نقش مؤسسات خیریه در مقابل سیل زدگان

موسسات خیریه در مقابل جامعه هدف مشخص شده‌ای مسئولیت دارند؛ زیرا مردمی که به یک موسسه خیریه کمک می کنند، این کمک را برای ارائه خدمت معینی به افرادی که در ذهن دارند اهدا می کنند.

به گزارش ایسکانیوز، نبی الله عشقی ثانی مدرس دانشگاه و عضو هیئت مدیره موسسه خیریه عترت بوتراب و شبکه ملی خیریه های حامی ایتام در این یادداشت می نویسد: این موضوع به این معنی است که موسسات خیریه مجاز نیستند منابع اهدایی مردمی خود را برای خدمت دیگری که جزو اهداف موسسه شان نیست هزینه کند. از سوی دیگر گفته شده که دادستانی جمع آوری کمک های مردمی برای سیل زدگان را تنها از سوی جمعیت هلال احمر و کمیته امداد مجاز می داند و صدا و سیما نیز برای آن اطلاع رسانی فراوانی کرده است.

در نتیجه:

1- موسسات خیریه شرعا مجاز به هزینه کردن منابع مالی خود برای سیل زدگان نیستند.

2- موسسات خیریه اجازه قانونی برای جمع آوری کمک های مردمی برای سیل زدگان را ندارند.

این بدان معنی است که موسسات خیریه و نهاد های مردمی عملا امکان کمک رسانی به سیل زدگان ندارند.

اکنون بحثی که مطرح می شود این است، در حالی که جمع آوری کمک های مردمی از سوی موسسات خیریه رایج ترین شیوه تامین منابع مالی آنان است که قانونا به رسمیت شناخته شده و در اساسنامه همه موسسات خیریه درج شده است، محدود کردن آنان در شرایط بحرانی آیا منطقی است؟

تجربه بحران های دیگر مثل زلزله و سیل نشان داد که مردم به دلیل بینش دینی و احساس تعهد انسانی و اجتماعی که دارند به صورت خودجوش در موقعیت های بحرانی امکاناتی را تامین و به مناطق بحرانی می برند؛ اما بعضا در زمان اهدای کمک هایشان با مشکل تشخیص نیازمند واقعی مواجه می شوند و کمک اهدایی آنان به صاحبان حق نمی رسد.

به همین دلیل مکرر توصیه شده است که مردم کمک هایشان را از طریق جمعیت هلال احمر یا موسسات خیریه که تخصص و مددکار اجتماعی دارند به مناطق بحرانی بفرستند تا به نیازمند واقعی منتقل شود.

البته مشخص است که موسسات خیریه و مردم نهاد فاقد تجهیزات و امکانات ضروری برای مداخله در بحران سیل یا نجات سیل زدگان هستند؛ اما در مرحله دوم یعنی بعد از بحران سیل یا نجات سیل زدگان توسط هلال احمر و دستگاه های عضو ستاد بحران این موسسات خیریه و مردم نهاد هستند که انتظار می رود وارد مرحله کمک رسانی شوند که با توجه به محدودیت‌هایی که اشاره شد تردید‌های جدی برای این موسسات ایجاد شده است.

در این راستا از مسئولان و تصمیم گیرندگان انتظار داریم راهکاری برای تسهیل و تسریع خدمت رسانی توسط موسسات مردم نهاد و خیریه ها فراهم کنند تا کشور از تجارب این موسسات که داوطلبانه، خیرخواهانه و بدون هیچ انتظاری انجام می شود بهره‌مند شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1003286

وب گردی

وب گردی