دولت اعتقادی به ظرفیت ملی ندارد/ باید جلوی ریخت‌وپاش‌ها گرفته شود

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت گفت: دولت عمدا نمی‌خواهد به توان ظرفیت ملی اعتراف کند؛ اگر اعتراف می‌کرد در این دهه اخیر تحریم‌های نفس گیر، دولت همکاری‌های لازم را با بخش خصوصی انجام می‌داد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، سیروس تالاری رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت، در نشست خبری که پیش از ظهر امروز در محل انجمن سازندگان برگزار شد، گفت: فضای کسب و کار امروز دچار تنش و بحران‌هایی است؛ بنابراین رسانه‌ها در برون رفت از این شرایط می‌توانند نقش حساسی داشته باشند.
وی با بیان این‌که علی‌رغم همه مشکلات، ظرفیت ملی بی‌نهایت است، گفت: امروز تلاش براین است تا نسل جوان و متخصصان کشور بدانند چه فعل و انفعالاتی در کشور اتفاق افتاده است.
تالاری تاکید کرد: اظهارات ما رنگ و بوی سیاسی ندارد. ظرفیت‌هایی که حدود ۳۰ سال پیش در اختیار کشور بود اکنون در قیاس با آن سال‌ها قابل مقایسه نیست. امروز سبد خانوار از منظر دخل و خرج رشد داشته است، در همین برهه صادرات نفت ۱۰ برابر شده است و این اختلافی که در سبد زندگی مردم در طی سه دهه رخ داده تقریبا ۲ هزار برابر شده است.
رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با اشاره به این‌که وقتی صحبت از ظرفیت ملی‌ می‌کنیم، انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت به عنوان یک صنعت استراتژیک از این قاعده مستثنی نیست.
وی افزود: هم‌اکنون ۷۰۰ صنعتگر عضو این انجمن با تمام ظرفیت در حوزه‌های دانش، تولید تکنولوژی و شناخت نیازمندی‌های صنعت مشغول به فعالیت هستند. می‌توان گفت یک ظرفیت چندین هزار برابری نسبت به ۳۰ سال گذشته میان انجمن سازندگان شکل گرفته است و الان ظرفیت انجمن تبدیل به نمادی ملی شده است.

می‌توان گفت یک ظرفیت چندین هزار برابری نسبت به سال ۳۰ سال گذشته در بین انجمن سازندگان شکل گرفته است و الان ظرفیت انجمن تبدیل به یک نماد ملی شده است


تالاری تاکید کرد: توان عملیاتی و اجرایی ما، در حوزه نفت به سطح خودکفایی رسیده است؛ همچنین بخش خصوصی عاری از فسادهای اداری و مالی است.
وی ادامه داد: ما از تحریم‌ها در شرایط حاضر حمایت نمی‌کنیم. شرکت‌های تولیدی کشور دیگر یک شرکت جوان ناکارآمد نیست بلکه به یک درخت تنومند تبدیل شده است. اگر شرکت‌های آمریکایی در صنایع نفت و گاز کشور ما فعال نباشند چاره ای جز سر تسلیم در مقابل ظرفیت ملی ما ندارند. وی افزود: برای رشد و توسعه صنعت نیازمند تعامل با تمام دنیا هستیم.توان ما در مقابل تهدیدها و چالش‌های پیش‌روی بی‌نهایت است مشروط براین‌ که ما دولتی داشته باشیم که قاعده بازی را در شرایط مختلف بپذیرد و به بخش خصوصی اعتماد کامل داشته و توان داخلی را باور کند.
تالاری گفت: اگر طی سه دهه گذشته ۲۰ درصد ریخت‌وپاش‌ها را برای توانمندی ساخت داخل در بازارهای جهانی اختصاص داده بودیم دیگر نیاز به فروش نفت نداشتیم‌.
وی ادامه داد: دولت عمدا نمی‌خواهد به توان ظرفیت ملی اعتراف کند؛ اگر اعتراف می‌کرد در این دهه اخیر تحریم‌های نفس گیر، دولت همکاری‌های لازم را با بخش خصوصی انجام می‌داد.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت گفت: هم‌اکنون کشور چالش‌های زیادی در بخش کلان اقتصادی دارد اگر برنامه اساسی و حمایت از ظرفیت های ملی در کشور صورت گیرد دیگر جوانان تحصیلکرده و متخصصان داخلی به کشورهایی خارجی کوچ نمی‌کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1003515

وب گردی

وب گردی