سیاوشی: نباید با  فضای فرهنگی  و مجازی به صورت جناحی برخورد کرد

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای با اشاره به این که مسئولان کشور هنوز گام مثبتی برای ساماندهی حوزه فرهنگی برنداشته‌اند، گفت: متاسفانه اکثر مسئولان فضای مجازی و واقعی را تشخیص نمی دهند و بیشتر در تصمیمات خود به صورت جناحی برخورد می کنند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، « طیبه سیاوشی »، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در سیزدهمین نشست از سلسله نشست‌های نقد و اندیشه با موضوع صیانت اخلاق در فضای مجازی که در وزارت ارتباطات در حال برگزاری است، گفت: این که بخواهیم فضای اخلاقی و فرهنگی را دراماتیک در نظر بگیریم درست نیست. با وجود تلاش های بسیار در عرصه بهبود فضای فرهنگی متاسفانه گام مثبتی در کشور برداشته نشده است.
وی تصریح کرد: بیشتر توجهات در این حوزه به سمت ساختارسازی بوده و سرمایه‌گذاری برای بهبود فرهنگی در بین مردم به فراموشی سپرده شده است.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: دلایل متعددی برای ساماندهی و بهبود فضای مجازی مطرح می‌شود، این در حالی است که در فضای واقعی هم ما موفق عمل نکردیم و این موضوع به بحثی روتین و کلیشه‌ای تبدیل شده است.
سیاوشی تاکید کرد: برداشتن گام مثبت در حوزه فرهنگی بین مسئولان کمرنگ شده است و اکثر مسئولان فضای مجازی و واقعی را تشخیص نمی دهند.
وی افزود: باید به این باور برسیم افرادی که وارد فضای مجازی شدند، انسان‌های باهوشی هستند. بنابراین بزرگترین مشکل ما در این فضا مخدوش کردن هویت افراد است و باید دیدگاه‌ها عوض شود.
این نماینده مجلس گفت: علی‌رغم این‌که بحث های متعدد فرهنگی در مجلس مطرح می‌شود، متاسفانه در زمان بررسی و رای گیری به یک بحث جناحی مبدل می‌شود. به عنوان نمونه بحث ساماندهی پیام رسان‌های داخلی است که این موضوع را بیشتر به سمت امنیت سوق داده بودند تا فضا را مدیریت کنند.
وی افزود: این دیدگاه‌ها باعث شد که ساماندهی پیام رسان‌های داخلی در مجلس رای نیاورد.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین محسن غرویان استاد حوزه و دانشگاه در ادامه نشست گفت: حال اخلاق در کشور منهای فضای مجازی بسیار خوب نیست چرا که سیاست براخلاق غلبه کرده است.

وی تصریح کرد: هم اکنون بی اعتمادی، نفاق و دروغ در جامعه رواج پیدا کرده است و این ناشی از ساماندهی نکردن فرهنگ در جامعه است، بایستی در این عرصه تلاش‌های زیادی صورت گیرد.

غرویان ادامه داد: قدرت طلبی، ریاست طلبی و ثروت اندروزی در کشور باعث شده که از فرهنگ غنی خود عقب بیفتیم و مدام با اندیشه های نادرست جامعه را به سمت بی اخلاقی سوق دهیم. این موضوع با منویات مقام معظم رهبری در تضاد است باید در این راستا تجدید نظر صورت گیرد.

در ادامه بحث سیاوشی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: اشتباه فاحشی که در 4 دهه اخیر در کشور صورت گرفته است، بحث بها دادن به اولویت‌ و مسایل معیشتی مردم بوده و این امر سبب شده که از سایر بخش ها منجمله فرهنگ و ساماندهی فضای واقعی و مجازی جامعه عقب بیفتیم.

وی ادامه داد: لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان هنوز در مجلس به تصویب نرسیده است در حالی‌که این موضوع یکی از اساسی ترین مبحث در کشور است. متاسفانه دولت همیشه مباحث اقتصادی ارجح‌تر از مسایل فرهنگی دانسته است.

کد خبر: 1003131

وب گردی

وب گردی