گلایه‌های ناشران حاضر در نمایشگاه کتاب/ مسئولان به صنعت چاپ توجه بیشتری داشته باشند

سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در حالی به کار خود ادامه می دهد که مانند ادوار گذشته ناشران به ویژه ناشران دانشگاهی اعتقاد دارند مسئولان به حوزه کتاب و صنعت چاپ کم توجهی می‌کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در شرایطی به کار خود ادامه می دهد که سهم عظیمی از بازدیدکنندگان نمایشگاه به دانشجویان اختصاص یافته است و ناشران کتب دانشگاهی بخش قابل توجهی از نمایشگاه کتاب را به خود اختصاص دادند.

گرانی کاغذ و جزوه محور شدن بسیاری از دانشگاه ها و عدم توجه به انتشارات کتب دانشگاهی از گلایه های ناشران حاضر در این نمایشگاه بود. برای بررسی حال روز انتشارات و چاپ کتاب در کشور به سراغ برخی از ناشران رفتیم که خلاصه آن به شرح است:

علی غفاری از ناشران کتب تخصصی پزشکی، وضعیت نشر کتب پزشکی را نامناسب می داند و معتقد است قیمت بالای کتب پزشکی منجر به جزوه محور شدن بسیاری از دانشجویان شده است.

به گفته وی وضعیت آشفته بازار کاغذ مهم‌ترین دلیل قیمت بالای کتاب است.

وی معتقد است، بسیاری از کتب مرجع پزشکی به زبان لاتین به دلیل وجود تحریم ها و وضعیت نامناسب بازار ارز توسط دلالان ارائه می شود که همه این موارد منجر به آسیب‌های جبران ناپذیری به بخش انتشار کتاب در کشور شده است.

شهرام گهواره از دیگر ناشران دانشگاهی حاضر در نمایشگاه کتاب درباره مشکلات ناشران و صنعت چاپ در کشور گفت: در حال حاضر، اصلی ترین دغدغه ناشران کشور، گرانی کاغذ است، زمانی که حمایتی از دولت دریافت نمی کنیم و با افزایش بیش از ۵۰ درصد قیمت کاغذ مواجه می شویم، بدون شک، انگیزه ناشر هم برای کمک به تولید کتاب پایین می آید که این امر بدون تردید به توجه مسئولان امر نیاز دارد.

غلامی از دیگر ناشران کتب دانشگاهی است که در زمینه کتاب‌های کمک آموزشی دانشگاهی فعالیت دارد. او گرانی کاغذ را عامل رکود صنعت چاپ و تولید کتاب در کشور دانسته و معتقد است با توجه به حجم بالای کتب دانشگاهی و قطور بودن کتابها، شاید تنها بخش از انتشارات کتابهای دانشگاهی که با استقبال ویژه ای مواجه شده همان کتب کمک آموزشی است که در یادگیری سریع مطالب به دانشجویان کمک های زیادی ارائه کرده است.

آنچه مسلم است، بازار آشفته کاغذ، مهم ترین عامل نابسامانی در کاهش تولید کتاب و عدم رغبت فعالیت بیشتر ناشران در این زمینه است که توجه بیشتر مسئولان امر را می طلبد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1003348

وب گردی

وب گردی