آزمایشگاه ژنتیک گیاهی در واحد کرج راه‌اندازی می‌شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز گفت: با توجه به اینکه دستگاه‌های مربوط به آزمایشگاه ژنتیک گیاهی را از قبل داشتیم امسال درصددیم تا در سطحی گسترده این آزمایشگاه را راه‌اندازی کرده و فعالیت‌های مربوط به آن را گسترش دهیم.

محمدحسن برهانی‌فر، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره رایزنی با کشورهای آفریقایی مبنی بر تبادلات علمی و دانشگاهی میان دو کشور گفت: با توجه به قابلیت‌‌‌های علمی، تحقیقاتی و کشاورزی موجود در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در زمینه برقراری ارتباط با کشورهای آفریقایی رایزنی‌هایی انجام شده و فعالیت‌های فرامرزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در کشورهای آفریقایی به ویژه اوگاندا و موریتانی برای انجام تعاملاتی در این خصوص بررسی شده است.

وی افزود: بهره‌‌مندی از توانمندی واحد کرج در زمینه کشاورزی، اصلاح بذر و استفاده از زمین‌های قابل کشت بسیاری که در کشورهای آفریقایی وجود دارد؛ همچنین برگزاری دوره‌های تخصصی کشاورزی برای استادان کشورهای آفریقایی با حضور در آنجا یا ورود نماینده‌هایی از این کشورها برای آموزش علم کشاورزی از جمله موارد مطرح شده در این جلسه بود که در آینده نه چندان دور به وقوع می‌پیوندد.

برهانی‌فر درباره امکانات کشاورزی در کشورهای آفریقایی متذکر شد: کشورهای آفریقایی به‌ویژه اوگاندا و موریتانی، بیش از 16 میلیون زمین کشاورزی با قابلیت کشت حداقل 2 بار در سال و بیش از 12 میلیون زمین کشاورزی بلااستفاده در این کشورها بهره‌مند هستند. این کشورها بستر مناسبی برای انجام امور تحقیقاتی، پژوهشی و عملیاتی در زمینه‌های مختلف کشاورزی و منابع طبیعی هستند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز در ادامه خاطر نشان کرد: واحد کرج یک مزرعه اختصاصی دارد که کاشت داروهای گیاهی و یونجه برای دامداری و پرورش زنبور عسل در آن انجام می‌شود و محصولات حاصل از این مزرعه در کسب درآمدهای غیرشهریه‌ای دانشگاه اثرات قابل توجهی خواهد داشت.

برهانی‌فر یادآور شد: با توجه به اینکه دستگاه‌های مربوط به آزمایشگاه ژنتیک گیاهی را از قبل داشتیم، امسال درصددیم تا در سطحی گسترده این آزمایشگاه را راه اندازی کرده و فعالیت‌های مربوط به آن را گسترش دهیم.

وی درباره شاخه‌های موجود در رشته کشاورزی واحد کرج و تعداد دانشجویان حاضر در این واحد دانشگاهی متذکر شد: در هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشجوی کشاورزی داریم که شامل زیر شاخه‌های زراعت، گیاه پزشکی و صنایع چوب شده و گروه‌های متعددی در این شاخه‌ها داریم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز در پایان تاکید کرد: در گذشته، تعداد دانشجو در رشته کشاورزی واحد کرج به حدی پایین آمده بود که رشته کشاورزی در شرایط حذف و انحلال قرار داشت؛ اما با تلاش و ایستادگی و سعی بر توسعه امور مربوط به کشاورزی در مسیر پیشرفت این رشته گام‌های استواری برداشتیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1003185

وب گردی

وب گردی