تا سال گذشته با رشد چشمگیر یکصد برابری مواجه شده است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، از آنجایی که سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی در حوزه صنعت دارویی کشور اهداف متعددی را دنبال می کند، کسب سهم 20 درصدی از ارزش بازار داروهای کشور توسط محصولات تایید شده مبتنی بر داروهای گیاهی و محصولات طبیعی، یکی از اهداف تعیین شده در این زمینه است. در راستای تحقق این هدف مهم، ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، از نخستین سال های تاسیس اقدام به حمایت از تجاری‌سازی طرح های نوآورانه در این حوزه کرده است؛ به گونه ای که تعداد مجوزهای تولید داروهای گیاهی و فرآورده های طبیعی صادر شده از سوی سازمان غذا و دارو از سال 1377 تاکنون با رشد چشمگیری مواجه شده است. بر اساس گزارش اداره کل فرآورده های طبیعی آن سازمان تعداد مجوزهای صادر شده در این حوزه از تعداد 26 مجوز در سال 1377 با افزایش 100 برابری به دو هزار و 658 مجوز در سال گذشته رسیده است.

البته این موضوع در حوزه فرآورده های طب سنتی ایران نیز صدق می کند. طب سنتی و گیاهی میراث ارزشمندی از تجربیات نسل های گذشته است که با گنجینه قوی گیاهی ناشی از اقلیم طبیعی ایران می تواند راهگشای بسیاری از دردها و تنگناهای پزشکی امروز باشد. فرآورده های طب سنتی ایران می تواند پلی بین پیوندهای دیرینه طب کهن ایران و علم روز و نوین داروسازی مدرن باشد. تا سال 1386 مجوزی با عنوان فرآورده طب سنتی صادر نمی شد. از آن سال با تدوین و ابلاغ آیین نامه تهیه و عرضه فرآورده های طب سنتی ایران اداره کل فرآورده های طبیعی سازمان غذا و دارو شروع به اعطای مجوز تولید بر اساس کتاب های مرجع طب سنتی همچون الحاوی (رازی)، قانون فی الطب (ابن سینا)، ذخیره خوارزمشاهی (جرجانی)، اختیارات بدیعی (انصاری شیرازی) و کامل الصناعه (علی بن عباسی اهواز) کرد. بنابراین طی 11 سال گذشته صدور مجوز تولید فرآورده های طب سنتی روند افزایشی را تجربه کرد. در حال حاضر تعداد یک هزار و 347 محصول فرآورده طب سنتی دارای مجوز تولید از سازمان غذا و دارو است که در مقایسه با سال 1386 که تنها 2 مجوز برای تولید این فرآورده ها صادر شد افزایش چشمگیری داشته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1003024

وب گردی

وب گردی