حجم بالای آثار ملودرام در مقایسه با آثار کمدی از مشکلات سینما است

مدیرگروه اقتصاد شبکه دو صدا و سیما گفت: یکی از خلاء های بزرگ سینمای ما، متوجه حجم بالای آثار ملودرام در مقایسه با آثار کمدی و ژانرهای دیگر است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، چهارمین نشست کرسی آزاد اندیشی رسانه ای با عنوان « نئولیبرالیسم و اقتصاد سینما » در سالن غدیر مجتمع دانشگاهی ولایت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی برگزار شد.
رقیه محمد زاده، مدیرگروه اقتصاد شبکه دو سیما و مدیر سابق فیلم و سریال مرکز نظارت در این نشست گفت: واژه نئولیبرالیسم به رقابتی شدن اقتصاد و کاهش حضور دولت در اقتصاد اشاره دارد که در سینمای ما چنین وضعیتی حاکم نیست. وقتی دولت هزینه یک فیلم را می پردازد، صرفا از صاحت رقابتی کردن سینما ایفای نقش می کند.
وی افزود: یکی از خلاء های بزرگ سینمای ما، به دلیل حجم بالای آثار ملودرام در مقایسه با آثار کمدی و ژانرهای دیگر است. محمد زاده خاطر نشان کرد: سینمای ما از زمان تاسیس تا به امروز، با توجه به تمایزی که با دنیا دارد در تمام حوزه های خود فراز و فرودهایی داشته است.

مدیرگروه اقتصاد شبکه دو سیما بیان داشت: آثار سینمای ایران به لحاظ فیلم نامه، دو رویکرد عمده دارند که هیچ کدام از آن ها بومی و ایرانی نیست و صرفا تقلیدی از آثار برگزیده دنیا هستند.
وی تأکید کرد: در چند روز گذشته شاهد این بوده ایم که فیلمی به روی پرده سینما می رود و پس از اینکه مورد اقبال عمومی قرار گرفت، به یک باره از روی پرده برچیده می شود. سؤال این است که این فیلم چگونه می تواند از حلقه های نظارتی وزارت فرهنگ عبور کند و مجوز بگیرد و روی پرده نمایش برود؟
محمد زاده ادامه داد: تنها پاسخی که می توان یافت این است که در سینمای ما، گیشه بیش از هر چیز دیگری اهمیت دارد. بر همین اساس فیلمی که بخشی از هزینه های آن را دولت تأمین کرده است به راحتی مجوز می گیرد.
وی در خصوص وجود ممیزی در سینمای ایران گفت: سینمای هالیوود و جشنواره کن چارچوب‌ها و قوانین خاص خود را دارند و در هالیوود، به شکل ویژه ای ممیزی وجود دارد.
او ادامه داد: انتقادها نسبت به وجود ممیزی در سینمای ایران چندان درست و منصفانه نیست؛ چراکه در بسیاری از سینماهای دنیا ممیزی وجود دارد و این کار هم بسیار درست است.
مدیرگروه اقتصاد شبکه دو سیما گفت: صدا و سیما همواره از فیلم های ارزشی حمایت کرده است؛ در زمینه اقتصاد سینما هم سازمان صدا و سیما حمایت‌های مختلفی از کارگردانان و سینماگران به عمل می آورد.
انتهای پیام/

کد خبر: 1003184

وب گردی

وب گردی