طرح تولیدی واحد اصفهان، کشور را در تولید بذر خودکفا می کند

دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) در بسیاری از حوزه‌ها به عنوان شاخص نمونه کشوری شناخته می‌شود که مبحث تولیدات راهبردی کشاورزی یکی از مهمترین نمونه‌ هاست.

به گزارش ایسکانیوز از واحد اصفهان، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان در جلسه‌ای که به منظور حمایت ویژه از طرح تولید بذرهای هیبرید صیفی جا، با حضور نمایندگان سازمان مرکزی و وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، با اعلام این مطلب افزود: طرح تولید بذرهای صیفی در شرایط فعلی و در شرایطی که تحریم‌های همه جانبه دشمنان، کشور را احاطه کرده، می‌تواند در زمینه تولید بذر، کشور را به خودکفایی کامل برساند که این امر منطبق با منویات مقام معظم رهبری در حوزه اقتصادی مقاومتی است.

وی افزود: اساتید دانشکده کشاورزی و در رأس آنها آقای دکتر عبدالرضا اقتداری، سلامتی و جوانی خود را به پای این طرح بزرگ گذاشته اند و وظیفه همه ماست که به گسترش این طرح و پروژه کمک کنیم و با حمایت خود در راه خودکفایی کشور گامی استوار برداریم.

در ادامه جلسه محمدعلی باغستانی مجری طرح باز مهندسی نظام آموزشی، پژوهش و خدمات فناورانه حوزه منابع طبیعی دانشگاه آزاد اسلامی گفـت: در فن بازار سال گذشته که به همت دکتر پیام نجفی برگزار شد موضوع بذر بسیار مورد توجه دکتر طهرانچی ریاست دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفت و ایشان حمایت کامل خود را از این پروژه ملّی اعلام کرد.

وی افزود: توجه به توانمندی داخلی بهترین راه در مقابله با تحریم‌ ها است و امروز به بهترین شکل و با استفاده کامل از امکانات دانشگاه آزاد اسلامی در خدمت تحقق پرژه تولید بذر خواهیم بود.

باغستانی گفت: در بحث بذر باید 2 مسیر را در پیش بگیریم مسیر اول ادامه پژوهش‌ها به منظور کسترش کار و مسیر دوم تولید انبوه منتفع کردن کشور از برکات حاصل از آن. و با توجه به اهمیت این امر نتایج جلسه امروز در شورای دانشگاه آزاد اسلامی مطرح و همه خواسته‌های مجریان طرح در اسرع وقت تأمین می‌شود.

در این جلسه، محمدرضا اردکانی مجری طرح باز مهندسی نظام آموزشی، پژوهش و خدمات فناوری حوزه کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: جلسه امروز حاصل یک دور اندیشی خردمندانه سالیان گذشته بوده و هم اکنون پروژه بذر به نام واحد اصفهان(خوراسگان) گره خورده و در آینده نزدیک شاهد افتخار مجریان این طرح بزرگ ملّی خواهیم بود.

وی افزود: طرح بازمهندسی نظام آموزشی و پژوهش و خدمات فناورانه در دانشگاه آزاد اسلامی که توسط ریاست دانشگاه ابلاغ شده از پتانسیل‌های واحدهای توانمد حمایت می‌کند و در زمینه بذر توان نهفته واحدهای دانشگاهی کشور را فعال و در اختیار این پروژه مهم قرار خواهیم داد.

اردکانی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی نگاه ویژ‌ای به مباحث کشاورزی دارد و در سال گذشته جلسه مشترکی با حضور ریاست دانشگاه آزاد اسلامی با انجمن‌های علمی کشاورزی برگزار شد و سیاست ‌های کاری تشریح شد چون این انجمن‌ها در زمینه سیاست‌گذاری سازمان‌های متبوع خود نقش محوری دارند.

وی با اشاره به ارزش اقتصادی بذر خاطرنشان کرد: در ابعاد ملی و بین‌المللی ارزش‌ مالی بذر بر هیچ کس پوشیده نیست چون از یک طرف مانع وابستگی می‌شود و از طرف دیگر سومین مبحث تجاری دنیا از احاظ اهمیت است.

اردکانی افزود: هرچند توجه به بذرهای هیبریدی با توجه به ارزش بالایی که دارند کاملاً منطقی به نظر می‌رسد ولی نباید از نقش بذرهای بومی غافل شد چون از یک طرف از ارزش قابل توجهی برخوردار است و از طرف دیگر ارزش‌های مادی و معنوی بسیاری را در خود جای داده است.

وی تصریح کرد: راهکارهای جذب دانشجو در رشته‌های کشاورزی باید مورد بررسی قرار بگیرد تا در آینده به کمبود متخصصین این حوزه دچار نشویم و باید با ایجاد امکانات، انگیزش لازم و تقویت مهارت آموزی در این رشته، دانش آموختگان را برای ورود به بازار کار آماده سازیم تا بتوانیم بهترین نتایج را برای آینده کشور رقم بزنیم.

در پایان پیام نجفی مدیرکل امور سرمایه‌گذاری و اقتصاد دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی گفت: طرح بذر یک فکر بسیار خوب بود که در سالیان گذشته مورد حمایت ویژه دکتر فروغی موسس و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) قرار گرفت و هم اکنون این پرژه در حال رشد و درآمدزایی است.

وی افزود: بذر یک نیاز حیاتی برای کشور است از این رو توجه و حمایت از این پروژه گامی در راستای تحقق اقتصاد مقاوتی و عدم وابستگی به خارج از مرزهاست.

نجفی در پایان تصریح کرد: در شرایط اقتصادی کشور و با توجه به تحریم‌های ناجوانمردانه، حمایت و گسترش کامل تولید بذر نه تنها نیاز کشور را مرتفع می‌سازد بلکه با صادرات آن تبدیل به تجارت بسیار سودمندی برای کشور خواهد شد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1003379

وب گردی

وب گردی