عراق تحریم‌های آمریکا علیه ایران را نمی‌پذیرد

کاردار سفارت عراق در دوحه ضمن انتقاد از تحریمهای واشنگتن علیه تهران، تصریح کرد که بغداد این تحریمها، که بیش از همه به ضرر شهروندان است، را نخواهد پذیرفت.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز،«عبدالستار الجنابی» کاردار سفارت عراق در دوحه تأکید کرد که این کشور موضع ثابتی در قبال درگیریهای منطقه دارد.

الجنابی با اشاره به حمایت بغداد از راهکار سیاسی بحرانهای سوریه و یمن، تصریح کرد که باید محاصره کشورهای حاشیه خلیج فارس علیه قطر به پایان برسد.

چهار کشور عربی (عربستان، امارات، بحرین و مصر) از خرداد ماه سال ۱۳۹۶ روابط دیپلماتیک خود با قطر را به بهانه حمایت این کشور از تروریسم قطع کرده و تمامی گذرگاه‌های زمینی، هوایی و دریایی را به روی این کشور بسته‌اند.

این چهار کشور ازسرگیری روابط خود با دوحه را به پذیرش خواسته‌های ۱۳‌گانه خود از سوی قطر مشروط کرده‌اند که از جمله این خواسته‌ها نیز کاهش سطح روابط دوحه با ایران، توقف حمایت از اخوان‌المسلمین و حماس و تعطیلی شبکه الجزیره است.

کاردار بغداد در دوحه به شبکه خبری الجزیره گفت که عراق «خواستار راهکار سیاسی است و تحریمها علیه ایران را نمی‌پذیرد؛ زیرا عراق آن (تحریمها) را پشت سر گذاشته و [می‌داند که از این تحریمها] فقط شهروندان ضرر می‌کنند، نه نظامهایی که به راههای مختلف می‌توانند درآمد کسب کنند».

وی درباره سفرهای سران کشورهای منطقه به عراق گفت که «عراق محل تلاقی منافع کشورهاست، نه اینکه مانند دهه گذشته عرصه درگیری باشد. لذا به سود کشورهای همسایه است که برای تحقق این منافع، عراق امن باشد».
الجنابی در پاسخ به این پرسش که «عراق چگونه بین رقابت سعودی-ایرانی توازن برقرار می‌کند»، تصریح کرد: «عراق چندین بار تأکید کرده است که محلی درگیری و رقایت نیست و هر کشوی منافع [خاص خود] را دارد که از بی‌ثباتی در عراق متضرر می‌شود».

این دیپلمات عراقی درباره موضع این کشور در قبال تحریمهای آمریکا علیه ایران تأکید کرد که «واشنگتن به عراق در قبال تحریمهای ایران معافیت داده است و می‌داند که عراق به واردات برق از ایران متکی است».

آمریکا روز گذشته اعلام کرده که معافیت سایر کشورها برای خرید نفت ایران را لغو کرده است تا به هدف ادعایی خود درباره به صفر رساندن صادرات نفت ایران دست یابد.

در همین ارتباط، «جوی هود» کاردار آمریکا در عراق امروز به دیدار «عمار الحکیم» رئیس ائتلاف «الاصلاح و الاعمار» (اصلاح و سازندگی) رفت.

الحکیم با بیان اینکه «سیاست تحریمهای اقتصادی و گرسنه نگه داشتن ملتها، سیاست بی‌فایده‌ای است»، تأکید کرد که در حل اختلافات نمی‌توان از سیاست تحریم استفاده کرد و گفت‌وگو بهترین راه برای حل این اختلافات است.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1003083

وب گردی

وب گردی