برگزیدگان مسابقه دانش آموزی نور معرفی می شوند

برگزیدگان مسابقه دانش آموزی نور، جمعه ششم اردیبهشت ماه معرفی و تقدیر می شوند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، « حازم فری­پور » دبیر مسابقه دانش‌آموزی نور گفت: یکی از اصلی‌ترین فعالیت‌های بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص)، برگزاری دوره‌هایی با هدف انتخاب دانشمندان مطرح در سطح دنیا و اهدای جایزه مصطفی(ص) است. بنیاد مصطفی(ص) در عالی‌ترین سطح دانش، گزینش و تقدیر می‌کند و در نهایت به نفرات برگزیده جایزه می‌دهد.

فریپور گفت: بخش مربوط به مسابقه دانش‌آموزی نور عملکردی بلعکس جایزه مصطفی(ص) دارد. این مسابقه در سطح عموم جامعه فعالیت می‌کند و جامعه هدف آن دانش‌آموزان بوده و آن را هم نه صرفا دانش‌آموزان نخبه بلکه هدف آن مشارکت حداکثری دانش‌آموزان است.

دبیر مسابقه دانش‌آموزی نور عنوان کرد: مسابقه دانش‌آموزی نور به صورت سالانه برگزار می­ شود و موضوع مسابقه، ساختن فیلم‌های یک دقیقه‌ای علمی توسط دانش‌آموزان است. دانش‌آموزان با یک تیم، آزمایش علمی انجام می‌دهند و یا یک شی می‌سازند و به این ترتیب، کار علمی انجام داده و از آن، فیلمِ یک دقیقه‌ای تهیه کرده و برای دبیرخانه مسابقه ارسال می‌کنند. داوران این فیلم‌ها را دیده و طی چند مرحله، فیلم‌های برتر را جداسازی کرده و تیم برتر را در هر دوره انتخاب می‌کنند.

فریپور در ادامه افزود: در هر سه دوره، حدود پنج هزار فیلم یک دقیقه‌ای توسط دانش‌آموزان شرکت­ کننده ارسال شده است. این فیلم‌ها علاوه­ بر این که الهام­بخش است، می‌تواند سرآغاز فعالیت‌های مفصلی شود که در آینده، آحاد مردم در جامعه درگیر آن باشند. اتفاقی که ممکن است رخ دهد، آن است که این فیلم‌ها منجر به یک برنامه‌های علمی تلویزیونی بر پایه آثار دانش‌آموزان شود. آنچه که دانش‌آموزان سعی کردند از علوم بفهمند، ابزاری برای تفهیم علوم می­شود. یکی از معیارهای مهم برای داوری این است که این کار، توسط خود دانش‌آموز انجام شود.

فریپور گفت: اینکه آزمایش و یا فیلمی که دانش­آموزان ارسال می­کنند، تکرارپذیر باشد، امتیاز مثبتی برای آن­ها است. البته اینکه کار آن­ها، کار منحصر به‌فردی باشد نیز یک مزیت مهمی بشمار می‌آید، اما بهتر است کاری باشد تا بعدها دیگران هم انجام دهند و الهام­بخشِ فعالیت‌ها در مدارس باشد. این یکی از معیارهای مهمی است که در داوری اهمیت زیادی دارد. همچنین در این مسابقه کمک­گرفتن از دیگران و تقلید ایده‌های گذشته آزاد است، بدلیل آنکه دانش‌آموزان تا جایی که ممکن است واقعیت‌ها را مبنای کار خود قرار دهند و راستگویی برای داوران جز مهمترین ملاک‌ها است.

دبیر مسابقه دانش‌آموزی نور تصریح کرد: امیدواریم این مسابقه مروج علم و انگیزه ­ساز در حوزه دانش‌آموزان جهان اسلام باشد. این رقابت است که دانش‌آموزان را از طریق فعالیت‌های علمی مشتاق به علم می‌کند. در هر دوره ۱۰۰ تیم در گروه‌های ۲ یا ۳ نفره، برتر می‌شوند.

