کمیته اجرای سند راهبردی توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی تشکیل می‌شود

رئیس مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور اعلام کرد: کمیته راهبری اجرای سند راهبردی توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در این مرکز تشکیل می‌شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر غلامی در بیست و هفتمین جلسه کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور که امروز (شنبه) در محل این وزارت برگزار شد، با اشاره به ابلاغ سند توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی، اظهار داشت: اجرای این سند و تحقق اهداف آن نیاز به همکاری و تعامل واحدهای مختلف اعم از واحدهای ستادی و واحدهای پژوهشی و آموزشی در سراسر کشور با دبیرخانه کمیسیون دارد؛ از این رو لازم است مدیران تمامی این مجموعه‎ها یکی از برنامه‌های کاری خود را تحقق اهداف این سند و مصوبات کمیسیون قرار دهند. رئیس کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور ادامه داد: لازم است کمیسیون و کارگروه‌های تخصصی با تعیین تقویم زمانی جلسات، به طور منظم برگزار و برای اجرای مصوبات و اخذ گزارش مرتبط از نهادهای مختلف، اقدام لازم را انجام دهند.


سید حمیدرضا میرعظیمی، رئیس مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور نیز در این جلسه که با ریاست وزیر علوم برگزار شد، اعلام کرد: کمیته راهبری اجرای سند راهبردی توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در این مرکز تشکیل می‌شود.
وی اظهار داشت: سند راهبردی توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور پس از طی مراحل تصویب در کمیسیون و شورای توسعه فرهنگ قرآنی، توسط دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی ابلاغ شده است.
وی ادامه داد: این سند مشتمل بر ۳ هدف، ۵ راهبرد و ۳۲ اقدام ملی است که «شکل‎گیری جنبش علمی قرآنی در زمینه تربیت نیروی انسانی و تولید دانش قرآنی در حوزه‎های مختلف الهیات و معارف اسلامی، علوم انسانی و هنر در راستای تأمین نیازهای نظام توسعه فرهنگ قرآنی» را به عنوان چشم‌انداز افق ۱۴۰۴ برگزیده است. مطابق بند پنجم از چارچوب نهادی و الزامات اجرایی مصوب، کمیته راهبری اجرای سند در این مرکز تشکیل می‌شود و وظیفه اصلی آن طراحی شناسنامه اقدامات ملی و پیشنهاد آن به کمیسیون جهت تصویب می‎باشد.
دبیر کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور افزود: با توجه به دستور مقام عالی وزارت مبنی بر ضرورت برگزاری منظم جلسات کمیسیون و کارگروه‎های تخصصی، تقویم برگزاری این جلسات در اسرع وقت تنظیم و به اطلاع اعضا خواهد رسید.
وی تصریح کرد: همچنین تلاش می‎شود فرآیندهای اجرای سند در کمیته منتخب کمیسیون در اسرع وقت تعیین و در جلسه‎ای فوق‌العاده به تصویب کمیسیون برسد.
رئیس مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور افزود: این مرکز دور جدید فعالیت‌های خود را همزمان با تصویب و ابلاغ سند آغاز کرده. سال ۹۸ سال به عنوان سال نخست اجرای سند خواهد بود و مرکز در تلاش است با رفع موانع و چالش‎ها و فعال‌سازی کمیسیون و کارگروه‌ها و کمیته‌های تخصصی و همچنین تعامل سازنده با تمامی عوامل دخیل در اجرای سند از جمله معاونان ستادی، مراکز پژوهشی و آموزشی، دانشگاهی و حوزوی و همچنین دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی و کمیسیون‌های توسعه فعالیت‌های تبلیغی ترویجی قرآنی، توسعه آموزش عمومی قرآن و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام بهداشت و سلامت و سایر دستگاه‎ها زمینه تحقق اهداف آن را در توسعه صحیح فرهنگ قرآنی فراهم سازد.
در این جلسه که با حضور مدیران ارشد وزارت علوم از جمله معاونان آموزشی و پژوهش و فناوری به عنوان رؤسای کارگروه‌های تخصصی توسعه آموزش عالی قرآنی و توسعه پژوهش قرآنی، معاون فرهنگی و اجتماعی، معاون اداری مالی و مدیریت منابع، رؤسای مراکز نظارت و ارزیابی آموزش عالی و مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور و نمایندگان دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط با حوزه آموزش عالی قرآنی برگزار گردید، نحوه اجرای سند توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی بررسی شد.
گفتنی است کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور، به عنوان نهادی فرادستگاهی با ریاست وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تشکیل شده و مطابق قانون، راهبری اجرای سند راهبردی توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی - که توسط دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شده - بر عهده این کمیسیون قرار دارد.

کد خبر: 1003502

وب گردی

وب گردی