اجرای طرح شورورزی درمانی برای معضل ریزگردها

یکی از برنامه های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، توسعه فناوری شورورزی در کشور و استان های درگیر با معضل ریزگرد است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، چند سالی است که برخی استان های کشور با پدیده گرد و غبار و ریزگرد درگیر هستند و برنامه های مختلفی برای درمان این درد مزمن توسط متخصصان داخلی ارائه شده است. یکی از روش های درمانی برای این معضل، استفاده از طرح شورورزی است. این طرح کمک موثری برای کاهش عوارض ناشی از بروز پدیده گرد و غبار در کشور است.

ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یکی از نهادهاییست که در این چند سال تلاش های مختلفی برای رفع پدیده گرد و غبار یا ریزگرد در کشور داشته است. یکی از این تلاش های مستمر که توسط کمیته محیط زیست این ستاد پیگیری می شود اجرای طرح فناوری شورورزی است. شــورورزی، ضمن ارائه خدمات زیست محیطی مانند تثبیت کانون های گرد و غبار، امکان اســتفاده اقتصادی از این منابع را فراهم می آورد و همزمان با مصرف بخشــی از زه‌آب اراضی کشــاورزی، هزینه های نگهداری و پمپاژ شــبکه زهکشی را نیز کاهش می دهد.

یکــی از راهکارهــای تولیــد بــا منابع آب شــور زهکشــی شــده، اســتفاده از کشــاورزی شورورزی است. کشاورزی شورزی به معنی بهره برداری از منابع آب و خاک شــور برای تولید محصولات زراعی و باغی اعم از شورورزی و غیرشورورزی است. اهلی‌ســازی گیاهــان متحمــل بــه شــوری کــه در حــال حاضــر در رویشــگاه‌های طبیعــی شــور و خشــک می‌رویند، آنهــا را به عنوان گیاهــان زراعی جدیدی معرفی خواهد کرد که تحت تنش های محیطی ایجاد شده اند توسط شوری و خشــکی محصول رضایت‌بخش‌تری تولید کنند.

بحــران گرد و غبــار چند ســالی اســت که بخش هــای وســیعی از غرب و مرکــز ایران را فرا گرفته است. تقریبا تمامی این ریزگردها از جنوب غربی کشــور و استان خوزستان وارد می شــود. به همین دلیل باید راه های مختلفی برای درمان این پدیده در کشور اندیشیده شود تا راه نجاتی برای اهالی این سرزمین و محیط زیست آن پیدا شود.

در واقع انجــام ایــن پروژه به عنوان تدبیری مناســب در راســتای تحقق اقتصــاد مقاومتی و اقتصاد دانش بنیان برای توسعه مناطق مختلف کشور که اراضی بایر و مراتع فقیری دارند و معمولا کانون تولید گرد و غبــار هستند، محسوب می شود. این طرح هم امکان اشــتغال زایی مســتقیم بــرای 5 نفــر را در یــک واحــد کشــت و صنعت شــورورزی فراهم مــی آورد و هم امکان استفاده بهینه از زه آب تولیدی اراضی کشاورزی در مناطق خشک برای تولید ثروت دانش بنیان و ایجاد اشتغال را ایجاد می کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1003145

وب گردی

وب گردی