توسعه آب‌های زیرزمینی با استفاده از فناوری پخش سیلاب

آب های زیر زمینی با استفاده از روش های پخش سیلاب و سدهای زیرزمینی توسعه می یابند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، با توجه به حمایت ستاد آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری برای تهیه نقشه‌های پهنه‌بندی دشت‌های سیلابی کشور در رده ۷ آب های زیر زمینی توسعه می یابد .

شرایط کشور ایجاب می‌کند که ذخیره آب مناسب زیرزمینی نیز داشته باشیم و حجم آب‌های زیرسطحی، آب‌های زیرزمینی و ژرف، باید به گونه‌ای باشد که بتوان برای روزهای بحرانی روی آن حساب کرد و به بیانی دیگر برای ما و نسل‌های آینده سفره‌های آبی موجود باید مدیریت و پایدار شوند.

در همین راستا یکی از روش‌ها برای توسعه آب زیرزمینی که توسط معاونت علمی و فناوری حمایت شده استفاده از روش‌های پخش سیلاب و سدهای زیرزمینی است که از اتلاف آب و جاری شدن سیلاب جلوگیری کرده و آن را برای مصرف در اختیار قرار می‌دهد.

باید توجه داشت در مواقعی که ترسالی می‌شود باید به فکر تغذیه سفره آب‌های زیرزمینی باشیم. یکی از بهترین فرصت‌های استفاده از سیل، هدایت و مدیریت سیلاب به سمت دشت‌ها و آبخوان‌ها با پخش سیلاب و آبخوان داری است که کمبود منابع زیر سطحی و زیر زمینی را جبران می‌کند.

بر اساس امار ارایه شده درهر منطقه‌ای که عملیات آبخوان‌داری و آبخیزداری اجرایی شده سیل در آن مناطق کمترین ضایعات را به بار آورده است. بدین واسطه آب به صورت طبیعی از طریق مراتع جنگل‌ها و تعدیل جریان در آبراهه‌ها وارد پروفیل خاک و آب‌های زیرزمینی شده است و سفره‌های زیر زمینی تغذیه شده و سیلاب تخریبی نخواهد داشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1003141

وب گردی

وب گردی