وی افزود: ما دنبال مشارکت حداکثری هستیم. به همین جهت در هر تیم ۲ تا ۳ نفر به طور متوسط شرکت کردند که مجموعا امسال از ۲۶۰ نفر تقدیر خواهد شد.

فری­پور اظهار کرد: برای عمومی­کردن کار و آفت‌زدایی از قهرمانان و افراد که ممکن است دچار دلسردی شوند باید کاری کنیم که تمام آن‌هایی که کار واقعی کردند، بتوانند پیروز شوند، که پیروزی به معنای اصل انجام کار است. به‌منظور ترغیب و انگیزش برای افراد بیرون که شاهد چنین رقابتی هستند، میخواهیم تلاش کنیم که از تمامی آثار ارسال­شده تقدیر بعمل آید. مکانیزمی که برای این کار در نظر گرفتیم این است که کلیه آثار، چه منتخبین و یا دیگر آثار ارسالی که از فیلتر اولیه داوری عبور کردند را در سایت بنیاد مصطفی(ص) با زیر نویس انگلیسی در اختیار عموم قرار دهیم.

دبیر مسابقه دانش‌آموزی نور ادامه داد: در این مسابقه سعی کردیم به بهانه موضوع علمی، یکی از دانشمندان را به دانش­آموزان معرفی کنیم. موضوع اولین دوره مسابقه که سه سال گذشته آغاز شد، نور نام گرفت و در اولین دوره به یکی از شاخص‌ترین دانشمندان در تاریخ علم جهان اسلام، یعنی ابن­هیثم پرداختیم. همچنین دوره دوم مسابقه را به یک دانشمند معاصر و برگزیده جایزه مصطفی(ص) 2015، به نام پروفسور جکی یینگ اختصاص دادیم که دانشمند مسلمان سنگاپوری بود.

وی در ادامه گفت: در دوره سوم به تاریخ گذشته برگشتیم و به مناسبت بزرگداشت ابن­رزاز جزری، این دوره را به نام و گرامیداشت وی برگزار کردیم. جزری در حوزه مکانیک، جزو دانشمندان بسیار برجسته است.

دبیر مسابقه دانش‌آموزی نور گفت: هفت تیم از کشورهای تانزانیا، عراق، پاکستان و افغانستان جز منتخبین این دوره مسابقه دانش­آموزی نور هستند. امسال پنج­هزار و 122 دانش‌آموز در قالب 2 هزار و 183 گروه ثبت­نام کردند و یک هزار و 733 فیلم ارسال شد. در زمینه مشارکت‌های استانی هم تقریبا تمامی استان‌های ایران شرکت کردند و حدود ۹۰ فیلم از کشورهای خارجی داشتیم.

فریپور بیان کرد: موضوع دوره چهارم مسابقه دانش­آموزی نور، ماده و انرژی است که به نام و گرامیداشت دانشمند معاصر و دیگر برگزیده جایزه مصطفی(ص) 2015، آقای عمریاغی است. وی در حوزه مواد و نانو کارهای بزرگی انجام داده است. دوره چهارم مسابقه دانش­آموزی نور، پس از ماه مبارک رمضان شروع می‌شود و فراخوان آن را در اختتامیه دوره سوم اعلام خواهیم کرد. دانش‌آموزان تا بهمن‌ماه سال جاری مهلت دارند آثار خود را ارسال کنند، که اختتامیه دور بعدی در اردیبهشت سال آینده خواهد بود.

دبیر مسابقه دانش­آموزی نور در پایان خاطرنشان کرد: اختتامیه سومین دوره این مسابقه روز جمعه ۶ اردیبهشت ۹۸ با حضور مسئولین حوزه­های علمی و آموزشی کشور از ساعت 16 در حوزه هنری برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1003082

وب گردی

وب گردی