عدم وجود قانون کپی رایت؛ عامل عمده قاچاق کتاب در ایران

 دبیر نشر سرای دانشجویی گفت: یکی از دلایل عمده قاچاق کتاب در کشور نبود قانون جامع کپی رایت و نپیوستن ایران به کنوانسیون های جهانی است که از حقوق پدید آورنده حمایت می کند.

سید مهدی صادقی نژاد، دبیر نشر سرای دانشجویی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره مشکلات ناشران دانشگاهی و قاچاق کتاب در کشور گفت: یکی از عمده ترین مشکلات ناشران در حال حاضر، تکثیر غیرقانونی کتب مختلف است.

وی افزود: متاسفانه، انتشار حجم زیادی از کتاب های مختلف در قالب سی دی و فایل پی دی اف به صورت غیرقانونی مشکلات زیادی را برای ناشران ایجاد کرده است.

صادقی نژاد در ادامه با اشاره به حجم زیادی از قاچاق کتاب در کشور خاطر نشان کرد: یکی از دلایل عمده قاچاق کتاب در کشور نبود قانون جامع کپی رایت و نپیوستن ایران به کنوانسیون های جهانی است که از حقوق پدید آورنده حمایت می کند.

دبیر نشر سرای دانشجویی تاکید کرد: در حال حاضر، لایحه جدیدی در جهت حمایت از مالکیت معنوی و هنری آثار نویسندگان و مخترعان در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است که بدون شک، تصویب قانون جامعی دراین راستا اثرات انکارپذیری در رفع مشکلات مربوط به قاچاق و تکثیر غیرقانونی کتاب خواهد داشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1003334

وب گردی

وب گردی