محدودیت های دانشگاه آزاد اسلامی واحد امارات برطرف شد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد امارات از رفع محدودیت های این واحد دانشگاهی خبر داد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان، محمدرحیم واثقی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد امارات درباره محدودیت‌های ایجاد شده توسط دولت امارات برای این واحد گفت: از سال 94 دولت امارات محدودیت‌هایی را برای این واحد دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد کرد و زمینه این محدودیت‌ها، تخلفاتی بوده که در این واحد به وقوع پیوسته است و این تخلفات منجر به جریمه این واحد شده بود.

وی ادامه داد: طی چهار سال گذشته، سه دوره بازرسی ویژه این واحد را بازرسی کرد، ولی هیچ اقدامی برای رفع این مسائل و اشکالات مطرح شده صورت نگرفت و حتی پاسخ‌های لازم را به تماس‌های دستگاه‌ها نظارتی ندادند و مکاتبات آنها بی‌جواب گذاشته شد تا جایی که واحد در آستانه تعطیلی قرار گرفت. حتی متاسفانه مسئولان وقت واحد اطلاع لازم را به سازمان مرکزی نسبت به این شرایط فوق‌العاده نداده بودند و کسی نسبت به آن در خود واحد هم اطلاعاتی نداشت.

واثقی تصریح کرد: این محدودیت‌ها ارتباط چندانی با روابط سیاسی بین دو کشور نداشته، البته اگر شرایط بهتری حاکم بود شاید این اتفاقات نمی‌افتاد. ایراداتی که از سوی دولت امارات مطرح شده اکثرا منطقی بوده و رنگ و بوی سیاسی نداشته است.

وی درخصوص جزئیات علت محدودیت‌های واحد امارات گفت: بزرگ‌ترین تخلفی که در این واحد اتفاق افتاده بود، نداشتن مجوز رشته‌های ایجاد شده بود. سیستم ایجاد رشته و جذب دانشجو امارات با کشور ما قدری متفاوت است و باید پیش از ایجاد رشته و پذیرش دانشجو مجوز‌های رسمی آن طبق استانداردهای کشور امارات اخذ شود. در یک دوره‌ای تعداد زیادی رشته در واحد امارات بدون اطلاع به مسئولان ذی‌ربط راه‌اندازی می‌شود که به 6 یا 7 سال قبل برمی‌گردد. این اولین مساله‌ای بوده که مورد تذکر بازرسی قرار می‌گیرد.

عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: به دنبال این موضوع مسئولان دانشگاه نمی‌توانستند آمار تعداد دانشجویان را به دولت اعلام کنند. در این هنگام باید اسم و مشخصات فرد در رشته دیگری که دارای مجوز بود، ثبت می‌شد که باعث ارائه یک دوره آمار متناقض در سال‌های متمادی شده بود.

وی با اشاره به حضور تیم بازرسی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: پیش از حضور این تیم، دستگاه نظارتی مربوطه گزارش 13 صفحه‌ای درخصوص تخلفات انجام شده ارائه می‌دهد؛ اما کسی از آن مطلع نمی‌شود. در آذرماه 96 تیم بازرسی دانشگاه یک هفته با استقرار در آن واحد به بررسی تخلفات می‌پردازد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد امارات افزود: از زمان معرفی بنده در اوایل بهمن ماه 96، با مشاهده و بررسی نامه‌ها، متوجه شدیم شرایط این واحد در حالت مشروط قرار گرفته است. این حالت در سال دوم خود قرار داشت و در سال اول هیچ اقدام خاصی صورت نگرفته بود. بنابراین با این شرایط آخرین اخطار صادر می‌شود تا این واحد دانشگاهی را تعطیل کنند.

عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: زمانی که مسئولیت این واحد را برعهده گرفتم تنها دو هفته از مهلت داده شده توسط دولت امارات زمان باقی‌مانده بود، از همان زمان بلافاصله مکاتبات را آغاز کردیم. در جلسه سختی که با مسئولان اماراتی داشتیم مشکلات چندین سال گذشته مطرح شد. با ریاست و بازرسی وقت دانشگاه تماس گرفتیم و شرایط را تشریح کردیم و نتیجه این شد تا از راه‌های قانونی این مسائل و مشکلات حل شود.

واثقی اظهار داشت: در این راه تمام تلاش خود را به کار بستیم، دکتر عبدی را به‌عنوان ناظر کنترل کیفی معرفی کردیم و دستورالعمل‌هایی که توسط دولت امارات به ما داده شد را اجرایی کردیم. با اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات به‌عنوان دانشگاه مادر خودمان هم رایزنی لازم را داشتیم و با همکاری روسای واحد علوم و تحقیقات در این دوره و دوره قبل این شرایط مقارن با نیمه شعبان و میلاد حضرت ولیعصر(عج) حل و برطرف شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد امارات درخصوص برنامه‌‌های آینده این واحد گفت: مشکلات واحد در حال حاضر به صورت کامل مرتفع شده و امیدواریم در گام بعدی بتوانیم روی تثبیت و گسترش رشته‌های واحد امارات قدم برداریم. در تلاشیم تا چند رشته پرطرفدار را معرفی کنیم و جذب دانشجو داشته باشیم و جمعیت دانشجویی واحد را افزایش دهیم. در حال حاضر این موضوع در دستور کار ما قرار دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1003402

وب گردی

وب گردی