فعالیت 450 شرکت فناورانه و نوآورانه در دانشگاه صنعتی شریف

رییس مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری گفت : هم اکنون 450 شرکت در اطراف دانشگاه صنعتی شریف در حال انجام فعالیت های فناورانه و نوآورانه هستند و این امر مهم به واسطه آماده سازی بستر ها و زیرساخت های لازم برای فعالیت بازیگران اکوسیستم محقق شده است.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، « علی مرتضی بیرنگ »، رییس مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری در مراسم افتتاحیه نخستین رویداد تخصصی و چالش محور آب ، محیط زیست و انرژی که در پژوهشکده علوم و فناوری انرژی شریف برگزار شد، گفت: پنج سال پیش در آغاز راه، با مقاومت هایی بر سر راه ایجاد برخی زیرساخت های اکو سیستم کارآفرینی همچون شتاب دهنده ها و مراکز نوآوری در دانشگاه ها مواجه بودیم و عده ای بر این باور بودند که محیط دانشگاه باید صرفا به مباحث آموزش و پژوهش اختصاص داده شود. این در حالی است که امروز دانشگاه صنعتی شریف و اکثر دانشگاه های کشور محیط مناسبی برای توسعه کسب و کارهای نوپا و فعالیت های کارآفرینی دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی است.

وی خاطر نشان کرد : پژوهشکده علوم و فناوری انرژی شریف که روزگاری صرفا بر مباحث پژوهشی حوزه انرژی تمرکز داشت، امروز میزبان دو مجموعه از بازیگران اکوسیستم کارآفرینی کشور یعنی « تیوان » و « آما » است که باشگاه کارآفرینی تیوان طی حدود دو سال فعالیت در پژوهشکده به خوبی رشد کرده و یکی از مجموعه های مهم و موفق در ساختار کارآفرینی کشور به حساب می آید و مرکز نوآوری و فناوری آما نیز طی ماه های اخیر به خوبی طراحی شده و امروز با برگزاری این رویداد وارد مرحله اجرایی جدیدی شده است.

بیرنگ در ادامه گفت: با توجه به فعالیت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال های اخیر و تقویت اکوسیستم کارآفرینی کشور، مسیر جدیدی برای فارغ التحصیلان دانشگاه هموار شده تا بعد از اتمام تحصیل بتوانند در حوزه تخصصی خود نزدیک به دانشگاه به راه اندازی کسب و کارهای نو اقدام کنند و از طرف دیگر ارتباطشان با دانشگاه قطع نشود.

وی اظهار کرد: حرکت دانشگاه صنعتی شریف در این مسیر از سال 1381 با مشارکت در راه اندازی پارک فناوری پردیس آغاز شد که این پروژه مشترکا توسط دانشگاه و مرکز همکاری فناوری و نوآوری ریاست جمهوری ایجاد شد که امروز شاهد درخشش این پارک فناوری نه تنها در سطح ملی بلکه منطقه ای و بین المللی نیز هستیم.

بیرنگ همچنین افزود : پس از آن ایجاد مرکز رشد فناوری های پیشرفته دانشگاه شریف و نیز اقداماتی که در ادامه شکل گرفت از جمله راه اندازی مرکز کارآفرینی دانشگاه، مجتمع خدمات فناوری، شتاب دهنده ، مرکز نوآوری فناوری طالاعات و ارتباطات و ... کمک کرد تا زیرساخت های لازم شکل گیرد و در حال حاضر شاهد توسعه ناحیه نوآوری شریف باشیم و قطعا در دستیابی به این موفقیت عزم و حمایت مسئولان دانشگاه قابل تقدیر است .

رییس مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری بیان کرد : هم اکنون 450 شرکت در اطراف دانشگاه صنعتی شریف در حال انجام فعالیت های فناورانه و نوآورانه هستند و این عملی نمی شد مگر به واسطه آماده سازی بستر ها و زیرساخت های لازم برای فعالیت بازیگران اکوسیستم.

در ادامه این مراسم « زینب حمید زاده »، مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و مجری طرح بازار انرژی، گفت : توسعه استارتاپ های حوزه انرژی و حمایت از کارآفرینان یکی از اصلی ترین اهداف برگزاری این رویداد بوده و تازه از این پس شروع کار خواهد بود و روزهای سخت و پرکاری در انتظار فعالان مرکز نوآوری و فناوری آب ، محیط زیست و انرژی است .

وی با اشاره به برگزاری چهار چالش در حوزه های مختلف گفت : این چهار چالش مطرح شده جزو چالش های اصلی کشور در مقطع کنونی است و راه حل گریز ناپذیر رفع این چالش ها، توسعه فعالیت استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان در حوزه انرژی است .

حمید زاده ضمن ابراز خوشنودی از ایجاد این مرکز در پژوهشکده علوم و فناوری انرژی شریف اظهار کرد: طبق آیین نامه بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست که در اسفند ماه سال 96 در شورای عالی انرژی کشور تصویب شده، وظیفه تدوین دستور العمل ها به عهده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار گرفته است و با مرکز نوآوری و فناوری آما و پژوهشکده علوم و فناوری انرژی شریف ساز و کار توسعه استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان در مکانیسم بازار تدوین خواهد شد.

وی همچنین گفت : در راستای ایجاد بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست اقداماتی را نیز در راستای توسعه همکاری های بین المللی انجام داده ایم تا بتوانیم به اهداف تعیین شده در خصوص رفع مشکلات حوزه آب ، محیط زیست و انرژی نزدیک شویم .

مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: استفاده حداکثری از ظرفیت بانوان متخصص حوزه آب و انرژی در دستور کار این مرکز قرار گرفته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1003166

وب گردی

وب گردی